Helse- og omsorgstjenester i et flerkulturelt samfunn - Nasjonal strategi om innvandrere helse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Fagforeningens arbeid for mangfold
Dialogseminar om likeverdige helse- og omsorgstjenester
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
Foran fra venstre: Brita Bjørgeli, Sandra Fahre, Heidi Syverstad
Det kommunale og det statlige barnevern
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
PERSONALPLAN.
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Oppsummering – Bra mat kurslederkurs
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
6 Kulturmøter.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
Flyktningkonferansen 2008
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Økonomisk rådgivning- og gjeldsrådgivning
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Opprettet 1. august 2005 Mikrobiologisk avdeling, UNN HF Her jobber; ! Regional smittevernlege/faglig leder Kirsten Gravningen ! Spesialrådgiver/regional.
Seminar om forskning og brukeres rolle Velkommen !
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
INTEGRERINGS AVDELINGEN.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Sammen om psykisk helse- og rusarbeid v/avdelingsdirektør Anette Mjelde, Helsedirektoratet Regional nettverkssamling for psykologer i kommunen - Midt-Norge,
Rehabilitering av eldre innvandrere Arnhild Valen-Sendstad Overlege Lovisenberg Diakonale Sykehus.
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
Flyktningestrømmen: Utfordringer for Helse- og sosialavdelingen.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Status flyktningsituasjonen i Møre og Romsdal Utfordringsbilde – status Møre og Romsdal Flyktningekoordinator Sverre Veiset, Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
Preben Aavitsland Samling for kommuneleger,
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Fokus på koordinerende enhet
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Kort om oss LaHNSF (Landsgruppen av helsesøstre, Norsk sykepleierforbund) 3267medlemmer,19 lokalgrupper(fylker) Grunnlagt i Eldste og største faggruppe.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Samtidig innsats fra NAV og behandlere - fullt mulig!
Om sysselsetting blant innvandrere
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Bufdirs arbeid med CRPD
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Helse- og omsorgstjenester i et flerkulturelt samfunn - Nasjonal strategi om innvandrere helse

Nasjonal strategi om innvandrerhelse  Helsepersonell trenger nødvendig opplæring for å kunne yte likeverdige helse- og omsorgstjenester  Dette inkluderer at helsepersonell har kunnskap om behov og spesielle utfordringer hos innvandrergrupper  Fylkesmannen skal bistå kommunene med råd, veiledning og kompetansehevende tiltak

Fylkesmannen ønsker en oversikt over utfordringer og kompetansebehov Hvilken kontakt har helsesøstergruppen med innvandrer/flyktningebefolkningen? Hvem samarbeider dere med, i arbeidet med innvandrere/flyktninger? Er det behov for kompetansehevende tiltak, eventuelt på hvilke områder? Hvordan kan Fylkesmannen bidra?