1 Musikkdistribusjon som ”titteskap” Hendrik Spilker, ITK, NTNU 3.3.2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
12. Oppsummering.
Veiledning av elever / lærlinger
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Hvorfor mister vi gjester?
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.
Det gode Det rette Det rettferdige
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
PRESENTASJON. IFØLGE DISSE MÅLINGENE BRUKTE JEG MEST DATA OG TV, MEN DE BLE IKKE ELT NØYAKTIGE OG HELGEN VAR IKKE HELT VANLIG SIDEN JEG HADDE BURSDAG,
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Hva er vitsen med å gifte seg?
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
3 Jeg og mitt.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) IKT og lokaldemokrati - foreløpige betraktninger Beathe Due, stipendiat, IMK, Uio
PANDORAS IPOD: Musikk og moral i informasjonssamfunnet Hendrik Storstein Spilker STS/ KULT, NTNU
NTNU/Institusjonsprosjekt: Teknologi, estetikk, kommunikasjon kultur (TEKK) Hensikt: Vedlikehold og videreutvikling av samarbeidsmiljøenes kompetanse på.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
“Disippel-høring”.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Digitale medier Digitale rettigheter. Opphavsrett John Locke; ”…The Labour of his body and the work of his hands, we may say, are properly his” Opphavsretten.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
LUT2, høst 2008 Høgskolen i Vestfold
Noen erfaringer fra NTNU ?
Problemløsning.
Fattigdommen ingen ser
Luetooth Distribusjon av musikk over bluetooth av Morten Bakken, Sander Johansen, Mili Orucevic.
Nye medier: Mellom marked og politikk Brukerkonferanse 25. oktober 2006 Program Åpning ved Kristin Braa, leder av programstyret
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Markedsføring.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Distribusjon av musikk over bluetooth
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Casino Tjene Penger Tips og Råd. Bare Flaks? Har du noen gang spurt deg selv et spørsmål, hvorfor noen spillere er mer profesjonelle enn andre? Hvordan.
Utskrift av presentasjonen:

1 Musikkdistribusjon som ”titteskap” Hendrik Spilker, ITK, NTNU

2 Plan MODE: Et tidlig forsøk på kommersiell distribusjon av musikk på Internett Musikkdistribusjon på Internett 1997 – 2003 Nettmusikk, nettaviser, og kommersialiseringen av Internett Pandoras iPod: Musikkdistribusjon på Internett nå og fremover – hva skjer, hvordan skal vi forstå det?

3 Pandora ”The interesting paradox is that while the six transnationals have the money and the technology to continue to dominate the production and distribution of popular music for many years to come, the digitalization of music could give them even more control and larger profits, or it could open a Pandora’s box that could ultimately destroy their own control of popular music” (Burnett, 1996).

En flytur til London… Den optimale tingen å selge via Internett, eller? Musikk på Internett før 1997 –Mye oppstyr for lite –”Kombinasjonen mp3, www og isdn = dynamitt”

5 Da mp3 kunne kommet fra Sogndal Bakgrunn: –Dagfinn Bach og miljøet rundt Vestlandsforskning –Fishing for fun... FoU-virksomheten: –Tidlige forsøk med elektroniske bookingsystemer i samarbeid med Riksteateret og Rikskonsertene –Eksperimenter digital organisering og lagring av musikk (Musicfinder , JUKEBOX ) –Transformeringen av mp3 fra en lagringsteknologi til en overføringsteknologi i 1991 og 1992; utvikling av den første mp3-spilleren i samarbeid med Fraunhofer Inst. –Prosjekter med sikte på kommersialisering av teknologien og kompetansen: MusikkFunn ( ), forskningsprosjektet MODE (Music-On-Demand ), foretaket MODE ( )

6 Akt 1 og 2 1. Salg av online informasjon ( ) –Informasjon om verk, komponister, besetninger, reportuarer, noter med mer, for dirigenter, musikere og andre interesserte –Lydfiler bare tenkt til ”referansebruk” 2. Salg av multimedia cd-rom-produkter ( ) –Produksjoner med ”verdens folkemusikk” og ”brass band musikk” –Lydfilene mer sentral plass, men multimedia hovedstikkordet –Første møtet med rettighetsproblematikk –Problemet med mp3-spillere

7 Akt 3 og 4 3. Salg av musikk over nettet ( ) –MODE: ”a service targeted both at private consumers and the SMEs of the music industry” –ISDN, WWW & mp3 ”can be combined to form unique opportunities for teleshopping and telepublishing of music” –MODE INTERNATIONAL AS/ MODE NORDIC AS etc. –”Hjemmeunderholdningsmaskinen” (Aanensen) –Imidlertid Salg av teknologi for distribusjon av musikk over nettet ( ) –Direkte musikksalg over Internett hadde blitt en dårlig ide, i hvert fall på kort sikt –MODE satser på å tilby produkter og tjenester for publisering, lagring, distribusjon, rettighetsklarering og salg av digitalt innhold –Krypterings- og sporingsteknologi –Mest kjente kunde: FREETRAX

8 Mp3 og Sogndal revisited ”MusicFinder […] representerer en arkitektur for utforming av de ulike cd-rom- produkter som det nå arbeides med. En viktig del av systemet er bruk av lydteknologien, som er basert på en eksklusiv avtale om utvikling og bruksrett for en skreddersydd programvare med det tyske instituttet Fraunhofer Institute for Integrated Circuits (FhG)” (1995: 9). ”(Sygna) er i ferd med å utvikle noe bortimot en teknologisk monopolsituasjon gjennom mønsterbeskyttelsen av MusicFinder-konseptet og avtalen med FhG om bruk av deres teknologi for lydkomprimering og -dekomprimering” (ibid.: 16, min uth.).

9 Flukten fra Sogndal

10 Hvorfor kom aldri mp3 fra Sogndal? Aktør-nettverks-svaret (Latour): –Klarte ikke å bygge et sterkt nok nettverk, klarte ikke å holde sammen tilstrekkelig av verken tekniske eller sosiale elementer (rettigheter, algoritmer, betalingsløsninger…) Teknologisk system-svaret (Hughes): –Klarte aldri å manøvrere seg i posisjon til å bli en betydningsfull del av det fremvoksende teknologiske systemet (?) Sosial konstruksjon av teknologi-svaret (Bijker): –MODEs strategier kom – i stigende grad – til å gå på tvers av interessene til andre ”relevante sosiale grupper”

11 Den etablerte musikkindustrien (i Norge) Etablert musikkindustri: –Plateselskap, forhandlere, artister med mer. Dominerende holdninger (ut fra by:larm): –1999: Oppstuss –2000: Forsiktig nyskjerrighet – …: Likegyldighet og satsning på byråkratisk håndtering (TONO, IFBI, med mer) Da Boxman, Freetrax og MODE gikk dukken: –”Jeg husker for tre – fire år siden: Da sa folk i Lars sin Leir: Nå går toget, og platebransjen henger ikke med. Typisk platebransjen ikke å skjønne seg på teknologi og nye trender. Nå kan vi slå fast: Det har ikke gått et eneste tog. Og i dag er jeg forferdelig glad for at platebransjen ikke lot seg rive med og begynte å bruke alle pengene og kreftene på teknologi og distribusjon” (Petter Singsås, Universal Norge). Rettighets- og interesseorganisasjonenes spillerom: –Følge opp den internasjonale kampen mot ”musikkpirateriet” på norsk grunn?

12 IT-, tele- og elektronikkindustrien Teleselskapene –Primær interesse i å drive opp trafikken på linjene –Jfr. Bachs mp3-konspirasjonsteori IT- og elektronikkindustrien –Doble agendaer? »Lager ”like gjerne” produkter som tilfredsstiller musikkindustri som internettbrukere –Bukten og begge endene? »Dialektikk mellom beskyttede formater og kodeknekking – styrker totalt sett teknologiutviklernes posisjon vis a vis f.eks. musikkindustrien eller andre kulturindustrier

13 Internettbrukerne ”Å laste ned musikk er ikke det samme som å gå inn i en butikk og stjele en plate, slik jeg ser det er det det samme som å gå inn i en platebutikk og be om å få høre på ei skive. Er det bra, så kjøper jeg platen så fort jeg har råd”. ”Mange platebutikker nekter å ta inn musikk de ikke vil tjene masse penger på. Da må jeg laste ned”. ”Hver gang disse multinasjonale plateselskapene gjør en feilsatsning og taper penger, skylder de på ”piratkopiering”. Gi ut litt mer musikk det er verdt å høre på, så får dere kanskje salgstall”. ”Uansett, musikkmarkedet har vært ganske begredelig de siste fem åra, og mye av dette har med å gjøre at plateselskapene har slått seg sammen. For hver fusjonering har halvparten av musikkstallen måttet gå. Igjen sitter vi med pregløs drittmusikk, fordi det er det eneste de multinasjonale tør satse på. Med et så stort maskineri er du nødt til å ha et garantert salg for at det skal gå rundt. Og for å få det til, tyr de til McDonalds-metoder”. ”For ein del år sidan såg eg ein artikkel av ein toppsjef i eit plateselskap (hugsar ikkje kven), som sa at musikk burde vera eit luksus produkt. Han meinte prisen på ein musikk cd burde vera den same som på eit spel til data. Platebransjen har fått det som dei ville”. ”Nedlasting av musikk er også super reklame for nye artister – jeg har oppdaget mange ved muligheten til å finne musikk på nettet”: ”Jeg mener det er vår plikt å kopiere mest mulig NETTOPP FOR AT plateselskapene skal tape penger. Man bør derimot støtte nisjeartister”. ”Jeg kjører en fast oppkoblet WinMX supernode for å dele mitt store mp3-lager med andre. Kall det Robin Hood-virksomhet. Britney Spears er Sheriffen av Nottingham og hennes bakmenn er King John of England”. Deling av erfaringer og verdier, stort engasjement, en form for uorganisert massesosialisering…

14 Nettmusikk: En fortelling om konflikt og uorden Optimistiske oppstartsforetak: MODE, Boxman, Freetrax –Vidtrekkende ambisjoner, betydelig startkapital, og til dels genuin kompetanse –Brakk alle nakken i 2000 – 2001 En etablert musikkindustri som vendte fra nysgjerrighet til motstand, trenering og likegyldighet Teleselskaper, IT-bransje og småelektronikkindustri med doble agendaer Nettmusikk definitivt populært blant internettbrukerne, men i en helt annen form

15 Sideblikk nettaviser: En tilsynelatende suksessfortelling En kjappere og knappere versjon av papirutgaven –Blant flere mulige utviklingsretninger ble nettavisen tidlig standardisert som et medium for en kjappere og kortere form for journalistikk enn papiravisen –”Vi ble beruset over tanken på å danke ut radio og tv på deres egen hjemmebane” Var kommet for å bli Aktørbildet på leverandørsiden med hovedtyngde blant etablerte aktører, men rom for et par nykommere Stor og jevnt voksende popularitet, viktigste kilde til nyhetsinformasjon for aldersgruppen 15 – 30. Tilsynelatende lydige (og uengasjerte) forbrukere (men har ikke villet betale for seg)

16 Ulike strategier – samme utfall, eller? AVISINDUSTRIEN: ”Bøyd etter” for Internett Øke sirkulasjon Nettaviser blitt en populær tjeneste Satset på at problemene vil løse seg etter hvert Har kjøpt seg orden, men til en høy pris Verden er ikke som før MUSIKKINDUSTRIEN: ”Kjempet mot” Internett Begrense sirkulasjon Musikkindustrien gjort seg upopulær Har villet gjøre unna ryddingen i forkant Befinner seg i en konflikt med store omkostninger Verden er ikke som før

17 Internettbrukerne og den paradoksale oppdragelsen Oppdragelsen som brukerne har gitt produsentene: ”En inngrodd kultur for å ikke betale på nett” Den paradoksale oppdragelsen produsentene har gitt (de nye) brukerne – forsterking av kulturen: –Avisene: God grunn til å tro at påstanden om at ingen vil betale på nett har blitt mer riktig, ettersom stadig flere brukere har fått erfaring med gratis nettaviser –Musikkindustrien: Har med sine strategier for å få bukt med ”piratkopiering” selv bidratt til utbredelsen av nettbasert musikkdistribusjon – har funnet sted en form for uorganisert masseopplæring som både har innebåret en teknisk skolering og samtidig sannsynligvis også oppdragelse i en kultur og til et sett av verdier

18 Kommersialisering ble ingen likefrem affære Anarkiet lever i beste velgående – i Internetts midte –Versus kolonialiseringshypotesen –Versus marginaliseringshypotesen Massifiseringen av Internett har vært mer vellykket enn kommersialiseringen Massifisering av Internett kan i en viss forstand betraktes som anarkiets generalisering Kommersielle innholdsprodusenter har ufrivillig kommet til å bidra til denne generaliseringen God grunn til å stille store spørsmålstegn ved tele-, IT- og elektronikkindustriens rolle Gegen Hannemyhr: –Grunn til å hevde at brukerne ikke har vært så passive som han vil ha det til –Må nyansere mer når man snakker om ”industrien” eller ”kapitalen”

19 Flukten fra Internett? Oppløsning –Slutte å være internettjeneste (nettmusikktjenester) Flukt til andre plattformer –Reetablere seg gjennom andre teknologiske systemer (f.eks. Freetrax – mobiltjeneste) Motprogrammering –Musikkindustriens forsøk på å etablere en ”anti- nettmusikksone”

20 Mer om motprogrammering –De store rettsakene »mp3.com, Napster, Kazaa, DeCSS, Sony-saken –De små truslene »Jfr. NTNU –DRM mm. »Filtrering »Kopisperrer »Sporingsteknologi »Annen DRM –Endre Internetts arkitektur: »Klient-server-hierarkier, brannmurer, dynamiske IP-adresser, intranettverk, asymmetrisk båndbredde –Strategiske posisjoneringer i markedet »Jfr. oppkjøp av mp3.com og Napster, fusjonering etc.

21 Musikkdistribusjon som ”titteskap” Noen anslag: -"titteskap" for Internetts videre utvikling -motstridende paradigmer for teknologi- og kulturutvikling: åpen kildekode vs. lukket programvare, digitale allmenninger og inngjerdinger -spenninger mellom kulturindustrien, IKT-industrien, teleindustrien og elektronikkindustrien -teknologiens rolle i transformasjonen av kulturelle segmenter: ungdomskultur, fankultur, internettkultur, kjønnsroller, politiske aktivistmiljøer, profesjonelle kulturarbeidere –den moralske konstruksjonen av bruk: kampen om den "rette" forståelsen av hvordan teknologi skal brukes

22 Pandoras iPod Musikkdistribusjon i elektroniske medier 2004 – 2007 –Internett vs. mobil vs. andre elektroniske medier Utgangspunkt i norske forhold Fire delprosjekter: –Bred bransjestudie –Studie av utviklermiljøer –Studie av ”ordinær” ungdom –Studie av spesielt ”avanserte” og/ eller ”dedikerte” og/ eller ”involverte” brukere Teoretisk utgangspunkt: –Konstruktivistisk teknologisosiologi –Det fremvoksende tverrfaglige feltet for studier av musikk og digital teknologi –Med mer (kulturstudier, politisk økonomi, nyere marxistisk teori …)