Elektronisk dokumentasjon ved Frisklivssentralen i Gjøvik

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Elektronisk kamprapport Uten oppsatt dommer fra krets.
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Regnskap hos Econ AS.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Hvert år arrangeres bryllup i Norge.. «Vi har en liste hos Christinania glassmagasin og hele ønskelista på wordpress-bloggen vår. Så gir folk bare.
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
19.Mars 2013 Anne Gjengedal Sunde
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Bakgrunn for KOLS/O2-prosjekt:
Dette er en automatisk presentasjon
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Arbeidsevnekartlegging
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Hvorfor bruke Fjernlån? David Massey ALEPH brukermøte 2007.
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
Funksjoner og Innstillinger i
Elektronisk kamprapport 3. divisjon Oppgaver før, under og etter kamp Norges Fotballforbund | 2 TidsfristOppgaveAnsvarlig.
Elektroniske kamprapporter
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Her vises et eksempel på bruk av LAB utkurv og LAB innkurv. Gir samlet oversikt over planlagte rekvisisjoner (LAB utkurv) og alle svar til en enhet/sengepost.
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Webcadet Dokumentasjons- og kvalitetssikrings- verktøy for sertifikatrettet opplæring ombord.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Sogndal kommune Frisklivssentralen i Sogndal Annette S. Davidsen leder FLS i Sogndal, Fysioterapeut.
FIKS-kurs, Ålesund 9. april 2014 Hva? Hvorfor? For hvem? Hvordan? Sigrid Sundquist Torp, SFK 2014.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Frisklivssentralen i Surnadal
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
FAGDAG LØNN 2016.
Velg digital postkasse på Norge.no
2016 VISMA Arbeidsfordeling i praksis
Funksjonsundersøkelser
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Erfaringer med bruk av Tweak
Presentere en teknisk rapport
Indre Østfold Introduksjonssenter
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Vi får Vestfold til å gro
Hva brenner du for…? Hva er viktigst for deg i klubben?
Tjenesteforløp for bruk av lokaliseringsteknologi, GPS
Premiering.
أعداد القاضي / حاتم جعفر رئيس المكتب الفني بمركز المعلومات القضائي
Hvordan gjøres dette i Gerica
Klubbkvelden 10. september 2018
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Stilling som advokatfullmektig i Kristiansand
Erfaring med tekniske detaljer knyttet til e-lås v/ Birkenes
Aktivitetsdag i morgen
Opplæring av klubbsekretærer v/distriktssekretær Ludvig Kåre Øyen
Utskrift av presentasjonen:

Elektronisk dokumentasjon ved Frisklivssentralen i Gjøvik Har jobbet på FLS siden 2010 Jeg vil nå snakke om hvordan vi dokumenter på FLS Gjøvik, men vil også si litt om hvordan vi gjennomfører kartlegging og hvordan vi har havnet der vi er i dag. Torhild Nordengen, spesialfysioterapeut, 05.09.14

Historikk FYSAK Oppland i 2004 Fysiotek, Opplandsresept i 2005 20-50 % stilling Utvidet til 2 x 50 % stilling i 2007 (fysioterapeuter) Frisklivssentral i 2011 Det startet med at Gjøvik ble en FYSAK kommune i 2004. Høsten 2005 ble Fysioteket etablert med en fysioterapeut i 20% stilling, men dette ble økt til 50% året etter. Intensjonen med Fysioteket, var at vi skulle ha en helsesamtale ved oppstart og så lose deltakerne ut i eksisterende grupper i kommunen. Men det viste seg å ikke være så enkelt. Terskelen ble for høy ift å oppsøke et ukjent treningstilbud på kveldstid. I 2007 ble Fysioteket utvidet og det ble ansatt to fysioterapeuter i 50 % stilling. Vi begynte med gågruppe ute og året etter startet vi opp med gruppetrening inne i tillegg. Vi hadde samtaler ved oppstart og slutt og førte papirjournal. Brukte Coop Wonka som kartleggingsverktøy. Det var kun leger som kunne henvise til Fysioteket og de fikk rapport etter endt reseptperiode. I 2011 skiftet vi navn til Frisklivssentralen og vi åpnet opp for at NAV, Topro og alt helsepersonell kunne henvise deltakere til oss. Kostøkonom er med på Bra Mat kurs

Kartleggingsverktøy Helseprofilskjema a la Gjøvik Eget anonymt statistikkskjema Submaksimal gangtest Timed – Stands test I forbindelse med navneskiftet til Frisklivssentraler i 2011 skulle Helsedirektoratet utarbeide felles kartleggingsskjemaer som alle frisklivssentralen kunne benytte. Vi deltok da i en arbeidsgruppe høsten 2010 der vi testet ut ulike kartleggingsverktøy. Vi fikk et kartleggingsskjema som vi skulle benytte på alle deltakere + at vi skulle kjøre en kondisjonstest på alle. Dette opplevde vi som svært positivt – både ift å få systematisert kartleggingssamtalen og det å kunne synliggjøre for våre deltakere hvor mye sprekere de var blitt på 3 måneder. Da vi var ferdige med testperioden skulle Helsedirektoratet utarbeide et endelig kartleggingsverktøy ut i fra våre tilbakemeldinger. Vi hadde nå kommet så godt i gang med å bruke dette verktøyet at vi ikke ville vente til det endelige skjemaet kom fra Helsedirektoratet. Vi gjorde derfor noen justeringer på det skjemaet vi brukte i testperioden og endte opp med et Helseprofilskjema a la Gjøvik. Når det gjelder en del personinfo, valgte vi å ta dette ut i et eget statistikkskjema. Det er for å tydeliggjøre at f.eks. skole og utdanning ikke har noen betydning for oppfølgingen hos oss. Når det gjelder fysiske tester, så bruker vi Submaksimal gangtest på tredemølle og Timed – Stands test. Stort sett alle synes det er ok å ta disse testene ved oppstart og det er en flott motivasjon til videre trening når de ser resultatet etter 3-6 mnd. Gjennomsnittlig går hver deltaker som har fullført en reseptperiode ned 10 pulsslag på tredemølletesten. Vise Helseprofilskjema 1 + statistikk

Gerica Elektronisk journal februar 2013 Eget tjenestenivå – Frisklivssentral Eget journalnotat – Frisklivsnotat Tekstbank for oppstartsamtalen Journalfører samtaler underveis I Gjøvik kommune bruker vi Gerica til journalføring. Vår leder har i flere år ønsket at vi skal føre journal der, men vi har ikke ønsket dette siden det er et pasientsystem. Men etter hvert innså vi at vi ikke fikk et eget journalsystem for Frisklivssentralen og at vi ikke kunne fortsette med papirjournal. Vi begynte med journalføring i Gerica februar 2013. Våre deltakere registreres på eget tjenestenivå og det er kun helsepersonell som har noe med våre deltakere å gjøre som kan lese våre notater. I starten kunne andre helsepersonell lese våre notater, men ikke omvendt. Det var for at det var ønskelig å skille mellom helsetjenester og forebyggende tiltak på Frisklivssentralen. Etter en stund fant vi ut at dette var veldig upraktisk. Helsepersonell i kommunen er vant med at fysioterapeuter kan lese andres notat i Gerica uavhengig om de sitter på Fysiokontoret eller på Frisklivssentralen. Dette er nå endret. Da vi begynte med å journalføre i Gerica vurderte vi å scanne kartleggingsskjemaet inn i Gerica. Men vi fant ut at dette ville bli lite brukervennlig for oss – utydelig og dårlig skrift og noen uklare svar. Vi valgte derfor å lage en tekstbank for oppstartsamtalen der vi fører data fra helseprofilskjemaet inn i Gerica. Vi synes dette fungerer veldig bra og journalen blir oversiktlig og ryddig. Vise tekstbank Vi journalfører samtaler underveis – om det er på Frisklivssentralen eller på telefon. Vi journalfører også når vi sender sms eller mail.

Avslutning Sluttevaluering og rapport til henviser (kopi til fastlege) Rapporten kopieres inn i Gerica Tjenesten avsluttes og vi har ikke lenger tilgang til deltakerne i Gerica Etter ca 3 mnd har vi sluttevaluering. Hvis det ikke er behov for videre oppfølging, skriver vi rapport til henviser m/kopi til fastlege Vi har valgt å skrive rapporten i Word format på rød sone, som kopieres inn i gerica. Da har vi større muligheter til å gjøre endringer i f.eks. layout på rapporten enn hvis vi hadde brukt flettemal i gerica hvor man blir låst til en mal. Når vi har skrevet sluttrapport avsluttes tjenesten og vi har ikke lenger tilgang til deltaker i Gerica.

Gruppetrening Oppmøte på gruppetrening noteres fortsatt på papir Vi får da bedre oversikt og deltakerlista er mer mobil De personene som har trent på Frisklivssentralen og ikke finner noe annet treningstilbud i kommunen, kan fortsette å trene på Frisklivssentralen mot at de betaler en liten egenandel. Disse personene er ikke lenger aktiv i Gerica, så de kan ikke registreres på gruppetrening der. Slik vi har organisert gruppetreningstilbudet, er det hensiktsmessig å kunne ta med seg deltakerpermen inn i treningssalen. Det er ofte 60 personer på lista, men kun halvparten er registrert i Gerica. Da synes vi det er enklest å finne ut av hvem som er på trening når vi krysser av i salen. Vi har derfor valgt å fortsette med å registrere deltakelse på gruppe på ark Det er ca 40 personer på innetrening hver uke. Over halvparten er på Aktiv på Dagtid og disse har vi har ikke tilgang på i Gerica.

Takk for oppmerksomheten!