Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Evaluering konferanse i Bø Evaluering konferanse i Bø Komentarer IKT foredraget var utdatert Takk for en nyttig dag Takk for.
1 Sosialkonsulenten Tilrettelegging av velferdstiltak/informasjon for internasjonale studenter.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Gjennomgang av Fasilitetsundersøkelsen Prosessen så langt Arbeidsgruppen organisert som inkluderer deltaker fra alle relevant avdelinger. Arbeidsgruppen.
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Universitetsturne 2013 i Nordland
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Bli akkurat det du vil! UiO er Norges best rangerte universitet med nærmest uendelige studiemuligheter: Eldst og størst Over hundre studieretninger Utveksling.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
1 NITO Studentene, Hvem som blir og hvem som ikke blir Hvem som blir og hvem som ikke blir Emanuel Rygg leder NITO Studentene.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
ALLE ABSOLUTT ALLE FORTJENER Å BLI SPURT HVORDAN DE HAR DET STUDENT, MN-FAK UIO 2012 ForVei-prosjektet MN- fakultetet 2012/13.
Oppfølging av studenter på HF NIFU-rapport om HFs tiltak mot frafall 4. februar 2015 Seksjonssjef Gro Enerstvedt Smenes og rådgiver Christine Klem.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Seksjonssjef Hege Bolstad Pettersen
Studiebarometeret Ny nasjonal undersøkelse om opplevd studiekvalitet Studiekomiteen
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Velkommen til kontaktmøte Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning for Vg3 Eksamensperioden Russetid – info fra politiet og helsesøster.
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.
Senter for læring og utdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Velkommen til August 2017.
Utdanning som sprenger grenser
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Innspill til programrådsmøte
Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Ny episode av gjennomføring og frafall
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet

”UiO skal tilby landets beste læringsmiljø gjennom klarere forventninger, tettere oppfølging, bruk av varierte læringsformer, læringsfremmende evaluering og god pedagogisk kompetanse.”

Hva er godt læringsmiljø? Fysisk læringsmiljø Reine lokalerGodt inneklima og luftkvalitetUniversell utformingFravær av skader og ulykkerVeltilpassede fasiliteter Psykososialt læringsmiljø Sosialt miljøGod helseTrygg livssituasjonTrygghet mot trakassering

Godt læringsmiljø starter med førsteårsstudenten

Førsteårsstudenten Overgang fra elev til student Ensomhet Ny livssituasjon UsikkerhetHøyt frafall

Hva er vellykket oppfølging?

Universitetet må ha en tydelig introduksjon Fakultetene må være aktive Instituttene må bidra til å skape kullfølelse blant studentene Foreleserne må være med å skape arena for kontakt med studentene

God oppfølging det første året kan skape faglig stolthet, hjelpe med å sette studiet inn i en kontekst, gi refleksjoner rundt hva det vil si å studere ved et universitet God oppfølging bidrar dessuten til å utjevne sosiale forskjeller og realisere lik rett til utdanning

?

Mange spørsmål Hvordan sørger vi for at UiO er best i Norge på læringsmiljø? Finst det et tiltak som passer til alle fakultetene? Hvilke tiltak ønsker studentene seg? Når er det viktigst å sette inn oppfølgingstiltak?

Læringsmiljødugnad!

Læringsmiljødugnad Mål: Å sammen finne de beste læringsmiljøtiltakene som universitetsstyret bør bevilge penger til på budsjettmøtet i juni Hva: Inspirerende foredrag, gruppearbeid og plenumsdiskusjoner om læringsmiljø, frafall, fadderuka og oppfølging. Hvem: 60 studenter fra hele UiO, inkludert Studentparlamentet, studentutvalgene og de internasjonale studentorganisasjonene Når: februar 2014

Veien videre LæringsmiljødugnadStudiekvalitetsseminaret Budsjettinnspel