1 Statsråd Erna Solberg Innlegg på Transportbrukerkonferansen 2004 Sarpsborg, den 11. oktober 2004 Samferdselstiltak som regionalpolitisk virkemiddel
Kommunal- og regionaldepartementet 2 Transportsystemets betydning for konkurranseevnen Regjeringen vil sikre gode samferdselsløsninger i hele landet, og i forhold til utlandet. Ulike regioner har ulike behov for infrastruktur. Transportsystemet er en viktig rammebetingelse for verdiskaping.
Kommunal- og regionaldepartementet 3 Samferdsel som regionbygger Avstandsulemper Pendlingen øker i intensitet. Veginvesteringer resulterer i en regionforstørring.
Kommunal- og regionaldepartementet 4 Næringsrettede utviklingstiltak Tiltakene skal kompensere bortfallet av den differensierte arbeidsgiveravgiften. En stor andel brukes til regionale samferdselstiltak i områder hvor det tidligere var redusert arbeidsgiveravgift.
Kommunal- og regionaldepartementet 5 Transportstøtteordningen Et kompenserende tiltak ved bortfallet av den differensierte arbeidsgiveravgiften. Formål: –Å lette de konkurransemessige ulemper som følger av lange transportavstander, sammenlignet med mer sentralt beliggende bedrifter. Ordningen forvaltes av Innovasjon Norge –
Kommunal- og regionaldepartementet 6 Regjeringens budsjettforslag på samferdselsområdet – utdrag. Kjøp av innenlandske flyruter – 444 mill Riksveginvesteringer – mill Riksvegfergetjenester – mill Kjøp av persontransport med tog – mill Alternativ forvaltningsorganisering av transportsystemet – 420 mill Belønningsordning for bedre kollektivtransport – 115 mill
Kommunal- og regionaldepartementet 7 Avslutning Samferdselstiltak er et viktig regionalpolitisk virkemiddel av flere årsaker: –regionforstørring og pendling. –generell regional verdiskaping. –sikre gode konkurransevilkår.