1 I(K)T-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler Forvaltningspolitikk som ramme for IKT-politikk IKT-politikken: grunnleggende mål.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Advertisements

Private høyskolers rapportering til departementet
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
FINF- H 09 , Arild Jansen. AFIN/UiO
Sammenheng og helhet – Difis rolle i å skape utvikling gjennom samarbeid Hans Christian Holte Direktør i Difi.
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
1 I(K)T-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler Forvaltningspolitikk som ramme for IKT-politikk IKT-politikken: grunnleggende mål.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
IKT-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler
Introduksjon til DRI Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Ad. oppsummering av FINF4001
FINF Eksamensoppgaven høsten 2013
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Direktoratet for forvaltning og IKT
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Elektronisk forvaltning og jus
Rammer for og organisering av eForvaltningen
25. desember 2018.
FINF- H 09 , Arild Jansen. AFIN/UiO
Standardisering av IT-virksomheten
Introduksjon til DRI3010 DRI3010 – Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
FINF4011 Teknologi, forvaltningspolitikk og styring Oppsummering
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

1 I(K)T-Utviklingen i statlig forvaltningen Mål, rammer og virkemidler Forvaltningspolitikk som ramme for IKT-politikk IKT-politikken: grunnleggende mål og rammer Organisering - sentrale prinsipper og aktorer Undersøkelse av IKT-styring i praksis. Pensum Jansen og Schartum (2008), kap. 3, IKT-samordning : Rapport om IKT-styring og-ledelse-av-eforvaltningen/publikasjoner/it-styring_endelig.pdf og-ledelse-av-eforvaltningen/publikasjoner/it-styring_endelig.pdf Se også St. meld. 19 ( ) (Forvaltningsmeldingen)Forvaltningsmeldingen) Stortingsmelding 17 ( ), kap. 7 (IKT-meldingen)(IKT-meldingen) KMD: Regjeringens Digitaliseringsprogram, stoltenbergs-digitaliserings/pa-nett-med-innbygerne.html?id= stoltenbergs-digitaliserings/pa-nett-med-innbygerne.html?id=677791

2 Noen spørsmål Hva er (statens) IKT-politikk? Hva oppfattes å være de viktigste problemene eller hindringene innen eForvaltningen? Hvilke virkemidler kan/bør brukes for å nå de fastsatte mål?

Innbyggere, næringsliv, sivilt samfunn PolitikereForvaltningsorganer Gir mandat ved valg og påvirker gjennom andre demokratiske kanaler Lovvedtak mv. som etablerer plikter og gir rettigheter for det sivile samfunn Anmoder om iverksettelse av lover og annen politikk, f.eks. forvaltningspolitikk Iverksetter ved å lage infra- struktur, systemer, gi retnings- linjer/prinsipper, saksbehandli- ngsrutiner, ansette, opplære mv. Gjennomfører lover og andre vedtak ved hjelp av forvaltnings- apparatet Myndighets- utøvelse Tjeneste- produksjon Innretter seg eller klager og/eller ytrer seg politiske-forvaltning e-demokrati Tar initiativ til nye lover og annen politikk, f.eks. forvaltningspolitikk Utreder politikkalternativer i samarbeid med det sivile samfunn e- ledelse Fra DWS- forelesning

SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 4 Hvordan styres eforvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering Operativt : IKT ogFag Departementenes IKT-mål, strategi, prinsipper, organisering, Generelle mål, rammer og virkemidler for IKT-politikken Digitaliseringsprogrammet: Digitalt førstevalg mm. Forvaltningspolitikken: St. mld. 19(08-09) + Økonomi-regl. budsjett-rutiner, KS1/KS2 m Nasjonal IKT politikk: St.17) Felles IKT-arkitektur Etatene : Konkrete prosjekter, løpende drift og forvaltning Departementenes IKT-mål, strategi, prinsipper, organisering, Etatene : Konkrete prosjekter, løpende drift og forvaltning Etatene : Konkrete prosjekter, løpende drift og forvaltning Etatene : Konkrete prosjekter, løpende drift og forvaltning Etatene : Konkrete prosjekter, løpende drift og forvaltning

IT-styring og koordinering på flere nivåer : Det overordnede nivå, dvs. arbeidet med samordning i regi av Fornyingsdepartementet og DIFI og likeledes Finansdepartementets/SSØ arbeid med økonomistyring, kvalitetssikring og gevinstrealisering. Fagdepartementenes sektorstyring, dvs. fagdepartementenes overordnede styring av IKT-utviklingen i underliggende etater/virksomheter; mål, strategier og virkemidler mm. Etatenes styring av egen IKT-utvikling, dvs. den enkeltes etats planlegging og styring av IKT-løsninger intern, inkludert samhandlingen med andre virksomheter Se Rammer Budsjett- styring Prosjekt- styring

6 Styringsnivåer – statlig sektor relatert til IKT Stortinget Lover Budsjettet Innstillinger til Stortingsmeldinger Kontroll av statens virksomhet (Riksrevisjonen) Regjeringskollegiet Kongelig resolusjon og budsjettkonferanser (R-Notat) Finansdepartementet som overordnet budsjettdep. Økonomistyring (SSØ: ) Kommunal- og moderniseringsdepartement Forvaltnings- og IKT-politikk (DIFI: Fagdepartementene Tildelingsbrev og styringsdialog Direktoratene og underliggende etater Ulike former for styring

DRI3010 Arild Jansen. AFIN/UiO 7 Noen grunnleggende styringsprinsipper Stortinget vedtar lover, bestemme statens budsjett og kontrollere regjeringen. Fastsetter mål som basis for budsjettet Kontrollerer at målene oppnås, også basert på Riksrevisjonens rapporter Regjeringen (Kongen) fastlegger sin egen organisering F eks opprette/nedlegge/slå sammen departementer (men dette kan forutsette endringer i lover med mer) Sektorisering og linjeansvarsprinsippet Det enkelte fagdepartement og sektororgan har fullt ansvar og myndighet på sitt fagområde, inkludert utvikling og bruk av IKT Regjeringen vil (i praksis) i liten grad overstyre fagdepartementene Men noen generelle føringer legger rammer for IKT-bruken FIN (økonomistyring) og FAKD (forvaltingspolitikken) har viktige samordningsfunksjoner

DRI3010 H Arild Jansen. AFIN/UiO 8 Noen grunnleggende styringsprinsipper (2) Kommunalt selvstyre [Semi]konstitusjonelt skille mellom staten og kommunene: Staten kan bare indirekte grad styre kommunes IKT-bruk Kommuners oppgaver kan styres gjennom lov og forskrift, men statsforvaltningen har ikke generelt instruksjonsmyndighet over kommuner Derfor har forskjellige kommuner forskjellige IKT-systemer til å løse “samme” oppgave (eks: økonomi. byggesak, GIS, skole, sosialtjeneste,..etc.) Interkommunalt samarbeid er så langt [stort sett] frivillig Men Staten, dvs. ulike fagdepartementer pålegger kommuner oppgaver og innrapportering, f. eks. knyttet til økonomi, skole, helse og omsorg, miljø, osv, og som stiller krav til kommunenes IKT-løsninger KOSTRA (SSB) organisering mye av denne innrapporteringen Krav/føringer til systemløsninger

9 Typer virkemidler: ”harde og myke” Primært på overordnet nivå Harde : Juridiske _ lover, forskrifter med mer Økonomiske Budsjettet og økonomistyring Forretningsmodeller Teknisk regulering: standardisering, arkitektur-prinsipper Organisering, arbeidsdeling og administrative tiltak Fellesressurser og tjenester (DIFI, SSØ, DSS, [Datatilsynet]..) Myke Pedagogiske virkemidler: veiledere, rådgivning Kunnskapsbaser og kunnskapsutvikling, Veiledere, Best-practice, Uformell styring/påvirkning gjennom tradisjon, nettverk

Rammer for departementenes styring Budsjett- og økonomi-styring Tildelingsbrevet, se f eks: Styringsdialogen Mer uformell dialog og «samhandling» Prosjektstyring Eier-departementet er normalt ikke direkte involvert i prosjekter, men kan delta i styringsgrupper Men eier-departementet har overordnet ansvar for økonomi- styring Det vil også være en løpende, mer uformell kontakt mellom prosjekt-ledelse/prosjekt-styre og departementet Men her er det stor variasjon mellom de ulike departementene DRI3010, Arild Jansen. AFIN/UiO 10

Rammer for IKT-prosjekter Generelle forvaltningsmessige rammen, jf DWS forelesn 20.8 Spesielle rammer for IKT: Digitaliseringsrundskrivet inneholder viktige pålegg og anbefalinger knyttet til digitalisering, Se styring/digitaliseringsrundskrivethttp:// styring/digitaliseringsrundskrivet Felles IKT-arkitektur : DRI3010, Arild Jansen. AFIN/UiO 11

Felles IKT-arkitektur i offentlig sektor Prinsippene Tjenesteorientering Interoperabilitet Tilgjengelighet Sikkerhet Åpenhet Fleksibilitet Skalerbarhet Om arkitekturprinsippene

Mer informasjon på DIFIs- nettsider Difi om digital forvaltning Noen spesifikke sider: Åpne standarder både i stat og kommune Åpenhet og innsyn Offentlig elektronisk postjournal (OEP)

Økonomistyring er også styring av IKT og omvendt ?? : Fra IKT-prosjekt til måloppnåelse (gevinstrealisering) En etat (eks Nav?) forslår et større IKT-prosjekt Fagdepartement gjennomgår prosjektet Finansdepartmentet krever kvalitetssikring (ved KS1 og KS2) KMD vurderer org. og IKT-messige aspekter Stortinget behandler budsjett-forslag Fagdepartement tildeler midler (tildelinsgbrev) Etaten starter opp og gjennomfører IKT-prosjektet Fagdepartementet følger prosjektet gjennom styringsdialogen mm Etaten iverksetter IKT-løsningen – inkludert organisatoriske endringer Etaten og fagdepartement har også ansvar for at planlagte gevinster blir «realisert» DRI3010, Arild Jansen. AFIN/UiO 14

FINF Arild Jansen. AFIN 15 DIFI’s anbefalte rammeverk for IKT-prosjekter Prosjektveiviseren hvor vi tilbyr et nettbasert veiledningsopplegg for gjennomføring av IKT-prosjekter i offentlig sektor. Prosjektveiviseren skal bidra til bedre planlegging, gjennomføring og samordning av offentlige IKT-prosjekter. Konsept Gjennom- føre Planlegge Avslutte Overleverer, evaluerer Realisere gevinster

FINF Arild Jansen. AFIN 16 Tradisjonell systemutviklingslivssyklus – Faser i systemutviklingsarbeidet: et teknologisk perspektiv Forstudie - Foranalyse : Problem – og mulighetsanalyse - avdekke problemer mm Systemavgrensning og behovsanalyse Se systemet utenfra og klarlegge behov og rammer : tekniske, organisatoriske, økonomiske, juridiske, sikkerhet Systemanalyse -> kravspesifikasjon Systemutforming : (design/konstruere) Realisering og implementasjon Igangsett og drift Gjennomføring av nødvendige organisatoriske endringer, opplæring Realisering av gevinster Videreutvikling Avvikling

FINF- 4001,. Arild Jansen. AFIN 17 Spiralmodellen Et forsøk på å kombinere evolusjonær tankegang med de positive sider av konstruksjonstenkning Fokus på risiko og reduksjon av risiko Utvikling oppdelt i et sett av sykler (i spiralen) Målsetning (hva skal oppnås f.eks. funksjonalitet, ytelse, etc.) Alternative måter å realisere løsning for dette (utvikle, kjøpe, etc.) Identifisere begrensningene (kostnad, grensesnitt, etc.)

FINF Arild Jansen. AFIN 18 Spiralmodellen- skjematisk skisse Fastlegge mål og rammer Vurdere alternativer, risikovurderinger Planlegge neste fase Utvikle neste produkt Analyse Risikoanalyser Krav utforming Vurdering Prototyping