Strukturell diskriminering Mot et proaktivt vern internasjonalt - EF traktaten artikkel 141 - FNs kvinnekonvensjon, artikkel 2,3 og 5 - FNs rasekonvensjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Oversikt over Likestillings- og diskrimineringsnemndas saker
Saker hos LDO – et utvalg
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Alle menn og kvinner på dekk! Seniorrådgiver Tore Simonsen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) Bergen 1. februar 2011.
Universell utforming Diskriminerings- og Tilgjengelighetsloven
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås.
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
Diskriminering Kvinne/kjønn generelt/aksessorisk
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Diskrimineringsjuss – krav i lovverket
Rekruttering av mangfold – hvordan unngå diskriminering?
11Jeg i arbeidslivet.
NY DISKRIMINERINGS- OG TILGJENGELIGHETSLOV Et virkemiddel for universell utforming?
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Besøksadresse: Mariboes gate 13 Postadresse: Postboks 8048 Dep, 0031 Oslo Telefon: SMS: Grønt nummer: Faks:
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å hindre diskriminering Nødvendig for å sikre at personalpolitikken ikke gir noen fordeler - på.
Aktuelle saker – tiltak, høringer, uttalelser. Likestillings- og diskrimineringsombudet Tiltak og høringer Kontroll av kommuner Idrettsrapporten Høring.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Mangfold – på ordentlig! Del 1 – Krav i lovverket.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Likestilling i Oslo kommune
Hvordan har det seg at kvinner i gjennomsnitt tjener 15 % mindre enn menn pr time? Om arbeidet i Likelønnskommisjonen Anne-Jorunn Berg, professor ved Høgskolen.
Handlingsplaner for likestilling En analyse av planene for 2003 levert av underliggende virksomheter i Oslo kommune pr.1.april 2005.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Seniorrådgiver Eli Knøsen Hamar
CEDAW og de deltidsansatte
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Arbeidstaker eller oppdragstaker?
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Håndheving av diskrimineringsforbudene 16. oktober 2008 Helga Aune.
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Individuell klageordning – Likestillings- og diskrimineringsombudets erfaringer seniorrådgiver Margrethe Søbstad.
Forbud mot diskriminering: Ulike lover
HÅNDHEVING OG BEVIS  I HÅNDHEVING AV INDIVIDUELLE RETTIGHETER  II BEVIS.
Ikke-diskriminering og likebehandling på arbeidslivets område Nasjonale lover: Arbeidsmiljøloven kap. 13: Vern mot diskriminering på grunn av politisk.
Strukturell diskriminering KjønnEtnisitet Nedsatt funksjonsevne - Og hva med de andre???
Diskriminerings lovgivningen
Likestillings- og diskrimineringsrett Helga Aune.
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
LIKESTILLINGSUTVALGET opprettet ved kgl.res. 12. februar 2010 Likestillingspolitikk i lys av livsløp, klasse og etnisitet Struktur for likestilling Leder.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
1 Kommunens tilretteleggingsplikt for barn med nedsatt funksjonsevne Rådgiver Marte Bauge.
Fra lovverk til likestilling: Å bekjempe diskriminering fra et ombuds ståsted Bjørg Unstad Avdelingsleder Diskrimineringens mange former. Oslo
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Strukturell diskriminering KjønnEtnisitet Nedsatt funksjonsevne - Og hva med de andre???
Meg i dag – deg i morgen? Ronald Craig.
CEDAW Helga Aune.
Rekruttering Navn på foredragsholder Dato
Likelønn og kjønns- diskriminering
Oppfølging av langtidssykmeldte Tilretteleggings- og medvirkningsplikt
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Trakassering i norsk arbeidsliv
Oppfølging av langtidssykmeldte
Utskrift av presentasjonen:

Strukturell diskriminering Mot et proaktivt vern internasjonalt - EF traktaten artikkel FNs kvinnekonvensjon, artikkel 2,3 og 5 - FNs rasekonvensjon artikkel 2 og 5 - FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne Norsk rett 1)Fjerne stereotypier 2) Aktivitetsplikt/redegjørelsesplikt 3) Positiv særbehandling

Fjerne stereotypier CEDAW, artikkel 5a Komiteens kommentar til Norges 7 statsrapport Artikkel 8 i konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne artikkel 8

Aktivitetsplikt Likestillingsloven 1 a - Uavhengig av virksomhetens størrelse Diskrimineringsloven § 3a (2008) - grense på 50 ansatte Diskriminerings- og tilgjengelighetslovens § 3 - grense på 50 ansatte - grense på 50 ansatte Ikke omfattet: alder, seksuell orientering, politisk syn etc. LDN 8/ Brannkonstabelsaken

Sak 17/2009, vedtak Surnadal kommunes likestillingsredegjørelse i årsrapporten for 2007 oppfylte ikke kravene i likestillingsloven § 1a tredje ledd. Sammendrag Likestillings- og diskrimineringsombudet hadde kontrollert Surnadal kommunes årsrapporter for 2006 og 2007 opp mot kravene til likestillingsredegjørelser, og kommet til at årsrapportene ikke tilfredsstilte kravene i likestillingsloven § 1a tredje ledd. Ombudet oversendte årsrapporten for 2007 til vurdering i Likestillings- og diskrimineringsnemnda. Nemnda presiserte at loven krever at redegjørelsen for likestilling plasseres i årsrapporten.Hovedpoenget er at det redegjøres for forhold som er relevante og hensiktsmessige for å vurdere graden av likestilling. Likestillingsloven har selv, i sin forbudsdel, hovedfokus på lønn, deltid og permisjonsordninger. En mer generell oppsummering av tilstanden vil ikke være tilstrekkelig. Nemnda presiserte at loven krever at redegjørelsen for likestilling plasseres i årsrapporten.Hovedpoenget er at det redegjøres for forhold som er relevante og hensiktsmessige for å vurdere graden av likestilling. Likestillingsloven har selv, i sin forbudsdel, hovedfokus på lønn, deltid og permisjonsordninger. En mer generell oppsummering av tilstanden vil ikke være tilstrekkelig. Om kommuners likestillingsredegjørelser anses å tilfredsstille lovens krav eller ikke avgjøres etter en helhetsvurdering, der man også ser hen til den enkelte kommunes størrelse. Generelt for kommuner gjelder imidlertid at de må regnes som forholdsvis store virksomheter sammenlignet med mange private virksomheter. Videre la Nemnda vekt på at kommunene gjennom rapporteringen til KS nokså enkelt kan framskaffe relevant statistikk, at kommuner er komplekse virksomheter der likestillingsspørsmål oppstår på mange ulike måter og nivåer, og at man ut fra lovens forarbeider må forvente bedre rapportering av offentlige virksomheter enn av private virksomheter. Når det gjelder kommuners redegjørelser stilles det derfor krav om kjønnsfordelt statistikk over lønnsforhold, arbeidstid, permisjonsuttak, videreutdanning, rekruttering, avansement og sykefravær. Videre må fordelingen av kvinner og menn på ulike stillingskategorier og nivå beskrives.

Redegjørelsesplikt Kjønn: systematisk beskrivelse av den faktiske tilstanden, hva som er gjort, hva som planlegges - Ot.prp.nr.77 ( ) - Veiledning fra Ombudet - LDN – Surnadal kommune - LDN – 2009 – 12 Ringsaker kommune - LDN – 2009 – 9 Porsgrunn - LDN – 2009 – 8 - Flekkefjord Etnisitet, nedsatt funksjonsevne: Personvernhensyn:Tiltak som er iverksatt

Vurdering av aktivitets- og redegjørelsesplikten Er det saklig grunn til å ha lovfestet aktivitetsplikt for noen grunnlag og ikke andre? Er det gode grunner til å ha en grense på 50 ansatte for noen virksomheter og ikke for andre? Rapportering i forbindelse med årsberetning/innarbeidelse i bedriftens øvrige helse-, miljø og sikkerhetsarbeid et arbeidsmiljøloven?