Islamister ved makta: Iran
Islam for monarki eller republikk? 1924: Reza Khan vil innføre republikk, de geistlige sier nei: monarkiet er i samsvar med islam 1979: de geistlige går i spissen for å avskaffe monarkiet og innføre republikk
Dagens tema Dagens styresett Shi’a-tradisjonen Bakgrunn for revolusjonen En flerstemmig revolusjon Konservative og reformister i den islamske republikken Mot sekularisering?
Dagens styresett
SUPREME LEADER PEOPLE PARLIAMENT GUARDIAN COUNCIL National Security Council Radio & TV monopoly Law Enforcement Forces Regular Armed Forces The Revolutionary Guard Foundations (bonyadha) Judiciary System 6 memb. (appr. by Parliament) Expediency Council Assembly of Experts 37 memb. 6 memb. 290 memb. Government 86 memb. 20 memb. (appr. by Parliament) PRESIDENT FORMAL POWER STRUCTURE screens candidates for elections
Shi’a-tradisjonen
Imamatet De ufeilbarlige imamene: Profetens sanne etterfølgere Den tolvte imam i skjul – skal vende tilbake som mahdi Dominerende syn historisk: ingen legitim hersker i imamens fravær Regimer (delvis) legitimert av shi’a-ulama Safavidene ( ) Qajarene ( ) Grunnloven av 1906: Vokterråd Bruddet: Den islamske republikken (1979-)
Martyriet Ashura (10. Muharram) Sørgehøytid for Imam Husayns død ved Karbala 680 Lidelse, sorg, skyld
De geistliges rolle i 12er- Shia Den skjulte imams representanter: na’ib ’amm Hver troende må velge en ledende faqih og følge hans rettledning: mojtahed og moqalled De fremste lederne Marja’-e taqlid (kilde til etterligning) Ali al-Sistani Najaf Hosein-Ali Montazeri Qom Ali Khamenei Teheran
Bakgrunn for revolusjonen
Bitre historiske erfaringer : kampen for nasjonalisering av iransk oljevirksomhet Mohammed Mosaddegh ( ) leder for Folkefronten statsminister (jebhe-ye melli) 1953: Mohammad Reza Sjah gjeninnsettes av CIA-støttet militærkupp
Pahlavienes moderniserende diktatur Autoritær politikk for vestliggjøring Sosial og økonomisk framgang Fra 60-tallet: Nye samfunnsklasser krever deltakelse Reza Shah 1921/ Mohammad Reza Shah
1960-tallet: Shi’a-islamisme tar form Muhammad Baqir al-Sadr (Irak) Morteza Motahhari (Iran) Ali Shariati (Iran) Ruhollah Khomeini (Iran)
Front mot ”kopiering av vesten” Jalal Al-e Ahmad ( ) Mot gharbzadegi: ”vest-besettelse”
En flerstemmig revolusjon
En islamsk sosial utopi Ali Shariati ( ) Bazgasht be khish: å vende tilbake til seg selv Tawhid-samfunnet: islam som klasseløs utopi Shia-tradisjoner snudd på hodet: - Husayns martyrium som kall til opprør - Entezar: handle, ikke vente og lide Krass kritikk av geistligheten: inn for ”islamsk reformasjon”
Velayet-e faqih Ruhollah Khomeini ( ) Khomeinis nye teori: Den fremste rettslærde skal styre staten
Revolusjonen som allianse Under Khomeinis ledelse: Konservative jordeiere, bazarkjøpmenn og geistlige Radikale studenter og utdanningselite inspirert av Shariati
Revolusjonen i 1979 Slagordene: ESTEGHLAL UAVHENGIGHET AZADI FRIHET JOMHURI-YE ESLAMI ISLAMSK REPUBLIKK
Konservative og reformister i den islamske republikken
Shariati-tilhengere mot konservative geistlige Distinkt radikal tendens på 80- tallet: for sosiale reformer og statlig styrt økonomi I stadig konflikt med konservative geistlige i Vokterrådet Presset ut av posisjoner etter Khomeinis død Mir-Hosein Musavi Statsminister
90-tallet: reformismen vokser fram Abdolkarim Soroush og kritikken av den totalitære islamismen Samlende skikkelse: Mohammad Khatami president
Hvorfor lyktes ikke Khatami? Konservativ motstand og overmakt Reformismens svakhet som ”insider”bevegelse Khatamis person?
Politiske tendenser Ultra-høyre:Ansar-e Hezbollah Konservative:Abadgaran (Utviklerne) Jame’e-ye Ruhaniat-e Mobarez (Samfunnet av kjempende geistlige) Hezb-e Mo’talefe-ye Eslami (Islamske koalisjonsparti)
Politiske tendenser Reformister:Kargozaran-e Sazandegi (Gjenoppbyggerne) Majma’-e Ruhaniun-e Mobarez (Samlingen av kjempende geistlige) Hezb-e Etemad-e Melli (Partiet for nasjonal tillit) Jabhe-ye Mosharekat (Deltakingsfronten)
Reformistene og framtida Dominerende tendens innen utdannet middelklasse: uttrykker deres verdensoppfatning Vokser fram som en hovedtendens blant private entreprenører Beveger seg raskt mot markedorientert økonomisk politikk Gjenvunnet allianse med Rafsanjani Delvis comeback i valgene i 2006 Viktigste svakhet: mangel på organisasjon og støttebasis utenfor middelklassen (unntak: Khatamis person)
Mot sekularisering?
Styre ved Guds utvalgte 2006: Ali Meshkini Leder av Ekspertforsamlingen: ”Den øverste lederen er utpekt av Gud” Abolqasem Khaz’ali Tidligere medlem av Vokterrådet: ”Styret er ikke avledet av folket. I islam kommer regjeringens legitimitet fra Gud.”
Paragraf 56 i Irans grunnlov ”Gud har gjort mennesket til hersker over sin egen samfunnsmessige skjebne. Ingen kan stjele fra det denne gudegitte retten”
Demystifisering av religionen Sayyed Hashem Aghajari (1957-) veteran fra Irak-krigen ”Trenger ingen mellommenn mellom den troende og Gud” Ayatollaher og ”chichioleslamer”: åndelig stige blir til lønnsstige Vil ha en rasjonell fortolkning av islam ”Imamene var vanlige mennesker” Direkte angrep på de lærdes religiøse maktbase
Demystifisering av politisk makt Sa’id Hajjarian (1953-) tidligere toppleder i Etterretningsdepartementet Rasjonalisering av politikken: mot magi og utopisme Politikk som marked: det som teller er hva som virker Gud har delegert makt til folket ikke til de geistlige Islam er republikansk
Autoritetskjeder (Hajjarian) Teo-autokrater: Gud LederVR EksperterFolket Teo-aristokrater: Gud EksperterLeder VR Folket Teo-demokrater: GudFolket Eksperter LederVR
Fiqh mot velayet-e faqih Mohsen Kadivar (1959-) elev av Ayatollah Montazeri Angriper herskende dogmer innefra fiqh-tradisjonen Folket er myndig og trenger innen formynder Bort med alle privilegier for geistlige
Den islamske republikken mot Hollywood Mohammad-Hossein Saffar-Harandi Minister for kultur og islamsk rettledning ”Production of the film is an obvious insult to all Iranians and is considered a shame in Hollywood's record.... making a film to take revenge from Iranian people and challenge their glorious history and reputation.” ”300”