Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksislærermøte GLSM-praksis
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
TROMS Ø Nettbasert kompetanseutvikling
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Didaktiske analysekategorier
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Kilde: Aftenposten.
Dokumentasjon av et strukturert førstelektorløp
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse for en grunnskolelærer på trinn Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Seksjon for digital kompetanse,
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo ”Midtveiserfaringer i et strukturert førstelektorløp” Seminar: Utviklingsprosjekt som sjanger Høgskolen i Agder -30.november 2006 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Kilde: Aftenposten. Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - Hva sier Rammeplan for barnehagen? Hva sier Kunnskapsløftet? Nasjonale.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga Besøk fra Høgskolen i Volda Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT, Avdeling for lærerutdanning,
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning med utgangspunkt i erfaringene ved HiO. (Vibeke Bjarnø, HiO) 2) Hvordan vi møter utfordringene ved HiØ. IKT- basert lærerutdanning i Halden. Viktige valg i IKT- satsning fram til i dag (Magnus Nohr, HiØ) Onsdag 5. mai 2010 – Sesjon 1 kl

Tidsplan Innledning: kl v/ Vibeke Bjarnø, HiO Innlegg 1: kl v/ Vibeke Bjarnø, HiO Innlegg 2: kl v/ Magnus Nohr, HiØ Plenumsdiskusjon: kl

IKT i allmennlærerutdanninga ved HiO Tilpasning til LK06 – rollemodell Integrering av ”å bruke digitale verktøy” i alle fag og på alle nivåer Mål: Utvikle en lærerutdanning hvor studentene fikk nødvendige kunnskaper, ferdigheter og holdninger til bruk av digitale verktøy integrert i læring Digital kompetanse for en lærer: –Lære for å bruke –Bruke for å lære –Kunne integrere IKT som en naturlig del av elevers læring og hverdag Utvikle flerfagsdidaktikk med IKT

Utfordringer fra Ikke redusere IKT til et verktøy Stort nok didaktisk fokus på undervisning og veiledning i IKT Mange små ferdighetsorienterte IKT-krav Få større og fordypende arbeider med IKT Utvikle en digital kompetanse mer enn ferdighet/teknikk  Vært behov for remediering Didaktiske samtaler med fagkollegaer  Nye remedierte flerfaglige undervisningsopplegg med IKT

Remediation IKT Norsk Didaktik Ny didaktikk Eks: - Responsskriving i norsk Tekstbehandler: Spor endringer Merknader Sammenligne og flette dokumenter Stave- og grammatikkkontroll LMS: Verktøy for å samskriving Diskusjonsforum Chat Blogg Wikier Metode for å skrive, lære å skrive: Grammatikk Ord og tekstkomposisjon Sjanger Fra symbol til lyd Responsskriving : Fokus på prosess mer enn produkt, Vygotsky, lære av interaksjon Hvorfor kollektiv læring? IKT som verktøy for kommunikasjon Opprinnelig didaktikk i norsk og IKT Digital tekstproduksjon relevant

Remediation IKT Matematikk Didaktik Ny didaktik Eks: Formeleditor og tegneverktøy i matematikk Tekstbehandler: Sette inn objekter Formeleditor Tegneverktøy: Lage bilder Raster og vektor grafikk Bildestørrelse Editere bilder Visualisere for barn Formler: Polynomiske uttrykk ( ) Marginale uttrykk (1/4) Bruken av likhetstegnet (=) Figurer: Tegne grafer og figurer Presise former for uttrykk: Behov for å utvikle oppgaver til elever I skolen Arbeide med symboluttrykk Opprinnelig didaktikk i Matematikk og IKT Digital formula editor and digital painting tool relevant

Organisering og arbeidsmåter Forelesninger Nettbasert undervisningsopplegg [A06: 1 år1 2 år] – senere pensumbok: DidIKTikk1 år2 årDidIKTikk Veiledning og undervisning på datarom IKT-krav på andre fags arbeidskrav og eksamener En MATRISE-styrt utdanningMATRISE

NOKUT evaluering Oslomodellen Undervisning og vurdering ( s ): "...er arbeidskrav i IKT integrert i obligatoriske fag.... Det satses også på IKT og på å utvikle en flerfagsdidaktikk med IKT.... Den digitale plattformen Classfronter nevnes av noen studenter som et eksempel på en arena der man av noen fagansatte har fått god veiledning... Bruk av IKT forekommer på et detaljert beskrivelsesnivå i planene for ulike fag....” NIFU Step rapport for NOKUT – IKT i lærerutdanning

Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning Utfordringer: –To utdanninger (1.-7.trinn og trinn) –Mindre felles – både fag og tema –Hvor og hvordan skal IKT integreres? »Hvordan unngå å begynne fra skrats? –Ikke en egen nasjonal plan for digital kompetanse »Pedagogikk og elevkunnskap et ansvar for helheten og organisering av arbeidet med de grunnleggende ferdighetene »Fare for pulverisering av den grunnleggende ferdigheten ”å bruke digitale verktøy”

Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning Ideer: –Implementere ”Digital kompetanse” lokalt, ikke bare ”å bruke digitale ferdigheter –Grunnleggende ferdigheter inn i alle fag –Pedagogikk og elevkunnskap sikre helhet og sammenheng også i IKT –Krav til praksisskoler ift. IKT –På sikt: Nasjonal plan for digital kompetanse »Jfr. Nederland –Utvikle et studium for lærerutdannere »Fra brukerstøtte til undervisningsstøtte

Punkter til diskusjon Nasjonalt nettverk for IKT blant lærerutdannere? Helhetlig satsning på IKT i ny grunnskolelærerutdanning –Hvordan unngå at alle fag holder på med det samme, mens andre deler ikke dekkes? –Hvordan sikre at lærerstudenter blir profesjonelle brukere av IKT i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning? Studium/kurs for lærerutdannere koblet til krav i egen undervisning?