Status 3+2 prosess farmasi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Vernepleiefaglig kompetansebehov
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Kvalifisert for høyere utdanning
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
Fagvalgorientering Vg2 ST oktober 2013
Masterstudiet i Farmasi
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Sunnland Einar Stølevik
Kortform: Samspillsmeldingen
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Anbefalinger til NRT i forbindelse med overgang fra bachelor til master fra arbeidsgruppen.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Forkurs, TRES og Y-veien
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Litt historie om Y-veien
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier?
Søkning og inntak til vg3 Fristen for å søke skoleplass er 1.mars Alle fag i vg2 må være bestått Unntak: Kan tas inn dersom avgiverskole mener.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Masterprogrammet i farmasi Farmasi er læren om legemidlers opphav, struktur, produksjon, effekt og riktig bruk. Farmasøytisk institutt (FAI) har som mål.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Det odontologiske fakultet 2 profesjonsutdanninger: 3-årig bachelorprogram i tannpleie 5-årig masterprogram i odontologi.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018
Denne informasjonen gjelder for
Studiespesialisering
Kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk UHRs rolle
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Orientering om søkertall
Forum for forskningsdekaner, 23. september 2015
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Bli legemiddelekspert studer farmasi!
Nasjonal delprøve – status
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Status 3+2 prosess farmasi NFE HS 23.03.2015 Thrina Loenechen Stortingsmelding nr. 47 (2008-9) Rett behandling - på rett sted- til rett tid peker på behov for større samhandling innen helsevesenet nye studieprogrammer i farmasi bør derfor legge til rette for møtepunkter mellom farmasistudenter og studenter i andre helsefag Stortingsmelding 13 (2012) Utdanning for velferd- Samspill i praksis endringer innen helse og velferd krever at utdanninger innen disse fagområdene må tilpasse seg nye behov. farmasiutdanningen i Norge skal innføre 3+2 modell Bachelorgraden (3år) skal gi kvalifikasjon som reseptar-, mastergraden som provisorfarmasøyt Bachelorgraden skal kvalifisere for opptak til masterprogrammet (2 år). (5-årig masterprog ut)

Farmasiutdanning i Norge fra 1932 - dd UiO, 5-yrs integr master HiOA, reseptar «bachelor» UiT, 5-yrs integr master HINT, 3-yrs bachelor UiB, 5-yrs integr master NTNU, 2-yrs master 2000 2012 1932 1960 1994 2001 2003 2014 Opprettelsen av farmasiutdanningen ved UiO kom som en reaksjon etter følgende hendelser 1924 – UiOs første professor i farmasøytisk kjemi 1930 – UiOs første professorer i farmasi og farmakognosi HiOA, 3-yrs bachelor UiT, 3-yrs bachelor + 2-yrs master

Bolognaprosessen* Mål Innføre et sammenlignbart gradssystem med to nivåer (Bachelor og Master), bla for å Øke studentmobilitet Kvalitetssikring Undervisning Institusjonssamarbeid *Farmasi, odontologi, medisin har til nå hatt dispensasjon

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) for høyere utdanning Beskriver læringsutbyttet for kandidater med fullført kvalifikasjon på aktuelt nivå i Kunnskaper Ferdigheter Generell kompetanse

Politiske føringer Lov om apotek (Apotekloven) 2000 Helsepersonell loven 2000 Legemiddelmelding(er) Bologna prosessen (Farmasi, odontologi, medisin har til nå hatt dispensasjon) Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) for høyere utdanning, 2009 Stortingsmelding nr. 47 (2008-9) Rett behandling - på rett sted- til rett tid peker på behov for større samhandling innen helsevesenet nye studieprogrammer i farmasi bør derfor legge til rette for møtepunkter mellom farmasistudenter og studenter i andre helsefag Stortingsmelding 13 (2012) Utdanning for velferd- Samspill i praksis endringer innen helse og velferd krever at utdanninger innen disse fagområdene må tilpasse seg nye behov. «farmasiutdanningen i Norge skal innføre 3+2 modell « Bachelorgraden (3år) skal gi kvalifikasjon som reseptar-, mastergraden som provisorfarmasøyt Bachelorgraden skal kvalifisere for opptak til masterprogrammet (2 år). (5-årig masterprog ut) Mål Innføre et sammenlignbart gradssystem med to nivåer (Bachelor og Master), bla for å Øke studentmobilitet Kvalitetssikring Undervisning Institusjonssamarbeid *Farmasi, odontologi, medisin har til nå hatt dispensasjon

Mandat fra institusjonene til profesjonsrådet - aug 2012 Forslag læringsutbyttebeskrivelser bachelor, master Forslag nasjonale opptakskrav, til bachelor, master Samarbeide med UHR opp mot KD ang finansieringskategorien for bacheloremner Skal tas hensyn til Bachelor – kvalifisere for reseptar farmasøyt Bachelor – kvalifisere for opptak til masterprogram i farmasi Mastergrad - kvalifisere til autorisasjon som provisorfarmasøyt Bachelor + master- oppfylle EU-direktivet for farmasiutdanning Mastergrad – kvalifisere til opptak PhD prog Mastergrad – grunnlag som kan kvalifisere for godkjenning som farmasifaglig ansvarlig (FFA) og qualified person (QP) Aug 2012. Lærestedene mandat til nasj prof råd for farmasiutdanning å foreslå nødvendige endringer for å imøtekomme politiske føringer. Alt ble utformet i tråd med krav til kvalifikasjonsrammeverket Presisjoner ved AG: Grunnmodell er: bachelorgrad-lavere + mastergrad-høyere grad Dr grad høyeste nivå Utvikling av dr gradsstudier og spesialist utdanning ikke i AG s mandat Hele studieløpet skal fylle EU-direktivet 2005/36/EF om godkj av yrkeskvalifikasjoner for helsepersonell (revideres) AG foreslår læringsutbytter på programnivå

Profesjonsrådet oppnevnte Styringsgruppe Leder Ledere ved farmasiutdanningene for farmasiutdanningene + student Sekretær fra UiT Referansegruppe (Praksisfeltet) Arbeidsgruppe - Leder Representanter fra alle farmasiutdanningene + to studenter Sekretær (UHR, HiOA) Ekspertgruppe (personlig oppnevnt) Styringsgruppe Lars Småbrekke, UiT, leder Vigdis Aas, HiOA, nestleder Lone Holst, UiB, Elisabeth Moen Rørvik, HiNT Sverre Arne Sande, UiO Janne Kutchera Sund, NTNU - Irene Gjertsen, HiNT, bachelor student - Merete Kveli, Moen, UiT, master student Trine Grønn, UHR, sekretær til feb 2012 Anne Beate Moe Øvereng, HiNT, sekretær fra mars 2012 Ekspertgruppe (personlig oppnevning) tilknyttet arbeidsgr Arbeidsgruppe:

Forutsetning for å kunne legge om til en nasjonal modell Finansieringskategori B for farmasiutdanningene, bachelor og master Basis Resultatbasert Diverse skriftlige og muntlige henvendelser til KD angående saken i perioden vår 2012-høst 2014 foregikk altså parallelt med å arbeidet mot en 3 + 2 modell

Forslag, 3+2 modell i Norge behandlet i profesjonsrådet sept 2013 og feb 2014 Enstemmig vedtatt forslag: 3+2 modell Læringsutbytte (LUBer) for bachelor i farmasi master i farmasi Opptakskrav Masterprogram- min gj.sn C fra bachelorprogrammet Bachelorprogrammet (se neste slide) ECTs i de forskjellige farmasifaglige områdene Bachelor Master ikke utarbeidet 6 mnd i apotek i hht EU direktiv 4 mnd i bachelorprog 2 mnd i masterprog Master forskningsprosjekt minimum 40 studiepoeng

Opptakskrav, bachelorprogrammet i farmasi Spesielle opptakskrav til bachelorprogrammet i farmasi anbefales satt til (i tillegg til generell studiekompetanse): Matematikk (R1 eller S1 +S2) pluss KJE1 og enten fysikk eller biologi på andreklassenivå fra videregående eller KJE2 (FYS1 eller BIO1 eller KJE2)” Dissens fra UiO: “De spesielle opptakskrav til bachelorprogrammet i farmasi fastholdes på dagens nivå. I tillegg til generell studiekompetanse kreves Matematikk (R1 eller S1 +S2), KJE (1+2), samt fysikk (FYS1) fra videregående skole”

Finansiering av det nasjonale arbeidet med 3+2 modellen? Kr 300 000, - fra KD, anvendt til: Sekretærarbeid (UHR, HiOA) Studietur til universitetet i Helsingfors Møter i arbeidsgruppe Ekstraordinært profesjonsrådmøte 2014

Henvendelse til institusjonene, reforankring av 3 + 2prosjektet Svar Ubetinget positive forutsatt økonomisk tilskudd (ønske om svar på henvendelsene til KD): UiT (3+2) NTNU (2-årig master) HiOA (3-årig bachelor) HiNT (3-årig bachelor) UiB (vanskelig pga manglende basisfinansiering) UiO ?

Blindern, 19. mai 2014 P R E S S E M E L D I N G Vil beholde 5-årig masterutdanning i farmasi «Etter en totalvurdering har vi bestemt oss for å avslutte arbeidet med å innføre 3+2-modellen innen farmasiutdanningen. Vi opprettholder vårt 5-årige masterløp, sier instituttleder Henrik Schultz ved Farmasøytisk institutt ved UiO. «

Status mars 2015 Planlagt ekstraordinært møte for å avslutte arbeidet så langt Hvem er med? UiT har 3+2 modell Tar nå bachelorkandidater fra HiOA, HiNT og egne fra UiT til 2-årig masterprogram, forutsatt gj.sn min C

????????????????????? Signaler i Stortingsmelding Profesjonsråd arbeider konsensusbasert Forankrer arbeidet ved egne institusjoner Styringssignaler Institusjonenens autonomi