SAMFUNNSSIKKERHET OG BEREDSKAP SEMINAR PÅ SILLONGEN 16 november 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Nødnett- Et nett i nød? Steinar Olsen Avdelingsdirektør
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
TILSYNSSAK MED FOKUS PÅ DEN PREHOSPITALE AKUTTMEDISINSKE BEHANDLINGSKJEDE.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Helseberedskapskonferansen 2013
- Samhandlingsreformen –
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Beredskapsplan for massevaksinasjon Folkehelseinstituttet Avdeling for vaksine Prosjektleder Anne Wenche Lindboe.
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Brukerforum voksenpsykiatri
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
Brukererfaringer med nødnett
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Faglig Forum – Arbeidsgruppe teknologi Etablering I Faglig Forum 11. desember 2012 ble det avtalt å etablere en arbeidsgruppe for teknologiutvikling i.
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Fugleinfluensa hos fugl Pandemigruppen i Drammen kommune Består av følgende personer: Beredskapssjefen Distriktssjefen for Mattilsynet Smittevernlegen.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
Sykehusenes forberedelser til å ta imot SARS-pasienter Et eksempel fra Helse Vest Stig Harthug Regionalt kompetansesenter for sykehushygiene i Helse Vest.
Prosjekt nødnett Sykehuset Innlandet HF 16. November 2012
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Kommunal beredskapsplikt
Fokus på koordinerende enhet
Samhandling for effektive planprosesser
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Kurs for brukere av KFF-KSS
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Pakkeforløp Psykisk helse og rus Vegen vidare
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Direktoratet for e-helse
Tjenesteyting i en brytningstid
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

SAMFUNNSSIKKERHET OG BEREDSKAP SEMINAR PÅ SILLONGEN 16 november 2012 Beredskap i Sykehus Innlandet sitt område - anbefalte tiltak i helsevesenet etter 22/7 som følges opp Samhandlingsreformens Tjenesteavtale 11- Beredskapsplaner og akuttmedisinsk kjede - praktisk oppfølging i Innlandet Geir Kristoffersen Geir.Kristoffersen@sykehuset-innlandet.no divisjonsdirektør prehospitale tjenester.

Beredskap i Sykehus Innlandet sitt område Beredskap i Sykehus Innlandet sitt område - anbefalte tiltak i helsevesenet etter 22/7 som følges opp Tema på Fylkesberedskapsråds-møter og i møter Redningsledelsen ved politi-distriktene i Oppland og Hedmark (LRS) I spesialisthelsetjenesten har det vært en prosess innad i Helse Sør-Øst RHF hvor Regionalt Beredskapsutvalg og Fagråd for Akuttmedisin og Prehospitale tjenester sammen har utarbeidet en handlingsplan som følges opp.

Avdekkede behov innen helse i rapportene Myndighetsnivå Det må utarbeides en ny versjon av redningshåndboken, der følgende områder beskrives Et enhetlig nasjonalt system for skadestedsarbeid (ansvar og roller mellom FH, OLH, SKL). Nasjonale føringer for samarbeid helse og politi/brann ved skarpe oppdrag og andre usikrede situasjoner. Dette bør inkludere krav til opplæring og trening Rutiner for samhandling mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten (FH og OLH) må først avklares internt i helsetjenesten. Det må tas hensyn til lokale forskjeller Et system for registrering av helsepersonell som møter fram på skadested på frivillig basis Felles begrepsapparat (definisjonskatalog) Det bør etableres et enhetlig nasjonalt system for triagering opp mot kommuner, legevakter og helseforetak. Det bør vurderes om nasjonale føringer katastrofemedisin (triagering) er gode nok (trekke inn fagmiljøer i RHF samt aktuelle kompetansesentra)

Avdekkede behov innen helse i rapportene Regionalt nivå (RHF) Følge opp foranalysen fra prosjekt Prehospitale IKT systemer: Gjennomføring av tekniske og operative sikkerhetsvurderinger av AMK og AMKs IKT-systemer. Forslagene i foranalysen må gjennomføres, hastetiltak må vurderes Etablere systemer for å sikre oversikt over ambulanse- og LA på tvers av AMK, HF- og RHF-nivå (behov for ROS analyse/vurdering) Det bør stilles nasjonale IKT-krav for avlastning av AMK/LV Endringer i konfigurasjon av AMIS/Transmed (og andre systemet) må testes og dokumenteres Annet? Styrke flight-following-funksjonen (oppdraget gitt fra Helse Sør-Øst RHF til Luftambulansetjenesten ANS i brev 04.09.2012) Etablere et system som gir oversikt over hvor pasientene transporteres (pr i dag er det ikke mulig for AMK å holde oversikten) Vurdere om det skal/kan være direkte kommunikasjon mellom FH og traumekoordinator i sykehuset Utvikle rutiner for håndtering av døde på skadested ved terrorsituasjoner (risiko) AMK-lege-funksjonen bør gjennomgås og beskrives.

Avdekkede behov innen helse i rapportene Lokal nivå / Helseforetak (HF) Rutiner for utsending av ekstra akuttmedisinske ressurser (som ikke er i vakt) må gjennomgås – avklares av det enkelte HF Vakthavende AMK-lege skal rutinemessig varsles ved større hendelser. Det skal være rutiner for stedfortreder. Etablere omforente prosedyrer og øvelser for bruk av nødnett internt i egen organisasjon og i samarbeid med andre nødetater (er et element i innføringen av nødnett) Funksjons- og ansvarsfordeling mellom AMK, FH/OLH og prehospital koordinator akuttmottak avklares – bør det etableres et system som gir AMK oversikt over hvor pasientene transporteres? Implementere retningslinjer for kommunikasjon mellom brukere av helseradionett og nødnett (underutarbeidelse)

Momenter fra Handlingsplan Helse Sør-Øst Tiltak Myndighetsnivå (tatt opp i møte med Helsedirektoratet 13/11 2013) Gjennomgang av redningstjenesten ved utvikling av ny versjon av redningshåndboken Pårørendetelefoner og psykososial oppfølging: Oppgaver og ansvar må avklares mellom aktører Lovverk mht. taushetsplikt må gjennomgås (ref. brev fra Helsedirektoratet)

Momenter fra Handlingsplan Helse Sør-Øst Tiltak Regionalt spesialist helse-nivå (RHF) Krav til HFene om gjennomføring av øvelser. Vurdere å utarbeide en veileder for øvelser på RHF- og HF-nivå. R-AMK-funksjonen (AMK Oslo/Akershus) må avklares og beskrives Innholdet i koordineringsfunksjonen som delegeres fra HSØ til OUS bør legges inn i mal i HelseCIM (evt. i egne tiltakskort). Helsetjenestens desentraliserte ledelse i beredskapsorganisasjon må kobles til god informasjonsflyt slik at alle nivåer kan treffe de riktige beslutningene. Hensiktmessig informasjonsplattform er en forutsetning for dette. Problemstillinger knyttet til dette bør klargjøres.

Momenter fra Handlingsplan Helse Sør-Øst Tiltak Regionalt spesialist helse-nivå (RHF) (2) Etablering av system som sikrer at involverte sykehus holdes fortløpende orientert om utviklingen i krisesituasjoner. Verktøy og rutiner for dokumentasjon og rapportering må standardiseres. Dette må vurderes ved innføringen av HelseCIM Vurdere om det skal utarbeides planer for fordeling av pasienter mellom sykehus i situasjoner med mange skadde basert på kapasitet (på kort og lang sikt) og kompetanse; - i samsvar med nasjonalt traumesystem. Vurdere behov for et automatisert system for varsling og tilkalling av personell i forbindelse med innføringen av CIM. HFene må ta den endelige beslutningen. Det bør vurderes om spesialisthelsetjenesten skal ta i bruk sosiale medier for informasjon publikum og ansatte som ikke er på jobb.

Momenter fra Handlingsplan Helse Sør-Øst Tiltak Lokalt spesialist-helse-nivå (HF) Det bør være tilstrekkelig sambandsutstyr til at ekstra innkalt helsepersonell, utrykkende team og kriseledelse kan bruke nødnett (nødvendig opplæring må være gitt). Det må sikres rask oppdatering av navnelister over pasienter og uskadde, og det bør utvikles rutiner for distribuering av disse til andre etater som har ansvar for pårørende/involverte (ref. brev fra Helsedirektoratet) Øvelser på alle nivåer i foretaksgruppen må prioriteres høyere

Status i Innlandet. Øvelser Samvirkeøvelser planlegges gjennom politidistriktenes Øvelsesutvalg i hhv Oppland og Hedmark. Øvelsens planlegges ut fra fylkesplan for samfunnssikkerhet og beredskap i fylkene CIM – krisehåndteringsverktøy Innført i sentrale statlige organer – samt hos fylkemenn og i kommuner. Innføres i Helsedirektoratet, RHF og HF i 2013 Tiltak f.ø. følges opp

2 møtearenaer for etterlevelse av avtalen Møte beredskap Samhandlingsreformens Tjenesteavtale 11- Beredskapsplaner og akuttmedisinsk kjede - praktisk oppfølging i Innlandet 2 møtearenaer for etterlevelse av avtalen Møte beredskap Møte ”akuttmedisinsk kjede” Utarbeidelse av felles beskrivelse (prosedyre) Felles kontaktliste på beredskapsområdet.

Møtearenaer (1) Møte beredskap Det lokale sykehuset og sykehusets vertskommune tar sammen et ansvar for samarbeid i området og etablering av møtearena Møtet skal også inkludere de øvrige kommunene i opptaksområdet for det lokale sykehuset. Deltakere foreslås å være aktører i sentrale roller i beredskapsutvalg / kriseledelser i kommuner og sykehus lokalt.

Møtearenaer (2) Møte ”akuttmedisinsk kjede” Møtet eksisterer i dag som et samarbeidsmøte mellom Legevakt, det lokale sykehusets akuttmedisinske avdeling (akuttmottak) og prehospitale tjenester (AMK og lokal ambulansetjeneste). Dette videreutvikles i tråd med intensjonene i denne delen av Tjenesteavtale 11.

Felles beskrivelse (prosedyre) av hvordan Tjenesteavtale 11 skal etterleves i praksis I prosedyren beskrives en mal for agenda til møtene slik at områdene innenfor Tjenesteplan 11 ivaretas. Prosedyren er sendt ut til kommunene som bes om å gi tilbakemelding på navn på kontaktpersoner beredskap)

Felles kontaktliste beredskap Det utarbeides ei felles kontaktliste over aktuelle beredskapsaktører i kommuner og SI (varslingsliste) Skal brukes ved behov for kontakt når hendelser oppstår. Oppdateres av SI (lokalt sykehus) -deles med kommunene, og legges på SI-intranett og SI’s hjemmesider på internett sammen med En tilpasset beskrivelse av beredskaps-samarbeid mellom kommunene og SI publiseres på samme måte Eksempel:

Avdelingssjef Akuttmed avd Opptaksområde / Virksomhet Kontaktperson Rolle Telefon e-post Lillhammer SI-Lillehammer Sentralbord 06200 Primært Lien Avdelingssjef Akuttmed avd Alternativt Mølmen Divisjonsdirektør Lillehammer kommune Beredskapssjef Ordfører Øyer kommune Osv osv

Kontaktliste beredskap Oppdateres og gjøres tilgjengelig av SI v/ lokalt sykehus Brukes ved behov for ledelsesbistand (”krise” / behov for økt beredskap). Brukes ikke ved operativ håndtering av ordinære hendelser