IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 1 IN265 – 29.4.2003 Utvikling av infrastrukturer i organisasjoner Mål for forelesningen:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Programvare for nisje SMS
Informasjons-infrastruktur domene språk. Infrastructures Enabling (design-use) Shared (standardizied interfaces) Openness Hetrogeneity and complexity.
IS/IT arkitekturer vs. forretningsarkitekturer
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Standardiseringsforskning ved ifi Informasjonsinfrastrukturer Ole Hanseth.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
DRI1002-V04 Fforelesning uke 17,19 Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking Forelesning uke 17 og 18 Hovedpunktene i forelesningen Litt om.
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Informasjons-infrastruktur som organisasjon
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
FINF4001 Forelesning Arild Jansen, AFIN, UiO 1 Informasjonsinfrastruktur som basis for digital forvaltning Temaer: l Hva er en [informasjons]infrastruktur.
DRI2001 H04 - Forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Infrastrukturer for offentlig styring eller privat monopoler Forelesning Temaer: Noen.
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
FINF4001 Forelesning Arild Jansen, AFIN, UiO 1 Informasjonsinfrastruktur som basis for digital forvaltning Temaer: l Hva er en [informasjons]infrastruktur.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
Hva er IKT? n Om begrepet IKT n Hvilke tilbydere er i markedet –nettilbydere og tjenestetilbydere n Om nett og infrastruktur –tjenestenett, stamnett, aksessnett.
IN 265 Våren 2003 : Forelesning : Design av arkitektur og komponent 1 IN250 – Om komponent design Mål for forelesningen: l Se på prinsipper.
DRI1002-V04 1. forelesning Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking 1. Forelesning og seminar uke 2 Hovedpunktene i forelesningen Oversikt.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Informasjonsinfrastruktur som basis for digital forvaltning
Det strukturelle perspektivet
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Ad. oppsummering av FINF4001
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Fleksible Forskningstjenester – Allmøte usit 9 mars
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Standardisering av IT-virksomheten
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 1 IN265 – Utvikling av infrastrukturer i organisasjoner Mål for forelesningen: l Få innsikt i hva en IKT infrastruktur l Drøfte noen av problemene knyttet til å innføre og utvikle en infrastruktur i en organisasjon Pensumstoff : Dahlbom, Hanseth et al: Conservative Success: Organization and Infrastructure Evolution Fallia & Ciborra: Ch.7: Infrastructure as a Process: The case of CRM in IBM.

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 2 Noen spørsmål l Nevn eksempler på ulike typer infrastrukturer l Hva karakteriserer en infrastruktur l Hva er forskjellen på et informasjonssystem og en infrastruktur l Hvorfor er det nyttig å betrakte ’noe’ som en informasjons infrastruktur

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 3 Eksempler på infrastrukturer l Fysiske infrastrukturer: veier, jernbane, flyplasser, strøm-, vann-, søppelhåndtering, kloakk,.. l Kommunikasjoner: tele, radio/TV, l Informasjons- og kunnskaps: skoler, biblioteker Nye elektroniske infrastrukturer l Nasjonale infrastrukturer »Telekommunikasjonsnettverk: Basistelefon, ISDN, Internet, GSM, UMTS l Nasjonal Informasjons Infrastruktur »Internett + WWW : her vektlegges innholdet, tjenestene l Bedriftsinterne og konsern infrastrukturer »Eks: Intranett, SAP, EPR,.. l Applikasjons infrastrukturer : PKI (Public Key Infrastructure), Penge- og betalingssystemer »Elektronisk pasientjournal, SAP,...

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 4 Hva karakteriserer en infrastruktur ? »En ressurs som kan deles av mange »felles tilgjengelig på en konsistent måte for alle potensielle brukere »tilretteleggende (enabling), en basis for alle brukergrupper og ulike typer anvendelser »varighet - stabil over tid »den må være åpen, skal kunne understøtte ulike systemløsninger og organisasjonsformer, »økonomisk ’stabilitet’, ved å kunne møte behov hos både tilbydere og brukere

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 5 Hva karakteriserer en infrastruktur -2 Den bygger alltid på noe eksisterende, den såkalte ’installerte basen ’ –Eksisterende fysiske installasjoner (utstyr, programvarer) –Standarder og aksepterte fellesløsninger –Etablerte rutiner og prosedyrer –Organisatoriske strukturer –Eksisterende brukere og brukerreferanser, sosial praksis med mer Den installerte kan basis virke sjølforsterkende, ved at nye systemer, prosedyrer, adferdsmønstre etc. tilpasses denne basisen.

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 6 Infrastruktur -3 Infrastruktur må betraktes som et sosio- teknisk, lagdelt system »Felles, generelle brukersystemer som f eks MS Office, Lotus Notes, SAP, CRM-systemer,... »Informasjons- og kommunikasjonstjenester »Felles tilgjengelig datagrunnlag (basert på kompatible datamodeller) »Fysisk/teknisk nettverk, felles tjenermaskiner og systemer for drift, vedlikehold og brukertjenester

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 7 Hva er en IT infrastruktur -3 l Infrastruktur er en lagdelt struktur:

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 8 To modeller for teknologspredning -1 l Spredning gjennom vertikale integrasjon

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/18- 9 Eksempel på en distribuert infrastruktur l Samarbeid gjennom horisontale nettverk

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ Case 1: Infrastruktur-utvikling i SKF l SKF – Et internasjonal konsern som produserer kule- og rullelagre »Fokus på produksjon og distribusjon »Samme produkter over hele verden »43 00 ansatte, etablert i 130 land l Utvidelser gjennom oppkjøp av nasjonale selskaper »Stor grad av lokal sjølstendighet (autonomi) l Gradvis utvikling mot et mer helhetlig konsern med integrert produksjon og distribusjon

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ SKF-2: IT- infrastruktur-utvikling l Fase I: Felles planleggings- og forsyningssystem (GFSS) »Bygget eget internt nettverk tidlig (basert på IBM) »Etablerte base av fellessystemer (NMFC, SCSS, ICSS,...) »Gradvis tilpasning av organisasjonen til denne sentraliserte struktur l Fase II: Ny org. Form: Produksjonskanaler: »Et manuelt lokalt tilpasset IS eller et mer sentralt IT- basert foreslått av ledelsen »Endringer i distribusjonsstruktur som understøttes av nytt IT-system var vellykket

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ SFK-3 Erfaringer l Utvikling av organisasjon og infrastruktur rimelig ’samstemt’ »Fra produksjon til kundeorientering og tjenesteyting l Infrastrukturen: standardisering som har virket stabiliserende på organisasjonen, men ikke lammende l Topp-down strategi, men gradvis – evolusjonær (kultiverings-) tilnærming l Utvikling av en infrastruktur som støtter distribusjon og salg

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ Case 2: CRM hos IBM: Infrastruktur som prosess International Business Machines (IBM), fram til 1990 verdens dominerende datamaskinleverandør, l Tradisjonelt en sentralistisk organisasjon, men utviklet seg mot autonome enheter på tallet l Møtte uventede problemer på 90-tallet »Nye konkurrenter på teknologisiden »Organisatoriske utfordringer (hadde desentraliseringen gått for langt? »For uklar kundeprofil og ’tvetydig’ ansikt mot kundene l Customer Relationship Management (’kundepleie’) som virkemiddel for omorganisering »Ønsket å etablere nye former for ’kundepleie’: tettere kontakt/oppfølging, service, markedsføring mm

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ ER CRM svaret? l Krav om bedre kvalitet på tjeneste »TQM-prosjekt på 80-tallet som ikke løste problemene l CRM skulle strømlinjeforme kundebehandling fra å identifisere kundebehov til å levere produktene »Kartlegge gap eksisterende kompetanse reelle behov »Bedre koordinert opplæring og optimalisere utnyttelsen av menneskelige ressurser l Nødvendig å redesigne alle salgsprosesser (såkalt BPR = Business Process Reenginering, se fig 7.1) l CRM stiller nye krav til IT infrastrukturen »Eksisterende IT-arkitektur var for lite enhetlig »Nødvendig å skreddersy et ’Informasjons–varehus’ (fig7.3) »Krevende å integrere et mangfold av anvendelser for å kunne tilby relevante løsninger til ulike kunder og kundegrupper

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ Hovedelementene i CRM l Primære kunde-rettede prosesser: (’front-office) »Interaksjon med kunden for å indientifisere nye behov »Utforme løsningen »Levere løsningen »Kundestøtte og tilhørende tjenesteyting l Bakenforliggende prosesser (såkalt back-office) »Markedsframstøt og oppfølging, kartlegge nye markeder »Informasjonsforvaltning og effektiv informasjonsspredning »Systemer for å matche kundebehov og intern kompetanse »Forvaltning/pleie av underleverandører og samarbeidspartnere »Forvaltning av bedriftens kunnskaps- og ferdighetsbase Dette krever at alle i bedriften har god tilgang på all relevant informasjon og framstår samordnet i forhold til kundene

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ CRM (Kundepleie) og IT l Utvikling av ny infrastruktur krever identifikasjon av eksisterende installert base »En rekke ulike systemarkitekturer (fra PC-nettverk, klient-tjener –løsninger, sentralistiske stormaskiner,.. »A meget omfattende portefølge av applikasjoner og tilhørende utviklings/vedlikeholdsapparat (f eks. ca 5000 regnskapssystemer ) »Mange ulike databaser og informasjonsssystemer som understøtter de ulike aktivitetene –(f eks mange kundedatabaser – delevis overlappende »Ulike avdelinger/kontorer med tilhørende egne prosedyrer, arbeidsrutiner og –former, etc. »Verdensomspennende bedrift med mange ulike nasjonale /lokale kulturer og tradisjoner »…..

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ Implementasjon av CRM (1996-? ( CRM er en process, ikke et slutttilstand) l Forutsetningene prosjektet baserte seg på »Omleggingen vil gi betydelige effektivitetsgevinster »Stiller store krav til ledelsesstrategi og engasjement »Tilgjengelighet av adekvate IT-verktøy og standardisering l IT har en tvetydig rolle, både forutsetning og drivkraft »Mange spredte og ulike databaser »Standardiseringsarbeidet er konfliktfyllt »Vanskelig å harmonisere arbeidsprosesser ’world-wide’ l Organisatorisk implementasjon: »Mekanistisk fase: Spredning av budskapet: en toppstyrt opplæring og innføringsprosess – ’Ready to use’ »Adaptive fase: Beherske systemet i virkeligheten, håndtere i forutsette hendelser: ’present at hand’ (styrt neden i fra)

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ Konklusjon l Innføring av CRM visste seg å kreve betydelige organisatoriske tilpasninger »Ren topp-styrt (’mekanisk) tilnærmingsmåte fungerte ikke l Nødvendig å ’utvikle’ en ny infrastruktur »Utfordringene knyttet til å basere seg på eksisterende installert basere »Nødvendig å standardisere en rekke ulike platformer, datamodeller og systemløsninger »Samordne ulike arbeidsprosesse og kommunikasjonsformer »Men viktigst- og vanskelig: Få hele konsernet, som omfatter en svært ’brokete’ samling av nasjonale og lokale avdelinger/kontorer til å tenke mer enhetlig, men likevel kunne fungere lokalt.

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ Informasjonssystemer eller infrastrukturer Informasjonssystem perspektivet – en tradisjonell tilnærming? »Ledelse er kontroll »Forretningsstrategi:Top-styrt strategisk tilpasning »Bygger på infrastruktur er fleksible »Installert base blir oversett »Standards blir tatt for gitt »Antar sentralisert kontroll av infrastrukturen

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ Informasjonssystemer eller infrastrukturer Infrastrukturperspektivet – en annen tilnærmingsmåte: »Ledelse gjennom å stimulere til å tenke nytt »Forretningsstrategi: også ta hensyn til lokale »Mer kompliserte IT-prosesses and standarder »Implementasjon fører ofte til overraskelser og såkalte side effekter, dvs. uventede resultater når ny teknologi skal tilpasses eksisterende organisasjon »Søke kompromissermellom eksisterende basis (såkalt installert base) og ny behov »Nødvendig med en evolusjonær utvikling, og søke kompromissløsninger »Gatewayer (’oversettere’, konvertere) nødvendig på ulike nivåer

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ En alternative strategi: Internett modellen l Målet for Internet var å knytte sammen ulike nettverk »Lagdeling og modularisering »Begrense funksjonaliteten på hvert lag (f eks IP og TCP) »Søke pragmatiske (best mulige) komproms-løsninger »Balansere standarder og fleksibilitet –Åpenhet –Såkalte gatewayer (oversettere) og om nødvendig duplikate løsninger –Akseptere lokal tilpasning »Minimal standardisering –Ufullstendige og gradvise forberdringe »Hvilke aspekter er relevante –Både tekniske, organisatoriske og menneskelige l Internet har vokst gradvis og etter hvert blir akseptert med stor samfunnsmessig betydning

IN 265 Våren 2003 Arild Jansen Inst. For Informatikk, UiO 2003/ Oppsummering Hvor er infrastruktur (perspektivet) så viktig? l En fungerende infrastruktur er basis for alle og alt »Infrastrukturen  anvendelsene : gjensidig avhengighet »Infrastrukturen skal bygge ’broer’ mellom tekniske og organisatoriske ulikheter l En infrastruktur utvikles aldre helt fra ’scratch’ »Alltid en forhistorie »Endres gradvis, men ’i takt’ : må ’kultiveres l Sårbarhet og sikkerhet »En infrastruktur er usynlig inntil den ikke virker »Intet system er sikrere enn sikkerheten i infrastrukturen som den bygger på