Strukturell analyse -a short introduction

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør.
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Fagbøker for barn Anne.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Barnelitteraturen som sjanger?
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Filmens representasjonsformer
Om å skrive om litterære tekster
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
Kapittel 2: Episk diktning
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Digital historiefortelling - prøv selv
Nyhetsartikkel.
Sammensatte tekster ?.
Filmmusikkens funksjoner I Klassisk Hollywoodfilm.
Fortelling Novelle Roman
Gruppe J Devdas - En typisk film fra den tredje verden? Av: Ane Schjolden, Anne Linn Ensby, Solveig Hagelund, Trond Halvorsen.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Næranalyse film – IMK
Stemmer i Hamsuns romaner. Disposisjon 1.Stemmer; polyfoni og heteroglossia 2.Romanpersonenes stemmer 3.De eksplisitte fortellerstemmene 4.Den implisitte.
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Elevtekster Trinnforelesning A
Mediesamfunn, mediekultur
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Filmanalyse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
FILM. Filmfortellingen Fortelling RomanNovelleFilmDramaEventyr.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Adaptasjon Fra bok til film. Adaptasjon: overføring eller tilpasning Bok – film Film – teater Dataspill – film Film – dataspill osv.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Å SKRIVE EN KREATIV TEKST. Match person og omgivelser.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
En litt forenklet versjon
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Strukturell analyse -a short introduction Filmanalyse Strukturell analyse -a short introduction

Tekstens strukturelle nivå Fortellerteknikk Tid, rom og fortellerperspektiv Dramaturgi ”Retorisk” teknikk, spenning Sjanger Kategorisering av tekster

Fortellingens rekkefølge Enhver fortelling har en begynnelse, en midte og en slutt Aristoteles Men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen (Godard)

Fortelling Hva er en fortelling? Kongen døde. Dronningen døde deretter Begivenheter deretter Tid Rom av sorg Kausalitet (årsak-virkning) Bordwell/ Thompson: En rekke av begivenheter i årsak-virkningforhold som finner sted i tid og rom

Fortellingens grunnform ”Kanonisk historie” (kulturelt spesifikk) Introduksjon og setting og karakterer Redegjørelse for tilstand Kompliserende handling/ hendelse (konflikt) Resulterende begivenheter Utfall Avslutning

”Gartneren vannes” Brødrene Lumiere 1895 Den første fiksjonsfilmen (?)

Dramaturgi ”Sammensetning av begivenhetene” Funksjon: fortellingens retorikk Handlingsdramaturgi (Hollywood) Tilstandsdramaturgi ”Alternativ dramaturgi”

Klassisk Hollywood-dramaturgi Anslag Presentasjon av helt(er) og skurk(er)+ deres konflikt Utdypning Point-of-no return Konfliktopptrapping Klimaks Uttoning

3:10 to Yuma James Mangold 2007 Remake av eldre film

Analysenivåer – ”budskap” Referensiell Det filmen handler om Eksplisitt Det som sies i filmen Implisitt Det man kan utlede av filmen på basis av teksten Symptomatisk Det filmen sier ”ubevisst”

Sjanger Måte å klassifisere tekster på Praktisk formål (forbrukerveiledning) Ulike tradisjoner: Klassisk: episk, dramatisk, lyrisk Videosjappe: drama, komedie, action Filmtilskudd: kortfilm, langfilm, novellefilm, TV-serie, enkeltstående dokumentar Etc.

Sjanger-teori Likheter: Innhold (tema, stoff, motiv) Western: USA, 1800-t, sheriffer etc Variasjon: storby-western Form (lengde, sammensetning, stil) Kortfilm: under 20 minutter Variasjon: sammensatt kortfilm-program Formål (virkning på publikum) Komedie: frembringe latter Variasjon: romantisk komedie

Fabel og susjett Susjett (plot) Fabel (story) Den informasjonen som blir presentert Fabel (story) Historien slik den ”fant sted”, ”utspilte seg” Leseren konstruerer fabelen ut fra informasjon som er gitt i susjettet (fyller inn hullene) Cues (stikkord) i susjettet Tidligere kunnskap om verden, fiksjoner, genren osv.

Citizen Kane Orson Welles 1941 Verdens beste film?

Synsvinkel Hvem forteller? Fortellerstemmer Objektiv forteller Indre og ytre bilder (subjektivitet) Sympati og antipati

Annie Hall Woody Allen 1975 Hans beste film!

Analyse på strukturelt nivå Lag en rekkefølge av de viktigste begivenhetene Grupper begivenhetene (begynnelse, midte, slutt eller lignende) Hvordan er de organisert i tid og rom? Hva er fortellersynsvinkelen? Hvordan skapes spenning ift dramaturgimodellen? Evt avvik fra denne. Hva slags sjanger er dette? Hva slag budskap finnes i filmen? Still så ofte som mulig spørsmålet: HVORFOR er det gjort på denne måten?