Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst 2002. Forelesning 10 Emner: Maskinlæring – symbolorientert - intro til maskinlæring generelt - induktiv symbol-prosessering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Advertisements

Trinn 5 Å gi rammer som støtte for elevenes skriving.
KUNNSKAPSBASERTE METODER - UTVIKLINGSTRENDER
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Method for evaluating authentication system quality Morten Sporild.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 9 Emner: Tolkning av naturlig språk - Kontekst-frie gramatikker - Chomsky hierarkiet - Kontekst-sensitive.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Forelesning Diskursanalyse
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
Kunstig intelligens (IT-2702) - høst Forelesning 10 Emner: Maskinlæring – symbolorientert - Induktiv symbol-prosessering - Læring i versjonsrom Tolking.
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
NTY Stripemaster 2 Color. Why Night Time Yellow (NTY) US history In 1971, yellow center lines were mandated as the standard color of center lines nationwide.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Innebygget personvern
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
Lecture 29.
Finn en liten, middels og en stor kongle.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst 1999.
The Norwegian Hydrografic Pilot
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Endringer, læring og robusthet
2021.AI.
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Are Paradigms Radial Categories
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Skadedata og risikoanalyser
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Hca revisjon & rådgivning
A review of exploration activity and results on the NCS
Vaccine Delivery in Developing Countries
Sustainability as practice
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 10 Emner: Maskinlæring – symbolorientert - intro til maskinlæring generelt - induktiv symbol-prosessering - læring i versjonsrom - læring av beslutningstrær

Hva er læring? Any process by which a system improves performance (H. Simon) Making useful changes in our minds (M. Minsky) The organisation of experience (M. Scott) Constructing or modifying representations of what is being experienced (R. Michalski)

Hva er maskinlæring? Metoder og teknikker som gjør datasystemer i stand til selv å oppdatere sin kunnskap og problemløsnings-evne

Hvorfor maskinlæring? Modellere menneskers læring Studere læring og intelligens som fenomen Automatisere utvikling av kunnskapsbaserte systemer det siste er mest vektlagt i dette kurset

Maskinlæringmetoder kan klassifiseres utifra flere perspektiver Grad av selvlæring - pugging (rote learning) - instruksjon - læring ved eksempler - læring ved analogi - læring ved oppdagelse Læringsmål - begrepslæring - problemløsning - situasjonsforståelse - produsere forklaringer Grad av bakgrunnskunnskap - kunnskapsfattige metoder - kunnskapsrike metoder Representasjonsspråk - attributt-verdi vektor - beslutningstrær - regler - predikatlogiske uttrykk - semantiske nett, rammer Grad av lærerstyring - veiledet læring - ikke-veiledet læring - lærlingteknikker Grad av inkrementalitet - alle eksempler samtidig - inkrementell læring - læring gjennom problemløsing

Maskinlæring - kort historikk Nevrale modeller, Rosenblatt’s PERCEPTRON, Selvorganiserende systemer, Adaptive systemer, Læring som mønstergjenkjenning, Parameterjustering Samuel’s Checkers Player Kunnskapsbaserte metoder, Winston’s Analogy system, Symbolske teknikker for eksempelbasert læring, Michalski’s AQ system, Mitchell’s Version Space metode, Quinland’s ID3 system, Discovery systemer, Langley’s BACON, Lenat’s AM. Kunnskapsrike metoder, Buchanan’s Meta-Dendral, læring ved instruksjon, Davis’ Teresias, Ny giv for nevrale modeller, Forklaringsbasert læring (EBL), læring under problemløsning, case-basert læring, integrerte læremetoder Kunstig liv, Statistiske metoder, Data mining, Induktiv logikk-programmering, Genetiske algoritmer, Reinforcement læring, Bayesianske nett Integrerte læringsmetoder, læring under problemløsing

Eksempelbasert læring Generaliserings- basert læring: Instans- basert læring: eksempler hypoteser kandidater begrep eksempler eksempler instansrommet:begrepsrommet:

Lærings-systemer i MNFIT 272: Generaliserings-baserte Læring i Versjonsrom (VS metoden) - Inkrementell læring - Lærer kun konjunktive begreper - Lærer klassifikasjonsregel Læring av beslutningstrær (ID3 metoden) - Ikke-inkrementell læring - Lærer konjunktive og disjunktive begreper - Lærer beslutningstre Forklaringsbasert læring (EBL) - bruker bakgrunnskunnskap Instans-baserte: CBR Analogi-læring

Version Space The version space is the set of all generalizations which are consistent with all of the examples It is described by the S and G sets: S is a generalization which is consistent with the examples and no other consistent generalization is more specific than it G is a generalization which is consistent with the examples and no other consistent generalization is more general than it

Version Space G S consistent generalizations more general more specific + examples move S up - examples move G down

Generality Lattice - Example (blue circle)(red circle) (? circle)(red ?)(blue ?)(? square) (red square)(blue square) (? ?)

Versjonsrom-algoritmen S summerer info fra de positive exempler G summerer info fra de negative exempler Når S=G er begrepet lært - dvs. flere eksempler tilfører ikke noe nytt Ikke nødvendig å ta vare på enkelteksemplene

Versjonsrom-algoritmen er en prinsipielt sterk læringsalgoritme - garanterer konsistens - er inkrementell men har store begrensninger i representasjonens uttrykkskraft - dvs. i hva som kan læres - kun konjunktive uttrykk - over-ivrig generalisering (mister muligheter)

Decision Trees Data structure for clasifying objects Restricted to featural descriptions Allows for disjunction +- size - shape color red blue green +- circlebigsmallsquare ”something red and small or green and square-shaped”

Learning EXAMPLE Feature-names: (size color shape) (+ (big red circle)) (+ (small red square)) (- (medium red circle)) size small medium big + -+ The concept of a big or small, but not medium-sized, object

ID3’s information theoretic measure Picking the right feature for the root is crucial to building simple trees Choose feature which gives the most information regarding the class of an instance: I(C):Information content of tree for set of instances C P:Feature selected as splitting node E(P):Expected information needed to complete tree given splitting on P gain(P):Information gain from feature P, gain(P) = I(C) - E(P)

+ shape - color red blue green +- square triangle circle +

One way to treat missing data

Summary: Similarity-based Learning Empirical, data-intensive Requires many examples and counter-examples Knowledge poor Generates unjustified concept definitions

Alternative paradigm: - Explanation-based Learning Analytical Learns from 1 example Knowledge rich Generates justified concept definitions

Explanation-based Learning: Use exisiting domain knowledge to explain why an example is a member of a concept or why a plan works. Explanations determines relevant features Generalise the explanation made, to obtain a justified (explained) operational definition of the concept

Explanation-based Generalization Problem Given Goal concept Training example Domain theory Operationality criterion Determine A generalisation of the training example which is an operational sufficient concept definition

EBL method: 1. Explain Use the domain theory to explain why the example is an example of the goal concept 2. Generalise Determine the most general condictions under whch the explanation holds, and generalise the explanation