Performance og autentisitet. Performance Performance Autentisitet Autentisitet To cases To cases.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Sanksjoner og tiltak mot Iran Fra reders perspektiv Arne Thorsen – BW Gas Sjørettsforeningen, 14 mars 2011.
Skuespillerkunst i dagens teater.
SOSIAL KAPITAL.
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Produkeierrollen i Scrum
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Markedsplanen At presenteres 30.01
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen.
Politisk geografi Kristian Stokke
Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler.
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Forelesning nr. 3 Er emosjoner medfødte og universelle eller sosialt konstruert? Hvordan tilnærme seg et studie av emosjoner?
Musikk og ny mediebruk / Oppsummering av kurset. Musikk og ny mediebruk Mobil musikk Mobil musikk Nye distribusjonsformer Nye distribusjonsformer.
INF H131 Konfigurering av en FPGA (Kap 5) Konfigurasjons- bitstreng.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Tidligere oppgaver Personal stereos - musikk og hverdagsliv Personal stereos - musikk og hverdagsliv Musikk i reklame - logos, pathos, ethos Musikk i reklame.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
Event Media Eller; hvordan mediebransjen skaper begivenheter for å vinne kampen om oppmerksomheten. Med blikk på Idol og MGP Forelesning på MEVIT4112 -
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Introduksjonstime Språk ? Presentasjon av forelesere Presentasjon av studentene Orientering om lab opplegget Diverse –Lærebok –Kompendie –Web sider Litt.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Hva er et åndsverk? Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). § 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes.
Et godt sted og være, leke og lære…
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
AUTONOMI OG LOJALITET Kolliderer de i etikken?
BMI and Diabetes in Ramallah, Answers Presentation
Dag Wiese Schartum, AFIN
Find Fraud B4 it Finds You!
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
2021.AI.
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
Using nursery rhymes and songs
Musikkoppgave - kunstmusikk
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Musikkoppgave - kunstmusikk
Filmmusikkens funksjoner II
BIOTOUR åpent dialogseminar Trysil 25. oktober, 2017
فصل هفتم شاخص گذاری.
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Vaccine Delivery in Developing Countries
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Performance og autentisitet

Performance Performance Autentisitet Autentisitet To cases To cases

Hvem og hva er ”performer”/utøver/fremfører? Hvem og hva er ”performer”/utøver/fremfører? Kunstmusikk - utøverens følelser Kunstmusikk - utøverens følelser Motiver (Roland S. Persson 2001) Motiver (Roland S. Persson 2001) Emosjonell kommunikasjon (Patrick N. Juslin 2001) Emosjonell kommunikasjon (Patrick N. Juslin 2001) Kommunikasjonsnøyaktighet og kodebruk Kommunikasjonsnøyaktighet og kodebruk Brunswiks ”Linsemodell” Brunswiks ”Linsemodell” Performance og autentisitet Performance

Populærmusikk: Performance vs. Recording (vs. Song) Populærmusikk: Performance vs. Recording (vs. Song) En sang er ”paradigmatically a specified combination of text, melody, and harmonic support” (Gracyk 1996: 47) En sang er ”paradigmatically a specified combination of text, melody, and harmonic support” (Gracyk 1996: 47) ”Recording realism” - fremføringen har alltid ontologisk prioritet ”Recording realism” - fremføringen har alltid ontologisk prioritet Intensjon Intensjon Primær- og sekundærmateriale Primær- og sekundærmateriale Performance og autentisitet Performance

Adorno (1987 [1939]) Adorno (1987 [1939]) Standardisering Standardisering Pseudo-individualisering Pseudo-individualisering ”Plugging” ”Plugging” Benjamin (1991 [1936]) Benjamin (1991 [1936]) Autentisiteten unndrar seg den tekniske reproduserbarheten Autentisiteten unndrar seg den tekniske reproduserbarheten ”Aura” ”Aura” Performance og autentisitet Autentisitet

Frith (1986) Frith (1986) 1. Teknologi vs. natur 2. Teknologi vs. samfunn 3. Teknologi vs. Kunst Teknologiske muligheter for autentisitet: a) innspilling b) mikrofon c) magnet-tape Performance og autentisitet Autentisitet

Gracyk (1996) Gracyk (1996) Falsifikasjon Autografisk vs. Allografisk musikk Sampling Appropriasjon vs. allusjon Romantisk ideologi Rockens autonomi Performance og autentisitet Autentisitet

Eksempler: Eksempler: Bruce Springsteen Bruce Springsteen Er ikke nødvendigvis ”the real thing”, men opprettholder troen på at ”the real thing” finnes Er ikke nødvendigvis ”the real thing”, men opprettholder troen på at ”the real thing” finnes Representerer autentisitet i motsetning til det kunstige Representerer autentisitet i motsetning til det kunstige Prince (”Diamonds and Pearls”) Prince (”Diamonds and Pearls”) Postmoderne vokal uten ”dybde”? Postmoderne vokal uten ”dybde”? ”To be authentic and to sound authentic is in the rock context the same thing. Music can not be true or false, it can only refer to conventions of truth and falsity” (Frith 1988: 100) ”To be authentic and to sound authentic is in the rock context the same thing. Music can not be true or false, it can only refer to conventions of truth and falsity” (Frith 1988: 100) Performance og autentisitet Autentisitet

Case 1: Oingo Boingo vs. Jean Michel Jarre Hva er mest autentisk? Performance og autentisitet To cases

Case 2: Roger Hodgson vs. Roger Hodgson Sang vs. Innspilling - hva er viktigst/hva overlever? Performance og autentisitet To cases