Trondheim kommune Økonomitjenesten Økonomistyring i TK Omstilling Praktisering Erfaringer og utfordringer TBU-seminar 12.12.2003 Carl-Jakob Midttun Trondheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Advertisements

SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Det kommunale og det statlige barnevern
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Eierskap og styring i høyere utdanning
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Bergen kommunes styrings- system Alternative modeller på bydelsnivå Finansbyråd Trond Tystad 15. Mai 2003.
Nettstruktur og -drift Informasjonssystemer Stab/støtte-funksjoner
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Budsjett konsekvenser KULTUR: Kulturell skolesekk – positivt Noe økt aktivitet på kultur- og musikkskolen Noe reduksjon på øvrig aktivitet, for.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanseminar Levanger kommune Rådmann Ola Stene Åre, Økonomiplanseminar Levanger kommune Åre,
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Skolen – en kommunal virksomhet
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Styringsprinsipper Styringssystem
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Levanger kommune Budsjett Rådmannens forslag til Formannskapet – Ola Stene Budsjett 2005 Rådmannens forslag til Formannskapet
Departementets styring og styrenes rolle
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
ASSS-nettverk Sandnes 2010 Barnehager i flat struktur – intensjoner og realiteter i et effektiviseringsperspektiv.     
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Energibudsjett Forslag til alternativ plassering.
Om lederavtaler Vi ser på noen maler og konkrete avtaler –
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Februar FS - Felles Studentsystem Et utviklingsprosjekt for de norske universitet og høgskoler fra 1993 til 1998.
Sikkerhet og juridiske utfordringer Trondheim kommune.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Erfaringer fra Høylandet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kommunal styring og privatisering.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Støttefunksjonen Støttefunksjonen utfører arbeidsoppgaver primært for intern organisasjon (politisk nivå, rådmann, enheter, avdelinger, enkeltansatte),
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Resultater fra delprosjekt 1:
Hva er prinsippene i modellen
Tilskuddsordning til frivillige organisasjoner og virksomhet
Miljørettet helsevern
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Organisering og økonomi
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Årsmelding 2013 Menneskelige ressurser (HR)
Velkommen til Trondheim kommune!
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Trondheim kommune Økonomitjenesten Økonomistyring i TK Omstilling Praktisering Erfaringer og utfordringer TBU-seminar Carl-Jakob Midttun Trondheim kommune

Trondheim kommune Økonomitjenesten Historikk Fram til 2001 var distriktet (6 stk) det operative nivå for økonomisk styring og kontroll Fram til 1998 var det i tillegg to 2 fagsjefer (oppvekst og helse/omsorg) i hvert distrikt Det operative økonomiansvaret var tuftet på 2 økonomikonsulenter i hvert distrikt, med ansvar for hvert sitt fagområde (generalister)

Trondheim kommune Økonomitjenesten Distriktsmodellen Rådmannen Distrikt 1 Distriktsjef A Distriktsjef B Økonom BØkonom A Oppvekst/utd.Helse/omsorg Distrikt 6 Distriktsjef A Distriktsjef B Økonom BØkonom A Oppvekst/utd.Helse/omsorg · · · · ·

Trondheim kommune Økonomitjenesten Mange ulemper i distriktsmod. Økonomene innad i de enkelte distrikt ”snakket” ikke sammen Distriktene ”snakket” ikke sammen  Ingen kompetanseflyt  Fare for utilsiktede ulikheter mellom distrikt (og dermed tjenesteenheter)  Rådmannen måtte kommunisere med 12 ulike regimer

Trondheim kommune Økonomitjenesten Ny modell fra 2001 Økonomitjenesten etableres som en intern tjeneste 12 økonomer plasseres sammen og får spesialistfunksjoner I utgangspunktet ansvar for de to store sektorene, senere utvidet noe

Trondheim kommune Økonomitjenesten Overordnet økonomifunksjon Finansdirektør Rådmannens fagstab (9 økonomer) Finans- og regnskapstjenesten (20 årsverk) Økonomitjenesten (12 økonomer)

Trondheim kommune Økonomitjenesten Tjenesteområder i TK Helsetjenester Barnehager Helse- og velferdstjenester Barne- og familietjenester Institusjoner Interne tjenester Kultur Plan- og bygningstjenester Skoler Hjemmetjenester Boligtjenester Eiendomsforvaltning Andre tjenester under rådmannen Tekniske tjenester Brann- og feiertjenester Miljø- og landbruks- tjenester Rådmannen og strategisk ledelse Folkevalgte og bystyresekretariatet Diverse Regnskapstekniske formål Foretak og AS

Trondheim kommune Økonomitjenesten Enhetenes rammebetingelser Lederavtaler Enhetene har totalansvar, med unntak av lønnsfastsetting Full frihet innenfor tildelt netto ramme (N) Eget straff-/belønningsregime innført

Trondheim kommune Økonomitjenesten Nærmere om Øtj.’s rolle Løpende årshjuloppgaver Koordinering/oppfølging på vegne av rådmannen Utvikling av enhetlige rapporterings- og budsjetteringsverktøy Generell støtte og veiledning

Trondheim kommune Økonomitjenesten Modellskisse Rådmannen Nivå 1 Nivå resultatenheterØkonomitjenesten støtte/veiledning rapportering budsjettering oppfølging tertialrapp budsjettmodeller prosjekter lederavtaler faglig utvikling kontaktperson

Trondheim kommune Økonomitjenesten Utfordringer Stor spredning i kompetansen Rolleavklaring/forventningsgap Prioritere riktig

Trondheim kommune Økonomitjenesten Vårt fokus i løpende styring Opplæring og etablering av forståelse for økonomistyring Prognosetenkning og konsistens med tiltak Budsjett på laveste nivå ferdigstilt 15. januar Prioritere ressursene gjennom målrettet innsats mot de enheter som ”sliter” mest Kontinuerlig fokus på systemutvikling

Trondheim kommune Økonomitjenesten Modell ved regnskapsoppf. Økonomitjenesten Rapporteringsverktøy Skole a Rapport OK Ikke OK Sumrapport Skoler Rådmannen Melding Rappv

Trondheim kommune Økonomitjenesten Erfaringer I sum meget positive erfaringer hos begge nivå Vanskelig rolle i 2-nivåmodellen Jobber fortsatt med rolleavklaringer både mot fagstab og mot enhetene Etablert større bevissthet hos enhetene, men mye gjenstår