RNB2009/Kommuneproposisjon 2010 Siri Westgård – KS, Analyse og kommuneøkonomi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Advertisements

Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Finanskrisa og kommuneøkonomien- hvordan er situasjonen for kommunene nå? Per Richard Johansen, Vårkonferansen i ST, 10. juni 2009.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Den økonomiske situasjonen og statsbudsjettet 2010 Rune Bye Statsbudsjettet 2010.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Manglende lokalt handlingsrom – kommunene drar kredittkortet Strategikonferansene 2010.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
RÅDMANNENS FORSLAG TIL ØKONOMIPLAN Politisk behandling: Utvalg/komité:Dato Helse og sosialkomiteen Kulturkomiteen15.11 Miljø og transportkomiteen.
Nye utfordringer i ei økonomisk nedgangstid Strategikonferanse 2009, Os Rune Bye, Fagsjef kommuneøkonomi.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Utfordringer for kommunesektoren
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012 Høring kommunal- og regionalkomiteen 24. mai 2011.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Budsjett 2004 Regjeringens forslag til Statsbudsjettet.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Kommunesektorens rolle i motkonjunkturpolitikken Per Richard Johansen, Rådmannslandsmøtet 13. mai 2009.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Den økonomiske situasjonen og kommuneopplegget 2010 Statsbudsjettet 2010.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Statsbudsjettet 2011 – KS vurderinger Utfordringer for kommunene.
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Statsbudsjettet 2008 Oslo 10.oktober 2007 Rune Bye KS.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Demografikostnader Luster kommune ( )
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Lav rente – en gjeldsfelle
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

RNB2009/Kommuneproposisjon 2010 Siri Westgård – KS, Analyse og kommuneøkonomi

RNB 2009/Kommuneprp 2010 RNB 2009 –Inntektene øker med 1,3 mrd i ,0 mrd. kr i økt rammetilskudd 300 mill kr i økt skatteinngang Kommuneproposisjonen 2010 –vekst i samlende inntekter i 2010 på 5-6 mrd –vekst i frie inntekter 4 mrd

KS krevde vekst i frie inntekter 2009 til 2010 på 7,5 mrd kr, resultat ble 5,3 mrd 1,2 mrd 0,3 mrd 1 mrd Komprp Nivå tiltakspakken Nivå RNB2009 Nivå saldert mrd 5,3 mrd 4 mrd 2010 KS’ krav 7,5 mrd 6,5 mrd 2,2 mrd

Komponenter som reduserer handlefriheten i frie midler Kostnadsvekst (deflatoren), pst Sum Budsjettanslag 2,8 3,5 4,2 4,5 15,9 Siste anslag 3,6 4,4 6,4 4,1 19,8 Underregulering av øremerkede tilskudd innenfor kommuneopplegget, mrd 2009-kr Sum 0,3 0,3 0,9 -0,2 1,3 Økte kostnader pga demografi, mrd 2009-kr Sum 2,1 2,2 1,7 1,7 7,8

Inntektsvekst og handlefrihet Regjeringens tall: Inntekter i alt32 -Øremerkede midler17 =Frie inntekter15 Poster som binder opp bruken av frie inntekter: - For lavt anslått prisvekst på øremerkede midler innenfor kommuneopplegget 1,3 - Økte kostnader for å opprettholde uendret standard og dekningsgrad (demografikostnader) 7,8 = Handlingsrom for å bedre standard og dekningsgrad, før netto rentekostnader mv 6

Halvparten av kommune hadde negativt netto driftsresultat i pst av kommunene fikk svekket netto driftsresultat fra 2007 til pst av kommunene hadde negativt netto driftsresultat i 2008, mot 28 pst i pst av kommunene hadde negativt netto driftsresultat begge årene Antall kommuner på ROBEK-lista vil øke

Fortsatt for svake resultater i kommunesektoren Rekordsvakt netto drifts- resultat i 2008 (drifts- inntekter – driftsutgifter, inkl renter og avdrag) Realvekst i frie inntekter og mer normale netto renteutgifter kan gi et bedre resultat i 2009, om utgiftene holdes i sjakk Stor usikkerhet om resultatet i 2010 pga utviklingen i norsk økonomi

Finanskrisen gir økt usikkerhet Usikkerhet om utvikling i sysselsetting – kan få store utslag på skatt og sosialhjelpsutgifter lokalt Stor usikkerhet om skatteoppgjøret i november pga verditap skatteytere har realisert i 2008 Prioritering av økonomisk handlefrihet er viktig for å for å kunne håndtere negative overraskelser

Konjunkturnedgangen svekker arbeids- markedet – sosialhjelpsutgiftene vil øke Arbeidsledigheten –kan øke til over ledige i 2010 –kan på lang sikt øke kommunenes kost- nader til sosialhjelp med 1,2 mrd kroner Kommunene –mange må nå justere opp kostnadene –hadde iflg KS’ bud- sjettundersøkelse ikke budsjettert med økte sosialhjelpsutgifter for 2009

Pensjon belaster kommunebudsjettene Kostnadsutviklingen –viktig for utviklingen i kommunesektorens realinntekter, og dermed mulighetene for å opprettholde eller bygge ut tjenestetilbudet –de sentrale komponentene i kostnadsutviklingen må fanges opp i de årlige kommuneoppleggene –pensjonskostnadene er en slik komponent KS ber om at avvik i pensjonskostnader fra lønnsveksten legges inn i budsjettoppleggene (deflatoren)

Behov for flerårig plan for kommune- økonomien Kortsiktigheten i statens styring av kommune- sektoren gjør kommuneøkonomien og tjenestetilbudet til innbyggerne uforutsigbart Kommunene trenger å knytte sine utgiftsbudsjetter opp mot langsiktige inntektsrammer, og ikke til løpende inntektsutvikling Dagens økonomiske ubalanse er et tydelig uttrykk for svakhetene i dagens styringssystem Det er urimelig at kommunene er pålagt å legge fireårsplaner, mens staten bare forholder seg til ett år om gangen

Kraftig nedgang i internasjonal og norsk økonomi i år

Med dagens bruk av oljepenger er vi først tilbake på handlingsregelen i 2016

Rentenedgang gir reduserte kostnader I RNB anslås det at –pengemarkedsrentene faller med 3 prosen- tpoeng fra 2008 til 2009 –husholdningenes renter anslås å falle med hele 4 prosentpoeng I prosentpoeng lavere renter reduseres kommune- sektorens netto rentekostnader med nær 1 mrd kroner 3 prosentpoeng lavere renter gir nær 3 mrd lavere netto rentekostnader I tillegg kommer evt ned- gang i tap på aksjer mv i 2009

God framdrift for vedlikeholdspakken Andel av kommunene som hadde satt i gang plantiltak –kommuner med 65 prosent av befolkningen var i gang med planer før pakken ble kjent (KS) Andel som hadde satt i gang vedlikeholdsarbeid –pr 27/3: Halvparten (NRK) –pr 30/4: 69 pst (KR) 41 pst skole/barnehage 20 pst sykehjem og omsorgsboliger 26 pst andre bygg 13 pst vei –øvrige avhenger av anbudsprosess, tæle, skoleferie mv

RNB 2009 – kommunenes reelle handlingsrom øker i 2009 Inntektene øker –1,0 mrd. kr i økt rammetilskudd –300 mill kr i økt skatteinngang I tillegg kommer lavere rentekostnader utenfor budsjettopplegget Barnehagereformen – for fullfinansiering mangler det 1,9 mrd kroner i 2009 Kommuneproposisjonen 2010: –”Den internasjonale finanskrisen innebærer større usikkerhet enn vanlig om den økonomiske utviklingen. For å gi kommunesektoren større trygghet med hensyn til egne inntekter, varslet regjeringen i forbindelse med utarbeidelsen av tiltakspakken at sektoren vil kompenseres for lavere skatteinntekter i 2009 enn det som ble lagt til grunn i statsbudsjettet.”

Kommuneopplegget 2010 Mrd. kroner Vekst i samlede inntekter*5-6 Vekst i frie inntekter4 Regjeringens føringer for bruk av frie inntekter: Nye fylkesveier1 Styrking av barnevernet Helsebehandling i utlandet Omsorgsplan 2015, dagtilbud for demente m.v. Styrking av skolen Bra med forutsigbar og høy andel frie inntekter * Vekst i øremerkede bevilgninger, endringer i gebyrer m.v.

Helse og omsorg Det forutsettes at frie inntekter skal gi rom for: –Oppbygging av dagtilbud for demente –Årsverksvekst og kompetanseutvikling –Driftskostnader og delvis kostnader ved bygging og fornyelse av heldøgns omsorgsplasser Positivt nytt kompetansetiltak: Undervisningshjemmetjenester Målsetting Kompetanseløftet 2015: nye årsverk med relevant fagutdanning er oppnådd. Plikt til bedriftshelsetjeneste utvides med kommunalt ansatte, kostnad mill kroner pr år, nye årsverk ( helsearbeidere). Bør kostnadsberegnes

Barnehager Kommunene har gjort en formidabel jobb for å nå målet om full barnehagedekning. Regjeringen anslår at 90,4 % 1-5-åringer har barnehageplass i løpet av KS mener at barnehagereformen er underfinansiert fra statens side med 1,9 mrd kr. Årsaker til dette skal vurderes på konsultasjonsmøtet i august 2009 Lokale forskrifter for finansiering av private barnehager; KS vil bidra med forskriftsmal som gir private barnehager økt forutsigbarhet (bl.a. tidligere vedtak om tilskudd) Viktig med flere førskolelærere til barnehagene; KS og Utdanningsforbundet samarbeider nå om rekruttering

Skole – økt statlig styring Lovfestet plikt til tidlig innsats (økt lærertetthet) i fagene norsk/samisk og matematikk på 1.-4.trinn fra –Finansiering gjennom rammetilskuddet: Videreført midlene til læremidler, dvs 430 mill kr i mill kr i 2010, helårsvirkning om lag 1 mrd kr. KS har pekt på at lovfesting innskrenker det faglige og kommunale skjønnet. Tidlig innsats ligger implisitt i prinsippet om tilpasset opplæring. Ny forskrift om rett og plikt til fysisk aktivitet i grunnskolen, høringsfrist 3.juni. –Finansiering: 47,7 mill kr fra Ikke lagt inn midler for helårsvirkningen i –KS etterlyser midler som mangler til å dekke helårsvirkningen. Presisering av plikten til foreldresamarbeid Plikt til å utarbeide årlig rapport om tilstanden i skolen

Høyere utdanning styrkes der det er mest behov 3000 nye studieplasser fra høsten 2009 –850 innen helse- og sosialfag –1000 i lærerutdanning –550 innen matematikk, naturfag, teknologi –600 andre prioriterte behov 21 mill kr til desentralisert utdanning og etter- og videreutdanning, til sammen om lag 800 flere studenter høsten 09. Herav 10 mill kr til barnehageansatte Styrking av fagskoler, i tråd med økt søkning 15 mill kr KS mener en økning i studieplasser innen helse og sosial og lærerutdanning er et viktig virkemiddel i forhold til den store framtidige arbeidskraftsutfordringen

Forvaltningsreformen – 7,4 mrd kr Overføring av øvrige riksveger og riksvegferjer Viderefører nivået fra NB09 investering, drift og vedlikehold av øvrig riksvegnett og ferjer: 5,96 mrd kr Positiv styrking av frie inntekter (fylkesveger): 1 mrd kr Øvrige oppgaver Positiv styrking av årsverk til nye oppgaver i fylkene: 117 mill kr gir i snitt ca 9 årsverk per fylke Tilskudd til fagskoler: 343 mill (dagens nivå) Fagskoleutdanning innen helse- og sosialfag: 75 mill (øremerket fra HOD, innlemmes i 2015?)

Endringer i inntektssystemet Endringer kun for fylkeskommunene –oppdatert folketall –ny overgangsordning –redusert skjønn –flytting av hovedstadstilskuddet Nye kostnadsnøkler for fylkeskommunene kommer først i 2011, sammen med nye nøkler for kommunene

Samlet første kommentar fra KS Regjeringens forslag vil bedre en kommuneøkonomi i sterk ubalanse. En vekst på fire milliarder kroner til kommunesektoren neste år vil sammen med økningen i tiltakspakken og RNB bidra til å rette opp noe av ubalansen i kommuneøkonomien – ”Kommunene bør vise moderasjon i forhold til nye tiltak, sier KS-leder Halvdan Skard.” Det er spesielt gledelig at regjeringen legger inn én milliard til å dekke opp vedlikeholdsetterslepet knyttet til overføring av riksvegene. KS forventer at regjeringen kommer med tiltak i statsbudsjettet som bidrar til å rette opp underfinansieringen av barnehagene og etablerer en opptrappingsplan for å rette opp ubalansen i kommuneøkonomien, i tråd med Soria-Moria erklæringen.