Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet 27.03.2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Media håndtering og kommunikasjon
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fyrverkeri- spørreundersøkelse Gjennomført av Norstat i perioden 1-7 august 2006 på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Retorikk og tekstanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kapittel 14 Simulering.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
Hva tenker du på ?.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Krise: fare & mulighet.
Krisekommunikasjon i Mattilsynet
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Fugleinfluensa hos fugl Pandemigruppen i Drammen kommune Består av følgende personer: Beredskapssjefen Distriktssjefen for Mattilsynet Smittevernlegen.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Politisk påvirkning.
Fakta om LA-MRSA LA-MRSA er gule stafylokokker som har utviklet motstand mot flere typer antibiotika. I 2014 har det.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
1 © 2015 Ipsos. 1 Holdningsundersøkelse om mattrygghet Gjennomført uke 8/2016 Innledningstekst lest for respondentene: Mattrygghet er god kontroll med.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Ulvejakt og media.
1 Kommunikasjon.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kommunikasjon.
Kommunikasjonsformer
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Utskrift av presentasjonen:

Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet

Avsenderen Troverdig –Samsvarende oppfatning av virkeligheten (Mulighet for oppmerksomhet) Kompetent –Gir relevant og grundig kunnskap (Mulighet for å nå fram)

Selektive prosesser Bruk av media Oppmerksomhet Forståelse Hukommelse Krevende å forsere alle hindrene og nå fram til mottakeren

Hvordan kommunisere i en krise? I en krise er det viktig at vi som ellers er: åpne raske lett tilgjengelige troverdige aktive gode til å samarbeide med andre

Hva er viktig i en krise? Være tidlig ute før media definerer krisen og setter dagsorden Være åpen, ikke skåne folk fra fakta Være ærlig, også om det man ikke vet Være tilgjengelig for media og publikum

Hvem definerer situasjonen? Vi må forholde seg til omgivelsenes oppfatning av virkeligheten Vi må ta utgangspunkt i folks uro, spørsmål og bekymringer, ikke vår egen oppfatning og oversikt

Hvordan gi trygghet? Når folk tror de er i fare, hjelper det ikke at myndighetene sier at det ikke er tilfellet Tydelig informasjon og tydelige tiltak kan overbevise og gi trygghet

Dagbladet

Hva må vi unngå Å spekulere på årsaker Å skjule det vi ikke vet Å komme med personlig synsing i stedet for fakta

Dobbeltkommunikasjon I en krisesituasjon oppstår det ofte budskap som kan virke selvmotsigende –Eksempel fra sars: Bilde av sykehusansatte i ”romdrakt” med undertekst om at helsemyndighetene har kontroll

Hva er viktig i kommunikasjonen med publikum? Vi må repetere grunnlaget for råd og tiltak –hva vi vet per i dag –hvilke informasjonskilder vi bruker –hva andre land gjør –hvilke tiltak som er effektive Samtidig må vi åpne for nye vurderinger og endringer av råd og tiltak

Vurdering av sarsinformasjonen Passe mye informasjon Til rett tid Stor åpenhet God samordning mellom nasjonale myndigheter

Spørreundersøkelse om fugleinfluensa Med bakgrunn i muligheten for utbrudd av fugleinfluensa i Norge gjennomførte MMI en holdningsundersøkelse i den norske befolkning i mars 2006 Undersøkelsen er gjennomført per telefon som omnibussundersøkelse 1000 respondenter ble intervjuet totalt

Er opptatt av fugleinfluensa 60% (63) Ikke bekymret for å bli smittet eller syk 85% (82) Har tatt egne forholdsregler i forhold til fugleinfluensa 19% (11) Fokus og bekymring

Stoler på at norske landsbruksmyndigheter er godt forberedt 76% (77) Stoler på at norske helsemyndigheter er godt forberedt 75% (73) Tillit til myndighetene

Føler at de har fått svar på de viktigste spørsmålene de har 83% (78) Mener at norske veterinær og helsemyndigheter har gitt god og balansert informasjon 83% (75) Informasjon

Følger godt med på det media skriver og forteller om fugleinfluensa 77% (77) Mener at det er mye unødvendig skremselspropaganda i mediene 84% (86) Mener at det skrives og fortelles for mye om fugleinfluensa i mediene 75% (67) Informasjon i media

TV vil være den klart viktigste kilden til informasjon i et utbrudd av fugleinfluensa, fulgt av aviser og radio Samtidig sier så mange som 10% sier at de vil oppsøke offentlige nettsteder NB! Hver respondent fikk mulighet til å svare inntil tre ulike informasjonskilder

”If you don’t provide the facts, somebody else is going to invent them” Lloyds List 12/10/89 i en kommentar til Exxon Valdez-ulykka