Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet
”UiO skal tilby landets beste læringsmiljø gjennom klarere forventninger, tettere oppfølging, bruk av varierte læringsformer, læringsfremmende evaluering og god pedagogisk kompetanse.”
Hva er godt læringsmiljø? Fysisk læringsmiljø Reine lokalerGodt inneklima og luftkvalitetUniversell utformingFravær av skader og ulykkerVeltilpassede fasiliteter Psykososialt læringsmiljø Sosialt miljøGod helseTrygg livssituasjonTrygghet mot trakassering
Godt læringsmiljø starter med førsteårsstudenten
Førsteårsstudenten Overgang fra elev til student Ensomhet Ny livssituasjon UsikkerhetHøyt frafall
Hva er vellykket oppfølging?
Universitetet må ha en tydelig introduksjon Fakultetene må være aktive Instituttene må bidra til å skape kullfølelse blant studentene Foreleserne må være med å skape arena for kontakt med studentene
God oppfølging det første året kan skape faglig stolthet, hjelpe med å sette studiet inn i en kontekst, gi refleksjoner rundt hva det vil si å studere ved et universitet God oppfølging bidrar dessuten til å utjevne sosiale forskjeller og realisere lik rett til utdanning
?
Mange spørsmål Hvordan sørger vi for at UiO er best i Norge på læringsmiljø? Finst det et tiltak som passer til alle fakultetene? Hvilke tiltak ønsker studentene seg? Når er det viktigst å sette inn oppfølgingstiltak?
Læringsmiljødugnad!
Læringsmiljødugnad Mål: Å sammen finne de beste læringsmiljøtiltakene som universitetsstyret bør bevilge penger til på budsjettmøtet i juni Hva: Inspirerende foredrag, gruppearbeid og plenumsdiskusjoner om læringsmiljø, frafall, fadderuka og oppfølging. Hvem: 60 studenter fra hele UiO, inkludert Studentparlamentet, studentutvalgene og de internasjonale studentorganisasjonene Når: februar 2014
Veien videre LæringsmiljødugnadStudiekvalitetsseminaret Budsjettinnspel