Islamister ved makta: Iran. Islam for monarki eller republikk? 1924: Reza Khan vil innføre republikk, de geistlige sier nei: monarkiet er i samsvar med.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evner Vesten å bruke makt rasjonelt? Oslo Militære Samfund Mandag 8. oktober 2012.
Advertisements

Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
5 Kultur.
Mellomkrigstida!.
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Samfunnskunnskap - Makt
Mellomkrigstida Ideologiene sin tid?
Wien-kongressen og nye revolusjoner
11. mars 2004 • ”Bjørn Brandvoll satt i den fremste togvognen – bare 20 meter fra terrorbomben. I går kom han hjem til kona i Hornindal – uskadet” •
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Marius Vøllestad Bø vgs.
Jihad og da‘wa Om radikal og moderat islamisme
Islamisme og modernisering
Den arabiske verden : Radikale offiserer og konservative konger
Enevelde og opplysningstid
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Det flerkulturelle samfunnet
Tekster om tro og livssyn
Afganistan. Historie og politikk Opprinnelig et monarki med kong Zahir Shah Kupp av nevøen, støtte fra Sovjetunionen i 1973 Nytt kommunistkupp i 1978.
Iran : Fra middelalder til moderniseringsdiktatur.
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Den arabiske verden etter 1920
Bollywood og indisk film. Historisk gjennomgang Historisk gjennomgang Noen estetiske perspektiver Noen estetiske perspektiver.
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Demokratier som overlevde
Eldrid Mageli 18.september 2007
Midtøsten etter 1970: Stabilitet og endring – de radikale nasjonalistenes Waterloo Israel angriper Jordan, Syria, Egypt utraderer motstanderne på.
Midtøstens moderne historie Bjørn Olav Utvik
Iran etter 1920.
Politisk islam.
Når og hvor starter Midtøstens historie? I Mekka 571? I Egypt 3000 f. Kr.? I landet ved Eufrat og Tigris 3000 f. Kr.?
: Opprør og barbarinvasjoner
Iran etter Den islamske republikken mot Hollywood Mohammad-Hossein Saffar-Harandi Minister for kultur og islamsk rettledning ”Production of the.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Islam.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Fascismen i Italia Bilde: Hitler og Mussolini i Venezia i 1934.
Den arabiske verden : Radikale offiserer og konservative konger.
Nyere global historie Etter 1800.
Iran : Fra middelalder til moderniseringsdiktatur.
Falskt eller ekte demokrati ? STYRE FOLKET……. ELLER FOLKESTYRE ?
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Konfliktar etter den kalde krigen. Ordforklaringar  Krig mellom statar: Blir brukt våpen mellom dei militære styrkane (USA mot Irak)  Borgarkrig: Bruk.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Lite demokrati RESTEN AV MIDTØSTEN. Store forskjeller i levestandard Oljelandene: Saudi-Arabia, Kuwait og Qatar er blant verdens rikeste land Allikevel.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Napoleon. Hvorfor synger vi om Napoleon med sin hær ? Hva er det som har gjort denne mannen så kjent?
Søndag for forfulgte kristne Folketall: 175 millioner Føderal republikk med 36 delstater Hovedreligioner: Kristendom og islam Antall kristne: Ca.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Den politiske styringskjeden
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Politisk islam.
Den arabiske verden etter 1920
: Opprør og barbarinvasjoner
Islamisme IS = Islamsk Stat.
Sjia vs. sunni.
Islamske riker Daniel. Islamske riker Daniel Ottomanske riket (Fra 1299 til 1918) Det Ottemanske flagget--> Ottomanske riket (Fra 1299 til 1918) En.
Islams fremstilling I media!
Hvorfor revolusjon i Russland?
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

Islamister ved makta: Iran

Islam for monarki eller republikk? 1924: Reza Khan vil innføre republikk, de geistlige sier nei: monarkiet er i samsvar med islam 1979: de geistlige går i spissen for å avskaffe monarkiet og innføre republikk

Dagens tema Dagens styresett Shi’a-tradisjonen Bakgrunn for revolusjonen En flerstemmig revolusjon Konservative og reformister i den islamske republikken Mot sekularisering?

Dagens styresett

SUPREME LEADER PEOPLE PARLIAMENT GUARDIAN COUNCIL National Security Council Radio & TV monopoly Law Enforcement Forces Regular Armed Forces The Revolutionary Guard Foundations (bonyadha) Judiciary System 6 memb. (appr. by Parliament) Expediency Council Assembly of Experts 37 memb. 6 memb. 290 memb. Government 86 memb. 20 memb. (appr. by Parliament) PRESIDENT FORMAL POWER STRUCTURE screens candidates for elections

Shi’a-tradisjonen

Imamatet De ufeilbarlige imamene: Profetens sanne etterfølgere Den tolvte imam i skjul – skal vende tilbake som mahdi Dominerende syn historisk: ingen legitim hersker i imamens fravær Regimer (delvis) legitimert av shi’a-ulama Safavidene ( ) Qajarene ( ) Grunnloven av 1906: Vokterråd Bruddet: Den islamske republikken (1979-)

Martyriet Ashura (10. Muharram) Sørgehøytid for Imam Husayns død ved Karbala 680 Lidelse, sorg, skyld

De geistliges rolle i 12er- Shia Den skjulte imams representanter: na’ib ’amm Hver troende må velge en ledende faqih og følge hans rettledning: mojtahed og moqalled De fremste lederne Marja’-e taqlid (kilde til etterligning) Ali al-Sistani Najaf Hosein-Ali Montazeri Qom Ali Khamenei Teheran

Bakgrunn for revolusjonen

Bitre historiske erfaringer : kampen for nasjonalisering av iransk oljevirksomhet Mohammed Mosaddegh ( ) leder for Folkefronten statsminister (jebhe-ye melli) 1953: Mohammad Reza Sjah gjeninnsettes av CIA-støttet militærkupp

Pahlavienes moderniserende diktatur Autoritær politikk for vestliggjøring Sosial og økonomisk framgang Fra 60-tallet: Nye samfunnsklasser krever deltakelse Reza Shah 1921/ Mohammad Reza Shah

1960-tallet: Shi’a-islamisme tar form Muhammad Baqir al-Sadr (Irak) Morteza Motahhari (Iran) Ali Shariati (Iran) Ruhollah Khomeini (Iran)

Front mot ”kopiering av vesten” Jalal Al-e Ahmad ( ) Mot gharbzadegi: ”vest-besettelse”

En flerstemmig revolusjon

En islamsk sosial utopi Ali Shariati ( ) Bazgasht be khish: å vende tilbake til seg selv Tawhid-samfunnet: islam som klasseløs utopi Shia-tradisjoner snudd på hodet: - Husayns martyrium som kall til opprør - Entezar: handle, ikke vente og lide Krass kritikk av geistligheten: inn for ”islamsk reformasjon”

Velayet-e faqih Ruhollah Khomeini ( ) Khomeinis nye teori: Den fremste rettslærde skal styre staten

Revolusjonen som allianse Under Khomeinis ledelse: Konservative jordeiere, bazarkjøpmenn og geistlige Radikale studenter og utdanningselite inspirert av Shariati

Revolusjonen i 1979 Slagordene: ESTEGHLAL UAVHENGIGHET AZADI FRIHET JOMHURI-YE ESLAMI ISLAMSK REPUBLIKK

Konservative og reformister i den islamske republikken

Shariati-tilhengere mot konservative geistlige Distinkt radikal tendens på 80- tallet: for sosiale reformer og statlig styrt økonomi I stadig konflikt med konservative geistlige i Vokterrådet Presset ut av posisjoner etter Khomeinis død Mir-Hosein Musavi Statsminister

90-tallet: reformismen vokser fram Abdolkarim Soroush og kritikken av den totalitære islamismen Samlende skikkelse: Mohammad Khatami president

Hvorfor lyktes ikke Khatami? Konservativ motstand og overmakt Reformismens svakhet som ”insider”bevegelse Khatamis person?

Politiske tendenser Ultra-høyre:Ansar-e Hezbollah Konservative:Abadgaran (Utviklerne) Jame’e-ye Ruhaniat-e Mobarez (Samfunnet av kjempende geistlige) Hezb-e Mo’talefe-ye Eslami (Islamske koalisjonsparti)

Politiske tendenser Reformister:Kargozaran-e Sazandegi (Gjenoppbyggerne) Majma’-e Ruhaniun-e Mobarez (Samlingen av kjempende geistlige) Hezb-e Etemad-e Melli (Partiet for nasjonal tillit) Jabhe-ye Mosharekat (Deltakingsfronten)

Reformistene og framtida Dominerende tendens innen utdannet middelklasse: uttrykker deres verdensoppfatning Vokser fram som en hovedtendens blant private entreprenører Beveger seg raskt mot markedorientert økonomisk politikk Gjenvunnet allianse med Rafsanjani Delvis comeback i valgene i 2006 Viktigste svakhet: mangel på organisasjon og støttebasis utenfor middelklassen (unntak: Khatamis person)

Mot sekularisering?

Styre ved Guds utvalgte 2006: Ali Meshkini Leder av Ekspertforsamlingen: ”Den øverste lederen er utpekt av Gud” Abolqasem Khaz’ali Tidligere medlem av Vokterrådet: ”Styret er ikke avledet av folket. I islam kommer regjeringens legitimitet fra Gud.”

Paragraf 56 i Irans grunnlov ”Gud har gjort mennesket til hersker over sin egen samfunnsmessige skjebne. Ingen kan stjele fra det denne gudegitte retten”

Demystifisering av religionen Sayyed Hashem Aghajari (1957-) veteran fra Irak-krigen ”Trenger ingen mellommenn mellom den troende og Gud” Ayatollaher og ”chichioleslamer”: åndelig stige blir til lønnsstige Vil ha en rasjonell fortolkning av islam ”Imamene var vanlige mennesker” Direkte angrep på de lærdes religiøse maktbase

Demystifisering av politisk makt Sa’id Hajjarian (1953-) tidligere toppleder i Etterretningsdepartementet Rasjonalisering av politikken: mot magi og utopisme Politikk som marked: det som teller er hva som virker Gud har delegert makt til folket ikke til de geistlige Islam er republikansk

Autoritetskjeder (Hajjarian) Teo-autokrater: Gud LederVR EksperterFolket Teo-aristokrater: Gud EksperterLeder VR Folket Teo-demokrater: GudFolket Eksperter LederVR

Fiqh mot velayet-e faqih Mohsen Kadivar (1959-) elev av Ayatollah Montazeri Angriper herskende dogmer innefra fiqh-tradisjonen Folket er myndig og trenger innen formynder Bort med alle privilegier for geistlige

Den islamske republikken mot Hollywood Mohammad-Hossein Saffar-Harandi Minister for kultur og islamsk rettledning ”Production of the film is an obvious insult to all Iranians and is considered a shame in Hollywood's record.... making a film to take revenge from Iranian people and challenge their glorious history and reputation.” ”300”