Dagsrevyen i et estetisk perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Informasjonssjef Christian Fossen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Medievaneundersøkelse for Mediastud, 2001 Undersøkelsen er gjennomført i form av 301 personlige intervu med studenter på NTNU og HiST i perioden 2. mai.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
FRA P BOK TIL E BOK Kjetil Idås Horten Videregående Skole.
Tredje presentasjon – foreløpig versjon av publiseringsløsningen PRO109 Gruppe BårdKirkeeng (Gruppeleder)
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Vivi Sævik, journalist i PD
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Powerpoint, noen kreative tips v/ Terje Høiland april 2007
Presentasjon per januar 2014
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Tre perspektiver på språklig kompleksitet
VOKSNE INGEN ADGANG Serien AV barn FOR barn. Format •30 min, 1 gang pr uke •NRK SUPER.
Komparativ analyse - Nyheter i NRK og TV 2
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
En merkevare er det nettverk av assosiasjoner (sympatier og antipatier) som oppstår når kunden blir eksponert for et varemerke.
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
TV -analyse 5. desember 2008 MEVIT 1510 Gunn Sara Enli
TORSDAG 28. juni 2012.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Tilsettinger Januar 2014.
Naturfag og IKT. IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon.
Sammensatte tekster.
Hva er en artikkel?.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Ultralydestimering av beinskjørhet
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Muntlig tradisjon i Norge - eventyr, sagn og ballader
Biblioteks-orientering, kinesisk. Biblioteksorientering for Kinesisk.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Snakk om psykisk helse på din arbeidsplass. Psykiske helseproblemer - ofte årsak til sykefravær Om lag 20 prosent av det totale sykefraværet skyldes psykiske.
Transportvedtekt oppdateres:
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
NRK Siri Antonsen Leder for tolkekanalen NRK1 Tegnspråk
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Forelesning 5, ”Talerens troverdighet”
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sammensatte tekster PPU
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Sammensatte tekster ALU
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
KULTUR2 RESSURSER HJEMLER 100% LEDER FRITIDSKONSULENTER 100% BOOKING, KOORDINATOR BYDELSHUSDRIFT 80% KOORDINATOR UNGDOM L54 100% KOORDINATOR UNGDOM LURA.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
sporing av barn med klokke
Masteroppgave ved Institutt for Geografi, UiB
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

Dagsrevyen i et estetisk perspektiv

Forandring i nrk dagsrevyen ny struktur dynamikk fargebruk vignetter Symbolbruk Eldre utgave: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/208015 Forandret versjon http://www.youtube.com/watch?v=ySSWd61YA5o

Nyhetsreportasjer Nøkkelrollen «reporter-på-stedet» «voice-over»

Oppbygning av Nyhetsreportasjer : billedramme: Reporter og programleder deler skjermbilde slik at seeren ikke skal være i tvil om at hendelsen som dekkes foregår der og da. http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/110570 Relevante bilder skifter etterhvert som saken blir presentert, for å understreke innholdet. Direkte Vartdal: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/110973 fyll-materiale reportasjer http://www1.nrk.no/nett- tv/indeks/111289

Stedene eller rommene som tv-sendingene fungerer i består av: stasjonen og programmenes rekkevidde, representert av kanal- «stemmen» programmets rom, representert av den synlige og lett gjenkjennelige studiosettingen og programlederen/verten stedet hvor handlingen finner sted eller en ekstern location som vanligvis er representert av en på-stedet-reporter hvis live-rapport finner sted mot bakgrunnen av et (velkjent) sted (location) stedet der handlingen skjer i programmets rom. Dette består av programlederens samtale, intervju eller andre måter for å teste eller utfordre gjesten på i studioet selv . og til sist den faktiske beliggenheten til stedet der handlingen skjer; en begrenset arena eller rute som vises i overføringen av hendelser, taler eller seremonier.

Språk er viktig estetisk virkemidel Intil for noen tiår siden har språkbruken i nyhetene vært ganske konservativ http://www.youtube.com/watch?v=0Tht9MJ-1ng en omfattede debatt om bruk av dialekt i norske medier. De nye NRK-reglene http://www.youtube.com/watch?v=zSmDFX2JgFM

Kilder http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.3835939 Freeland, Chynthia. 2001. Art theory -a very short introduction. New york: Oxford University Press Stiegel, Jørgen. 2001. «Aesthetics of the Moment in Television. Actualisations in Time and Space. I The Aesthetics of Television. Redigert av Gunhild Agger oh Jens F. Jensen. Aalborg: Aalborg University Press.