Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Programvare for nisje SMS
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
13 Internett og bredbånd Internett
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Beveglsesmønstre og koordinatsystem Grunnleggende frame.. X er rett fremover. Origo ligger i akse 1 med z rett opp. Høyredreid system.!
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Gruppe 9 Design evaluering og validering.
Datakommunikasjon Fagnr.: ITF20205
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjon Er en viktig del, kanskje den viktigste del, av moderne databehandling Med det får vi tilgang til.
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Sammensatte tekster.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Kunnskapsorganisasjonsdagene 27. januar 2006 Nasjonalbibliotekets supersøk - i nød og i lyst, eller i gode og onde dager Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Ajax og PHP. I dag l Hvordan få en bedre brukeropplevelse via Ajax- script l Gjennomgang av kode l Oppgaveløsning på.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Innledning om HTML IT20 oktober Bakgrunn Konseptet WWW ble født i 1983 i CERN, Geneve Opphavsmann: Tim Berners-Lee, MIT Spre informasjon uavhengig.
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
Funksjoner og Innstillinger i
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
DRI1002-V04 Fforelesning uke 17,19 Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking Forelesning uke 17 og 18 Hovedpunktene i forelesningen Litt om.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Formalisering av B2B applikasjoner
Sammensatte tekster ?.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
INF H131 Avanserte byggeblokker (Maxfield kap.13 og 17) Kap 13: Embedded prosessorer (prosessorkjerner) Kap 17: Virtuelle komponenter (Intellectual.
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Datakommunikasjon Fagnr.: ITF20205 Fagsider:
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Kapittel 10 Exceptions Handtering av exceptions Ein exception er eit objekt som representerer ein feil eller eit unntak Exceptions blir kasta av.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kap. 65 Internet and Democracy
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
DRI IKT og informasjonssøking 2. Forelesning og seminar uke 4
Objektorientert programmering i Java
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”

Symbolske data I et sivilisert samfunn er lagring og bearbeiding av data en viktig oppgave Det har vi gjort i tusener av år I dag er det stadig flere av oss som jobber med ”symbolske” data Selv de som har praktiske jobber blir ”symbol- arbeidere”: Gatefeieren har skiftet ut kosten med en avansert feiemaskin Industriarbeideren er blitt programmerer Mating av kyrne styres av dataprogrammer

Det symbolske blir viktig ”Symbolske” organisasjoner er sentrale i et moderne samfunn: Bank Forsikring Børs Media For en arbeider blir det å beherske symbolske data blir viktigere enn fysisk styrke

I industrien De symbolske sidene av virksomheten er de mest komplekse Medarbeiderne her får høyest lønn Det er ofte her konkurransefortrinnet skapes

Hva er symbolsk? En hundrekronerseddel er en fysisk gjenstand Men det er kun representasjonen som er fysisk I basis symboliserer denne verdien 100 kroner -Og kan erstattes av andre representasjonsformer, gjerne digitale En bok er fysisk i papirrepresentasjonen: I prinsippet er denne symbolsk -Og kan erstattes av andre representasjonsformer

Andre eksempler Billetter Underskrifter Bilder Musikk Kart …

Symbolsk - digitalt For alt som er symbolsk kan vi velge en digital representasjon Store fordeler: Kompakt Tilgjengelig overalt Flyttbar Basis for beregninger

Men Vi mennesker kan ikke bruke en digital (kodet) form Må derfor konvertere inn- og ut-data, for eksempel: Tastatur til kode Kode til tegn på skjermen Fra koder til lyd Fra lyd til koder

Periferienheter DeviceFunction KeyboardCharacter input MouseInput of (relative) position PrinterCharacter and graphical output DisplayCharacter and graphical output Video recorderContinuous graphical input LoudspeakersSound output TVGraphical output (video) ScannerGraphical input (pixels) NMC machinePhysical output (e.g., positions, speed of tool) RobotOutput of physical operations

Overføring av symboler Digitale symboler (penger, musikk, brev, etc.) kan overføres enklere enn fysiske Etter hvert må vi regne med at det meste finnes digitalt I en mellomperiode må vi arbeide både med tradisjonell og ny digital form: Minibanker (inn- og ut) Telefakser Scanning OCR Printing

Standarder for overføring Standarder er nødvendig for å overføre data Defineres på mange nivå, fra det fysiske (kabler m.m.) til høynivå (f.eks. oversending av epost) Viktige standarder: TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) MIME (Multipurpose Internet Mail Extension) HTML, HTTP, XML …

Språk Språk er symbolske Definerer egne programmeringsspråk: Høy formaliseringsgrad Presis Entydige Med store programmer trenger vi byggeklosser: Prosedyrer Recorddefinisjoner Moduler Objekt-orientering

Objektorientering Klasser Objekter Arv Bygge nedenifra og opp Eksempel: I et system kan vi ha ansatte og studenter Begge grupper er personer Da har vi allerede tre naturlige klasser, der klassen ansatte og klassen studenter kan bygge på klassen personer (arve egenskaper herfra)