Vannevar Bush ”As We May Think” (1945)As We May Think.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rutearket i Excel Et regneark består av en mengde ”celler” med innhold. Hver celle er plassert i en bestemt kolonne (her: C) og en bestemt rad (her: 5).
Advertisements

I.
Publisering på internett
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kilder: Ligger på hjemmesiden  Din side Din side  PC World Norge PC World Norge  Akam.no (1) Akam.no  Akam.no (2) Akam.no (2)  Online Online.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Salgsteknikker & Sosial media
Godt verktøy er halve jobben
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Charles Babbage •Liv •Difference Engine •Analytical Engine •Arv •Hvorfor ikke •Grüner.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Duo- en liten innføring
Bruk og bevaring i kommunal saksbehandling
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Kompleksitetsanalyse
Presentasjon av Concrea
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
HUMIT1730 Hypermedier Hypertekst-definisjoner Uke 39a.
Koding/merking av tekst Uke 35
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
hoyre.no: Ett emnekart – 450 portaler
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
Hobbyen min.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
A D V E N T U R E S in C Y B E R S O U N D As We May Think by Vannevar Bush.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
HUMIT1730 Koding/merking av tekst Uke 34b. HUMIT1730MN uke34b Kåre A. Andersen 2 Tekstkoding Representasjon av info. om visse aspekter ved tekster, så.
Intro til (x)html Del 1. HUMIT1731 uke35b Kåre A. Andersen 2 En mal … Dette er en mal for DTD XHTML 1.0 Transitional Her kommer.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
Matematikk LUB Elise Klaveness
Matematikk LUB Elise Klaveness
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Lifelog INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Kristoffer Joachim Sivertsen
A (12) B (10) C (12) D (9) E (18) F (11) H (10) G (11) I (7) FF3 SS8 FF5 FF7FS0 SF21 SS8 FF3 SS3 FF5SF12FS0 FS7 Vi har gitt et.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
IT-revolusjonen trenger økonomer...
Brøk Brøkbegrepet.
Kristoffer Joachim Sivertsen
Kristoffer Joachim Sivertsen
Brøk Brøkbegrepet.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Vannevar Bush ”As We May Think” (1945)As We May Think

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 2 Vannevar Bush

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 3 Utgangspunkt Bush var direktør og forskningskoordinator/rådgiver for president Roosevelt under andre verdenskrig Han pekte på den voldsomme økningen i informasjon som skulle lagres og gjenfinnes Dette holdt opp mot bl.a. de utilstrekkelige bibliotekssystemene som fantes – særlig for gjenfinning. Faren var at viktige tanker og oppfinnelser ble glemt fordi informasjonen aldri nådde riktige personer (jfr. Mendels arbeid med arvelæren)

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 4 Viktig teknologi Før vi ser på Bush’ forslag til løsninger, skal vi trekke fram noen viktige teknologier og bruke dem til litt refleksjon rundt ”teknologi og samfunn”…

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 5 Flik av et gammelt hullkort (IBM - et Hollorith-kort)

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 6 Hullkortfirma – forløperen til IBM Hollorith oppfant hullkortet i forbindelse med de store folketellingene i USA på slutten av tallet Prinsippet var enkelt: Hver person fikk stanset ut et hullkort som viste kjønn, alder, rase, bosted osv. En enkel maskin kunne så sortere/telle slike kort Løsningen kunne etter hvert brukes til andre oppgaver og hele denne virksomheten var opphavet til IBM

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 7 Hullkortet er ”digitalt” Det er interessant å legge merke til at prinsippet for hullkortet: hull/ikke hull tilsvare 0 og 1 i en datamaskin Av denne grunn kunne også dette formatet brukes som bl.a. input til datamaskiner Bush kjente altså godt til prinsippet, men gikk likevel i bresjen for utvikling av en analog datamaskin. For øvrig i godt selskap med mange andre som senere er kjent for arbeidet med digitale datamaskiner.

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 8 Teknologisk treghet Fenomenet med at store og prestisjetunge miljø gjerne blir hengende fast i gammel teknologi, kalles ofte teknologisk treghet Utvikling av den digitale datamaskinen var således i startfasen ledet av små innovative firma og miljø Men selv om Bush på mange måter tilhørte førstnevnte, viser han i ”As We May Think” kreativitet og forståelse som også i dag har gyldighet… Her er lenke til andre eksemplet på Bush’ engasjement:

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 9 Teknologi, manipulering, lagring, distribusjon m.m. Det vil alltid være en vekselvirkning mellom teknologi og ”tanke” i den videre utvikling av begge Kulerammen (Abacus) er ett eksempel der ”oppfinnelsen” av null og et posisjons- tallsystem er forutsetninger Bush refererer til kulerammen som et eksempel på teknologi som har overlevd i flere hundre år pga. nytten og manglende/for dyre alternativer

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 10 Kulerammer (Abacus)

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 11 Notasjon og manipulasjon med tall Det romerske tallsystem kunne godt brukes til notasjon. Også i dag ser vi det på (eksklusive) klokker, årstall i bøker og i andre nummereringsøyemed Derimot er det ikke egnet for manipulasjon. Arabiske handelsmenn brukte derfor 10-tallsystemet og kuleramme for utregninger, men gjerne romertall når resultatet skulle nedtegnes

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 12 Ulike tallsystemer – ulike anvendelser…

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 13 Teknologi og samfunn Bush peker også på hvordan teknologien påvirker oss som enkeltmennesker og som samfunn Men også motsatt: hvordan teknologiske rammer settes under press av tankemessige og samfunnsmessige endringer som ”roper” på nye oppfinnelser Ved systematisk å gjennomgå relevant, eksisterende teknologi klarer Bush å tegne et akseptabelt/”realistisk” bilde av framtidige tekniske løsninger så vel som hvordan vitenskapsmenn (for de er menn, jfr. ”..data from a roomful of girls armed with simple keyboard punches…”, slutten av seksjon 3) bør kunne arbeide. Eksempler på teknologi Bush foreskrev:

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 14 ”Walnut Camera”

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 15 Input: pannekamera Optikken er kommet så langt at Bush ser for seg et lite kamera med: Film til ca100 bilder Autofokus Fjernstyring via utløsersnor Overføring (trådløst?) til arkivet

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 16 Vocoder: Konvertering av tale til skrift

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 17 Memex (Memory Extender?)

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 18 To-skjermsløsning

HUMIT1730MN uke35a Kåre A. Andersen 19 Egenskaper Input: Kamera, talekonverter, ”skanning”, notater, kjøpe film… Lagring: komprimering/mikrofilm Navigering: indeksering, trailblazing (assosiering) Personlig ”skrivepult”, men på sikt et nettverk?. Mao: Web?