Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Lek og læring.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Bård Ketil Engen & Leikny Øgrim
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Avklaring av begreper - roller
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse for en grunnskolelærer på trinn Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Seksjon for digital kompetanse,
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Skolebasert kompetanseutvikling
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og skole på alle trinn og nivåer… Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier

Digital kompetanse ikke et ferdigdefinert begrep l Varierer om en er: –Barn i barnehagealder –Elev i småskolen, på mellomtrinnet, i ungdomsskolen eller vgs. –Lærerstudent –Lærer i grunnskolen –Lærerutdanner l Digitale ferdigheter kontra digital kompetanse –Ikke nok for en lærer å kunne digitale ferdigheter!

Bevisst bruk gjennom valg og vurdering av digitale læremidler l Ta kontroll over IKT i barnehage og skole –Ikke overlever barna og elevene til seg selv! IKT er ikke et tryllestøv! l Felles base med ressurser –DidIKTikk – skjema for valg og vurdering l Et FoU-prosjekt: MathWhiz – planlegging, gjennomføring og evaluering (Globs)Globs –Lærerstudenter og elever ved praksisskoler –Utvikle/tilpasse nye animasjoner i tråd med uttestingsresultater –[Undersøkelse|Automatiske resultater]UndersøkelseAutomatiske resultater

Problemstilling 1 og 3: Ny pedagogikk, ny metodikk? Initierer digitale læremidler nye læringsformer? Digitale læremidler – merverdi for læring? l Ikke nødvendigvis! l Avhenger av læreren/pedagogen + + –Bevisst del av konteksten: ”Putter” IKT inn i læringsprosesser slik de alltid har vært eller utnytter teknologien og endrer ordinær læringsprosess? –Remediering: –Varierte læringsformer viktig, kompetanse i bruk av digitale læremidler = overførbar kompetanse til mange områder –Viktig med støtte i nasjonale planer, skoleeier og ledelse!

Problemstilling 2: Følger for lærerrollen, profesjonell autonomi eller instrumentelt verktøy? l Lærer må ta kontroll l Synlighet og tydelighet fra lærerens side viktig! l A) Lærerne selv trenger gode praktiske eksempler på hvordan bruke sin digitale kompetanse i praktisk undervisning l B) Mange lærere har behov for heving av egen digital kompetanse

Oppgaver for Utdanningsforbundet? l Stortingsmelding på vei om ny lærerutdanning: –Være ”vaktbikkje”, passe på at IKT og digital kompetanse er langt framme –Hvordan da ivareta og praktisere den femte basisferdigheten i Kunnskapsløftet ”å kunne bruke digitale verktøy”? –Jobbe for etterutd/videreutd. av lærere i IKT »Ikke kun IKT i fag, ikke nok! –Jobbe for at fordypning i IKT og læring blir obligatorisk i lærerutdanninga »LUI: ”IKT og læring 1” integrert i obl. fag (Oslomodellen). »Ny utfordring: Gjøre ”IKT og læring 2” obligatorisk