Stemmer i Hamsuns romaner. Disposisjon 1.Stemmer; polyfoni og heteroglossia 2.Romanpersonenes stemmer 3.De eksplisitte fortellerstemmene 4.Den implisitte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om tekst og tolkning Noen begreper fra semiotikken
Advertisements

4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Fra ord til liv Juli 2009.
Roman- og novelleanalyse
Dramaets kommunikasjonssituasjon
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Populärmusik från Vittula
Helland/Wærp: Å lese drama
Tekstanalyse Mål: Vi skal sammenligne bøker fra to forfattere ved å se på frekvens av tegn.
Om å skrive om litterære tekster
Om Mikael Niemis Populärmusik från Vittula (2000)
OBSERVASJON AV AKTØRER
STILLETEN ETTERPÅ Av Rolf Jacobsen Stillheten etterpå av Rolf Jacobsen.
Stillheten - etterpå. For det er sent Alt for sent.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Sult En roman av Knut Hamsun
Kjell Erik Killi Olsen Kjell Erik Olsen ble født i Trondheim i 1952.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
Datamaskin. Historien Mannen som var forst til og finne opp onkli datar var han Steve Jobs. Hann fant opp firma Apple og så ble det krang i mellom folka.
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Resonnerende tekst.
Etterlysning av eiere til hensatte tilhengere
Litterære virkemidler
Strukturell analyse -a short introduction
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Skriving av monolog, Bikubesong
Kunsten som grep Av Viktor Sjklovskij.
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Lesing og lesestrategier
Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Filmanalyse.
Litteraturen fra 1850 til 1900 En oversikt.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
ONSDAG 7. DESEMBER 2011 SKJØNNLITTERATUR TENTAMEN I NORSK.
DIDAKTISK ELLER ANTIDIDAKTISK? BARNELITTERATUR. TRADISJONELL DIDAKTISKE BARNEBØKER Følger mønsteret Hjem – borte - hjem Barnet gjør opprør, rømmer eller.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Den barnelitterære teksten og leseren Hvilke konsekvenser får det at forfatteren skriver for barn?
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten A1A,
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
«Mysterier» Nationaltheatret Torsdag 13. oktober 2016
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Analysere og tolke eventyr
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Stemmer i Hamsuns romaner

Disposisjon 1.Stemmer; polyfoni og heteroglossia 2.Romanpersonenes stemmer 3.De eksplisitte fortellerstemmene 4.Den implisitte fortellerstemmen – ironi 5.Åtte lesemåter av Sult

Polyfoni og heteroglossia Romanen fylles av personenes individuelle stemmer, slik vi møter dem bl.a. gjennom deres replikker Man kan iaktta flere fortellerstemmer som utsier fortellingen, også innafor én og samme roman Leseren kan høre og skape seg flere fortellerstemmer enn de man umiddelbart kan karakterisere som intenderte fra forfatterens side. Dette synspunktet henger delvis sammen med den tyske romantikeren og litteraturkritikeren Friedrich Schlegels ironibegrep. Et ironibegrep som seinere har gått under betegnelsen ”romantisk ironi” eller ”global ironi”.

De eksplisitte fortellerstemmene den helt anonymiserte jeg-fortelleren som er hovedperson og deltaker i sin egen fortelling den navngitte jeg-personen som er hovedperson og deltaker i sin egen fortelling den navngitte jeg-personen som ikke er hovedperson i fortellingen. Han er til stede der hendelsene skjer, men hans rolle er hovedsakelig å være observatør. 3. personsfortelleren

Åtte lesemåter av Sult selvbiografisk roman kunstnerroman psykologisk roman symbolsk roman modernistisk roman ironisk roman svart komedie karakterkomedie