Godstransport i byområder Nøkkeltall, trender og tiltak Godstransportseminar, Helsfyr Tirsdag 12. april 2005 av Olav Eidhammer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk April 2011 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Pöyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
| Markedstrender for næringsarealer ATP seminar Hotell Norge 27.mars 2007.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
Kommunereform for vekst
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Mai 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juli 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Partnerne bak Næringsbarometeret: Hordaland, 22. mai 2006 Sperrefrist: tirsdag 23. mai kl
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk November 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Næringsstruktur og utvikling i godstransport
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Storbyene som utviklere av kulturnæringene
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Sykkel og varelevering i by
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
Langtidsserie utarbeidet av Landbruksdirektoratet Alta
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
PLANER FOR ELDREOMSORGEN I BERGEN
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Norwegian Ministry of Fisheries En konkurransedyktig havbruksnæring FHL havbruks årsmøte – tirsdag 30. mars 2004 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre Avslutt fremvisning.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Kunderelasjoner v/Olav Slaatsveen Norges Lastebileier-Forbund Skal se på hvordan vi som kunde/bruker opplever trafikksystemet i Norge.
Nasjonal transportplan
ASKO er en del av NorgesGruppen
Oppdal 1. desember 2015.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Utskrift av presentasjonen:

Godstransport i byområder Nøkkeltall, trender og tiltak Godstransportseminar, Helsfyr Tirsdag 12. april 2005 av Olav Eidhammer

Temaer Hvilke markedstrender finner vi i norske byområder? Hvilke potensielle drivkrefter eksisterer for fremtidig utvikling av godstransport i byer? Hvordan kan et bedre statistikkgrunnlag utvikles?

Markedstrender som påvirker godstransporten i byområder? Effektivisering av varekjedene: – Økt integrering av langtransport og distribusjon – Reduksjon i antall lagre og økt konsolidering av sendinger Handelskjedene overtar en større andel av varedistribusjonen til butikker – Flere store lastebiler Sterk vekst i kurer- og ekspressmarkedet Endret næringsstruktur Etablering av kjøpesentre

Hvilke potensielle drivkrefter eksisterer for fremtidig utvikling av godstransport i byer? Vekst i varehandel og forretningsmessig tjenesteyting – fremvekst av tjenestesamfunnet – Nye typer forretningsdrift Økt effektivisering bl a gjennom bruk av IKT-baserte logistikkløsninger Krav om redusert ledetid og ”just-in–time” leveranser – Mindre og mindre lagerareal i selve butikkene Flere leveranser med uforutsigbare leveringsbetingelser Økning i konflikter mellom godstrafikk og annen trafikk Økt samarbeid mellom aktørene for å løse problemer

Hvilke potensielle drivkrefter eksisterer for fremtidig utvikling av godstransport i byer? Turlengdene har økt - og mest for turer med last – Færre godsterminaler og lagre – Mer effektive transporter Endrede vaner som påvirker transportbildet i byer: – fra store til små sendinger – fra partigods til stykkgods og pakker – sendingene hentes sjelden av mottakeren Bedre veinett og økt bruk av IKT

Brukskategori for de ulike biltyper. Prosent av årlig kjørelengde.

Utviklingstrekk i godstransportene i 14 norske byer de 10 siste årene. Vurderinger fra kommunene.

Kjøremønster for godstransport etter biltype. Prosent

Nøkkeltall for de 16 største byene 93,4 % av interne bytransporter (tonn) utføres med godsbiler > 3,5 tonn nyttelast Lette godsbiler (< 3,5 tonn nyttelast) har 66 % av sine transporter internt i kommunene Av langtransportert gods til og fra de 16 byene er 41 % til eller fra Oslo Byer med mye interntransport av gods er: – Kristiansand, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Larvik

Relative endringer i nøkkeltall fra 1993/94 til 1998/99 Indikator%-vis endring Gj.sn. lastvekt biler < 3,5 tonn nyttelast+ 50 % Gj.sn. lastvekt biler > 3,5 tonn nyttelast+ 34 % Turlengde. Kommuneinterne turer med last+26 % Turlengde. Kommuneinterne turer uten last+2 % Turlengde. Eksterne turer med last+15 % Turlengde. Eksterne turer uten last+1

Endring i antall turer og lastvekt fra 1993/94 til 1998/99 Byer med stor økning i varehandel (Sarpsborg, Drammen, Sandefjord og Bergen) – Reduksjon i antall turer totalt (- 7 %) – Lette godsbiler har en reduksjon i antall turer (-19 %) og økning i lastvekt pr tur (+21 %) – Tunge godsbiler har en økning i antall turer (+10 %) og lastvekt pr tur (+ 8 %) Færre turer og økt lastvekt, men flere turer med store godsbiler

Endring i antall turer og lastvekt fra 1993/94 til 1998/99 Byer med stor økning i forretningsmessig tjenesteyting (Sandnes, Fredrikstad, Larvik, Hamar) – Økning i antall turer totalt (+ 66 %) – Lette godsbiler - økning i antall turer (+77 %) og økt lastvekt pr tur (+12 %) – Tunge godsbiler – økning i antall turer (+55 %) og økt lastvekt pr tur (+50 %) Flere turer og økt lastvekt pr tur for alle godsbilstørrelser Størst økning i antall turer for lette godsbiler og størst økning i lastvekt for tunge godsbiler

Problemområder Mange store vare- og lastebiler Ulovlig parkering Ikke tilpassede leveringsfasiliteter Stort tidsbruk pr stopp Korte tidsluker for parkering i gågater Dårlig tilgjengelighet til kjøpesentre Dårlige avkjørsler til godsterminaler

Hva gjøres i norske byer?

Mulige tiltak Utvikling av distribusjonssentre Prioritering av vareleveringer fremfor annen trafikk Økt antall laste- og lossesoner Egne planer for godstransporten Strengere håndheving av dagens regelverk

Engroslokalisering ved leveranser til butikker i Oslo

Detaljhandel i Oslo 38 % av alle varer som selges fra detaljist i Oslo kommer fra grossist i Oslo – Likevel betydelige mengder fra steder utenom Oslo 8 % av alt gods som er innom grossister i Oslo går til butikker i samme område – Betydelige mengder går ut av området

Prosentvise økning i antall passeringer ( ) i bomringen for henholdsvis lette og tunge biler for gitte tidsintervaller i døgnet

Hvordan kan et bedre statistikkgrunnlag utvikles? Hva skal statistikken brukes til? – Planlegging, modellering, utvikling av ny forretningsdrift, markedsforståelse etc. Må prioritere hva en ønsker statistikk om – Hele varekjeden – Viktige delmarkeder; pakketransport, dagligvare, ny forretningsdrift etc Hvor er datakildene? – Samlasterne – Engroslager /distribusjonsterminaler for næringer med mye transport- og logistikkaktivitet – Offentlig statistikk (Statistisk sentralbyrå, Statens vegvesen, kommuner) Samarbeid mellom transport- og logistikkaktører og myndighetene – Samlasterne, næringsorganisasjoner (HSH, LTL, NLF, NH osv), større bedrifter og kommunene

Oppsummering Det har vært en endring i næringsstrukturen som har påvirket omfang og struktur for godstransport i by Effektiviteten for godstransport i by har økt bl a på grunn av: – Bedre veier og økt bruk av IKT – Konsolideringsgevinster fra aktørene Det er potensial for ytterligere effektivisering gjennom samarbeid mellom aktørene og utvikling av distribusjonsterminaler Tiltak må tilpasses den enkelte by Statistikkgrunnlaget kan bedres ved å utnytte eksisterende datakilder