2006 Forkurs - Gründerskolen Blindern, Januar – Februar 2006 www.grunderskolen.no www.sfe.uio.no www.uio.no/studier/emner/matnat/sfe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Forretningsidé Vår forretningsidé er å drive journalistvirksomhet på oppdrag fra lokalavisen, samt opprette en webside for ungdom i Egersund/Dalane.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvem, hva, hvor?.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Forretningskonsept og forretningsplaner
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Sist oppdatert november 2013.
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2007! Tor Borgar Hansen.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
28/ Informasjonsmøte 11. januar Av Una Sjørbotten.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Øving 1 - Forretningsideen
2008 Forkurs – Gründerskolen (ENT 4000I) Blindern, januar – mars
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Fra forskning til forretning UoH-sektorens nye muligheter og ansvar for kommersialisering av forskningsresultater Eivind Hiis Hauge Rektor,
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
"Verdier fra havet - Norges framtid"
”Innovasjonsmodell Rogaland”
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
2005 Velkommen til HUMSAM Etableringskurs høsten 2005! Tor Borgar Hansen.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeundervisning /
2007 Forkurs - Gründerskolen Blindern, Januar – Februar
Gruppeundervisning / ForelesningerTemaForeleser 29. Januar Introduksjon til nyskapning Kim / Stig Haug 5. Februar Forretningsidé.
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Velkommen til Gründerskolens forkurs 2005!. Plan for dagen Kort presentasjon av staben Plan for kurset Pensumlitteratur og eksamensform Plan for øvelser.
Velkommen til Gründerskolens forkurs 2007!. Plan for dagen Kort presentasjon av staben Plan for kurset Pensumlitteratur og eksamensform Presentasjoner.
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Copyright © 2004 Universitetet i Oslo AGENDA Dette er en brød tekst, på en mønstret bakgrunn. Velkommen til HUMSAM Etableringskurs høsten 2004! Tor Borgar.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
vi starter med fremtiden og skaper den selv?
Framtid - Samspill - Skaperglede
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kommersialisering av forskningsresultater
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

2006 Forkurs - Gründerskolen Blindern, Januar – Februar

2006 Nyskapning på agendaen i Norge Innovasjonsmeldingen ”Vi vet at økt verdiskaping krever økt nyskapning i næringslivet. Norge skal være et av verdens mest nyskapende land der bedrifter og mennesker med pågangsmot og skaperevne har gode muligheter til lønnsom virksomhet. På viktige områder skal Norge ligge i tet internasjonalt når det gjelder kunnskap, teknologi og verdiskapning. - Våre bedrifter innoverer mindre enn bedrifter i flere andre Europeiske land” – Bondevik, oktober 2003 Den nåværende regjeringen ”Norge skal bli en av de ledende, innovative, dynamiske og kunnskapsbaserte økonomier i verden – Innenfor de områder hvor vi har fortrinn” - Nærings- og handelsminister Odd Eriksen, desember 2005 Innovasjon Norge Ny virkemiddelorganisasjon - Tidligere SND, Turistrådet, Eksportrådet og Statens Veiledningskontor for Oppfinnere Technology Transfer Offices – på universiteter og høyskoler Ivareta rettigheter og vurdere kommersialisering av forskningsresultater (Birkeland Innovasjon)

Rangert etter totale eiendeler 1917 Eksisterte fremdeles 1987 I topp 100 i Eksisterer fremdeles 2001 Største 100 amerikanske selskaper 1917 Største selskaper i Norge 1929 Basert på Kierulfs utvalg Kilde: Forbes Magazine; Kierulfs Håndbok 1929 I topp 30 i 1987

2006 Fra Oppstart til Vekstbedrifter Gaseller - Dagens Næringsliv Omsetningsvekst hvert år i 4 år Minst doblet omsetning i samme periode Samlet pluss i driftsresultatet Flest mellom 10 og 50 MNOK og < 10 ansatte

2006 De 50 Raskeste Gasellene 2003

2006 De 50 Raskeste Gasellene 2004

2006 De 50 Raskeste Gasellene 2005

Inkubator- selskaper basert på offentlig tilgjenge- lige regnskaps- tall – 1995 til 2003

2004: 793 mill 2004: 53 mill Resultat i 1000 Utvikling aarsresultat Årsresultatet følger normal oppstartskurve for nyetablerte bedrifter (dødens dal)Årsresultatet følger normal oppstartskurve for nyetablerte bedrifter (dødens dal) Kurven viser at det tar 4-8 år før man kan se effekten av inkubasjon i form av overskudd i selskaperKurven viser at det tar 4-8 år før man kan se effekten av inkubasjon i form av overskudd i selskaper

Norge og Olje

Kommersialisering av teknologi for å nå “den langsiktige utviklingsbanen” Benytt teknologi- kompetansen basert på oljeindustrien i andre bransjer Ny teknologibasert virksomhet for å “erstatte” norsk oljeindustri

2006 Gründerskolen Visjon: Økt verdiskapningen fra forskningsbaserte oppstartbedrifter ved universiteter og høyskoler i Norge og forståelse av betydningen av en sterk og positiv gründerkultur i Norge

2006 Senter for Entreprenørskap Kurs i entreprenørskap Gründerskolen Fokus p å forsknings- og kunnskapsbasert innovasjon SFE, andre læresteder + Innovasjon Norge Andre kurs EVU, HUMSAM Mastergradstudium i innovasjon og entreprenørskap - 2 år IT + molekylær biovitenskap Lede og delta i forsknings- og teknologibaserte innovasjons- og kommersialiseringsprosesser Aktivt alumni for tidligere studenter

2006 Hvorfor entreprenør (i motsetning til lønnsmottager?

2006 Hvorfor entreprenør (i motsetning til lønnsmottager? Vil skape noe Får kick ved å ta risiko Vil være uavhengig Vil bli rik

2006 Hva er karakeristisk for en entreprenør?

2006 Hva er karakeristisk for en entreprenør? Uredd – tør å ta risiko og kunne mislykkes – trives med utfordringer Utholdenhet Evne til å samle og benytte kunnskap og mobilisere ressurser Tenke anderledes – finne utradisjonelle løsninger Flink til å utvikle historier som beskriver en visjon Vil bli rik

2006 Drøm om å starte egen virksomhet?

2006 Drøm om å starte egen virksomhet? Idé og stå-på-vilje!

2006 Drøm om å starte egen virksomhet? Idé og stå-på-vilje! Hvordan Forretningsidé blant gode idéer Finne kunden og integrere i produktutvikling Kaptial og andre ressurser Forretningsplan Temaer Ledelse, idésøk, regnskap, økonomi, støtteapparatet, kontantstrøm, finansiering, organisasjon, team, markedsanalyse, salg, selskapsformer, markedsføring, strategi, patentering

2006 Forkurs - Innledning Innovasjon i Norge Presentere meg selv (og dere) Plan for kurset Praktisk informasjon om Gründerskolen Forretningsidéer MemeTree

2006 Tore Karlsson Geofysiker fra UiB (UiO), Driftsøkonom Saga Petroleum, Geco, Schlumberger (Norge, Frankrike, England og USA) Seismikk, fag og forretningsansvar, markedsføring, F&U Konsulent/partner basert i London MemeTree Limited Partnere/nettverk/oppdrag i Norge (MoVa, GeoPublishing, Discover Petroleum), UK (Options Solutions), USA (Qittitut Consulting) Skjæringspunktet mellom teknologi og marked - primært innen olje & gass Undervisning

2006 Bakgrunn for Gründerkurs Forretnings- og markedsføringsansvar F&U og kommersialisering Store organisasjoner Oppstartsbedrifter Konsulentarbeid Markedsundersøkelser, strategiutvikling, prisstrategi Eget selskap, startet andre Styremedlem i spin-off selskap og egne Undervisning på UiO, UiB og i næringslivet Geofysikk og entreprenørskap

2006 Bakgrunn for Gründerkurs Forretnings- og markedsføringsansvar F&U og kommersialisering Store organisasjoner Oppstartsbedrifter Konsulentarbeid Markedsundersøkelser, strategiutvikling, prisstrategi Eget selskap, startet andre Styremedlem i spin-off selskap og egne Undervisning på UiO, UiB og i næringslivet Geofysikk og entreprenørskap Gründer selv!

2006 Stab Forkurs Øvingsl æ rere Christoffer Hernæs og Asbjørn Christiansen Koordinator for intensivkurset Una Sjørbotten

2006 Dere Selv! Navn etc. Bakgrunn/utdannelse Hvorfor Gründerskolen?

2006 Studenter – ENT4000i + 7 studenter fra Aas

2006 Studenter – ENT4000i + 7 life sciences (Aas)

2006 Plan for kurset Fokus på grunnleggende forståelse for innovasjonsprosesser og oppstart av ny virksomhet Hvordan kan forskning og kunnskap omsettes til forretningsidéer og videre til profesjonell forretningsdrift? Hva karakeriserer innovasjon? Hva karakteriserer en vellykket oppstartsbedrift? Forkurs Forretningsplan Internship Avslutningsseminar – Endring!

2006 Plan for kurset Forelesninger, pensum Fra idé til virksomhet, Universitetsforlaget Technology Ventures: From Idea to Enterprise, Mc Graw Hill Bruk av ’case’ Øvinger/Forretningsplan

DATOTEMAFOREDRAGSHOLDERTIDSTED Tirsdag 10/1Introduksjon og kursplanTore Karlsson09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken ForretningsplanenTore Karlsson11:15 – 13:00Rom 10 Forskningsparken ØvingChris/Asbjoern14.15 – Rom 7 og 9 Forskningsparken Onsdag 11/1Marked og StrategiTore Karlsson09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken Marked og StrategiTore Karlsson11:15 – 13:00Rom 10 Forskningsparken ØvingChris/Asbjoern14:15 – 16:00 Rom 7 og 9 Forskningsparken Sosial samling/middag på Jeppe Torsdag 12/1SalgJens Kanden09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken SalgJens Kanden11:15 – 13:00Rom 10 Forskningsparken ØvingChris/Asbjoern14.15 – Rom 7 og 9 Forskningsparken

DATOTEMAFOREDRAGSHOLDERTIDSTED Tirsdag 17/1Industrielle rettigheter – patentGerd Livgard09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken Design og varemerke11:15 – 13:00Rom 10 Forskningsparken ØvingChris/Asbjoern14.15 – Rom 7 og 9 Forskningsparken Onsdag 18/1Monster MediaOlav Øen09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken VirkemiddelapparatetSilje Jensen11:15 – 13:00Rom 10 Forskningsparken ØvingChris/Asbjoern14:15 – 16:00 Rom 7 og 9 Forskningsparken Tirsdag 24/1ØvingChris/Asbjoern14:15 – 16:00 Rom 7 og 9 Forskningsparken Tirsdag 31/1Risikokapital og finansieringSteinar Engelsen09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken Risikokapital og finansieringSteinar Engelsen11:15 – 13:00Rom 10 Forskningsparken ØvingChris/Asbjoern14.15 – Rom 7 og 9 Forskningsparken

DATOTEMAFOREDRAGSHOLDERTIDSTED Onsdag 1/2Ledig09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken Ledig11:00 – 13:00Rom 10 Forskningsparken ØvingChris/Asbjoern14:15 – 16:00 Rom 7 og 9 Forskningsparken Torsdag 2/2Økonomi og lønnsomhetJørn Arthur Limi09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken Økonomi og lønnsomhetJørn Arthur Limi11:15 – 13:00Rom 10 Forskningsparken Øving14:15 – 16:00 Rom 7 og 9 Forskningsparken Tirsdag 7/2Ledelse og organisasjonTore Karlsson09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken Ledelse og organisasjonTore Karlsson11:15 – 13:00Rom 10 Forskningsparken ØvingChris/Asbjoern14:15 – 16:00 Rom 7 og 9 Forskningsparken Onsdag 8/2Ledig09:15 – 11:00Rom 10 Forskningsparken Ledig11:15 – 13:00Rom 10 Forskningsparken ØvingChris/Asbjoern14:15 – 16:00 Rom 7 og 9 Forskningsparken

DATOTEMAFOREDRAGSHOLDERTIDSTED Tirsdag 14/2ØvingChris/Asbjoern14:15 – 16:00 Rom 7 og 9 Forskningsparken Tirsdag/ Onsdag /2 Eksamen 09:15 – 14:00Rom 10 Forskningsparken

2006 Forretningsidéer Hva er det? Nye varer og tjenester, Nye forretningssystemer Den måten en vare eller tjeneste utvikles, fremstilles eller markedsføres på (Dell!) Hvordan oppstår forretningsidéer? Presentasjon og formulering av forretningsidé Kundenytte

2006 Hvordan Oppstår en Forretningsid é ? Utvikles vanligvis av personer med noen års erfaring på området Eksempler på revolusjonerende konsepter fra andre Steve Jobs og Steve Wozniak avbrøt studiene for å etablere Apple Fred Smith formulerte Fedex ideen i studietiden Gode idéer Gode forretings- idéer

og Hvordan Utvikler Du den? Markedsmuligheter Tenk stort, men realistisk ”Shoot for the moon, even if you miss you land among the stars” Ikke allerede benyttet/patentert av andre Avhenger av kompletterende teknologi eller nødvendige systemer?

2006 Overbevisende Forretningsidéer Kundenytte, hvilket problem løses? Produktet ikke et mål i seg selv, men et middel til å dekke kundens behov Marked Gjennomførbar Hvordan kan du tjene penger på idéen, forretningsmodell?

2006 Kundenytte Beskriv problemet og løsningen Hva er nyskapende, hvorfor kan kunden ikke oppnå det samme hos andre? Verdikjeder

Livssyklus Lete Utvikle Produsere Optimalisere Legevitenskap Olje og Gass

Teknologi og Verdikjeder Legevitenskap Olje og Gass