Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen Til ALEPH brukermøte Hotell og 11. mars 2011.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Samhandling med St. Olavs Hospital
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
CarWEB Pluss  forhandleren i fokus!  markedets beste løsning for adminsitrasjon av markedsaktiviteter  alltid i forkant av markedet  valgfrihet gjennom.
Velkommen til Biblioteksentralen AL og Bibliotekenes Hus Besøk fra bibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Oslo, fredag 1.april 2005.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Samtaler i Den hemmelige hagen
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Et nettsted for deling av egne kunst- og kulturuttrykk
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Hva er Alarmtelefonen? Nødnummer for barn og unge Gratis å ringe
Det flerspråklige bibliotek Nytt og nyttig-seminaret Fylkesbiblioteket i Akershus Oddbjørn Hansen og Runar Skrøvset.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Forelesning på Høgskolen i Oslo JBI
Biblioteksvar - en nasjonal svartjeneste
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
Assertive Community Treatment (ACT) Et samarbeidsprosjekt mellom kommunene i Mosseregionen, Sykehuset Østfold og Sosial- og Helsedirektoratet.
Demensteam Lier Kommune
Helseinfo via folkebibliotek Forprosjekt : fra idé til første sving.
Legeforeningens arbeidstidsundersøkelse – 2014
Høgskolen i Oslo Fragmentering eller fellesløsning? Unni Knutsen 17. mars 2010.
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
7/11 bibliotek Basert på oppgave skrevet av Sindre Søreide og Veronicha Angell Bergli.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
1 Biblioteksjefrollen - mindre innlandskommune og en Deichman-filial i Oslo Kvalitativ spørreundersøkelse med en person som både har vært biblioteksjef.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Bibliotekvakten Bibliotekvakten startet i Vestfold i 2001
Biblioteksvar - en nasjonal referansetjeneste
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
Bibliotekutvikling og Aleph i Norge Bibliotekfaglige og -politiske saker København, 2003.
16-Jul-14 Sølvberget 2004 Side 1 Digitalt bibliotek i Stavanger.
VELKOMMEN ALEPH brukermøte 26. Og 27. oktober 2006.
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2011 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon
Arbeidsmiljøundersøkelse
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
81% Mobil formidling på museum Det relevante museet, Trondheim 23. oktober 2014 Bjørn Olav Tveit, Kulturrådet Hvorfor?
Deichmanske bibliotek -Personalpolitikk
Ch. 11 IBE250: Strategisk bruk av IT Lærebok: McNurlin & Sprague, Information Systems Management in Practice, 8. edition, Prentice Hall, (ISBN.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
25. desember 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl

«Dagsorden» Digital referanse Biblioteksvar – historikk og organisering Biblioteksvar i praksis Framtida

Digital referanse Hva innebærer digital referanse? Hvorfor? Hvordan?

«Spør biblioteket» Deichmanske bibliotek E-post Startet i 1997

«Bibliotekvakten» Vestfold fylkesbibliotek Chat Startet i 2002

desember 2004 Biblioteksvar lansert «Spør biblioteket» og «Bibliotekvakten» slås sammen Etterhvert: Bevilgning fra ABM-utvikling Del av Norsk Digitalt Bibliotek Tjenesten utvides med SMS Reklamekampanje Flere biblioteker legger ned sine SMS-tjenester

Biblioteksvar Samarbeidsprosjekt 52 bibliotek med i samarbeidet Nesten 250 bibliotekarer som svarer Dugnadsbasert Del av Norsk Digitalt Bibliotek

Hvem er med? Folkebibliotek, både store og små Skolebibliotek Lier videregående skole Fagbibliotek Statistisk sentralbyrå Læresenteret v/Ullevål universitetssykehus Nord—Sør-biblioteket Norges geologiske undersøkelse Musikkbiblioteker

Finansiering/pengebruk Finansiering fra ABM-utvikling Prosjektadministrasjon (2 årsverk)‏ Utvikling Lisenser og kanaler Reising og kursing Dugnad godt over 5 årsverk

Organisering SMS Hvert bibliotek en vakt i uka Hver vakt på 3 timer Åpent til mandag til fredag. E-post fordeles mellom flere biblioteker daglig Chat Hver vakt på 90 minutter Åpent til mandag til fredag

... Individuell kursing og oppfølging av nye bibliotek Intern kommunikasjon eDialog24 e-postlister Blogg wiki

Bruk i 2007 E-post 6844 henvendelser SMS 1873 henvendelser Chat dialoger 6940 tapte forespørsler

Hvem bruker oss? Målsettingen er å være for alle: Skoleelever (chat og e-post)‏ Ungdom (chat og sms)‏ Barn, voksne, eldre (e-post)‏ Rekrutterer nye brukere?

Programvare eDialog24 produsert av Trondheimsfirmaet Sentinel til epost, SMS og chat eDialog24 brukes til kjapp kommunikasjon internt i systemet

Hvorfor deltar bibliotekene? Kompetanseheving Referansearbeid Nettbruk Bli med i et nasjonalt nettverk Møte brukerne på en annen måte

Framtida Digitale referansetjenester er her Flere bibliotek Flere brukere Økt samarbeid nasjonalt og internasjonalt Egne innganger Virtuelle verdener