Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advertisements

Ad. oppsummering av FINF4001
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Kort om rettsdogmatisk metode
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om å disponere masteroppgaver
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Kort og elementært om rettsdogmatisk metode
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Juridisk metode innen forvaltningsinformatikken Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommentar med utgangspunkt i St. meld. 19 ( ) kap. 4 om ei forvaltning for fellesskapet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Oversikt over rettslige aktiviteter og beslutnings-prosesser som inngår i systemutviklingsarbeider Dag Wiese Schartum.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN

Oversikt over noen hovedtyper juridisk forskning Rettens grunnlag (rettsfilosofi, rettshistorie mv) Annen rettskildeforskning Rettsdogmatisk forskning (de lege lata) Rettspolitisk forskning (de lege ferenda) Forskning om rettens virkninger mv –Rettssosiologi –Kriminologi –Rettsøkonomi –mv

Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Meget relevante forskningsspørsmål innen forvaltningsinformatikk Forskning som ikke har som mål å finne fram til “gjeldende rett” Forskning som studerer rettskilder ved for eksempel å –studere rettsanvendelsens ytre rammer –studere rettskildeproduksjon –kvantifisere rettskilder –studere endringer i rettskildematerialet –vurdere kvalitative aspekter ved rettskilder –finne mønstre/sammenhenger i eksisterende kilder –studere rettsinformasjon og -formidling Ikke egen fast metode for rettskildeforskning, men ulike “almenne forskningsmetoder” (kvantitative eller kvalitative) kan anvendes Forutsetter uansett god kjennskap til rettssystemet

Studere rettsanvendelsens ytre rammer Faktisk rettskildebruk Avvik mellom realiteter og idealer Eksempler: –I hvilken grad er rettslige avgjørelser automatiserte? –Hvordan er arbeidet med transformering av rettskilder til datamaskinprogrammer organisert (mv)? –I hvilken grad brukes programkode som rettskilde? –mv Studere rettskildeproduksjon Hvordan blir rettskilder til? Avvik mellom realiteter og idealer Eksempler: –I hvilken grad er det sammenheng mellom regelproduksjon og systemutvikling? –Hvordan foregår elektroniske høringer? –Hva skaper regelverkskompleksitet? –I hvilken grad brukes presedenser? –mv

Kvantifisere rettskilder Studere hvordan et aggregert rettskildemateriale endrer seg Eksempler: –Hvordan utvikler regelverket seg i kompleksitet/omfang? –Erstatter hypertekst instrukser? –Hva finnes av innsynsbestemmelser/kategorisering? –I hvilken grad blir taushetsplikter svekket? –mv Studere endringer i rettskildematerialet Om å studere endringer på et aggregert eller konkret nivå Eksempler: –Bruk av solnedgangsbestemmelser –Regelverksevaluering og -administrasjon –Mindre skjønn og mer faste regler? –mv

Finne mønstre/sammenhenger i eksisterende rettskilder Særlig om å finne sammenhenger som ikke er gjort eksplisitte Eksempler: –Hvilke regeltyper regulerer informasjonsflyt? –Hvordan er henvisningsmønsteret internt mellom rettsregler innen et regelverk? –Hvordan er henvisningsmønsteret mellom ulike regelverk? –Hvordan er rettslige idealer nedfelt i lovgivningen? –mv Studere rettsinformasjon og -formidling Om hvordan innholdet av rettskilder blir formidlet ut til den enkelte Eksempler: –I hvilken grad erstatter forklaringene av rettskildenes innhold rettskildene selv? –Effekten av individuell kontra generelt rettet rettsinformasjon –Simulering av rettsavgjørelser –mv

Vurdere kvalitative aspekter ved rettskilder Kvalitetsvurderingene kan være basert på rettslige, språklige, logiske (mv) krav Eksempler: –Konsistent begrepsbruk? –Hensiktsmessig begrepsbruk? –Lesbarhet og kompleksitet –mv

Rettsdogmatisk forskning Handler om å finne frem til “gjeldende rett”, dvs til de bestående rettsregler Meget aktuell tilnærming innen forvaltningsinformatikk, men kan være aktuelt å modifisere metoden Anvender rettskildefaktorer i henhold til rettskildeprinsippene for å utlede rettsregler, jf “rettskildelære” og “rettsdogmatisk metode” “Regel”  “lov”/”ordlyden” Utleder rettsregler ved å tolke lovbestemmelser og andre rettskilder Tolkningsprosessen styres av rettskildeprinsippene mv Viktig å skille mellom –rettsanvendelse (hvis - så skal x) og –skjønnsutøvelse (hvis - så kan x eller y)

Noen sentrale punkter i rettsdogmatisk metode

Politikk eller rettspolitikk –Politiske resonnementer styres av politisk ideologi og andre typer verdigrunnlag (i utgangspunktet uten begrensninger). –Rettspolitiske resonnementer styres av rettslige idealer/prinsipper og har rettssystemet som ramme Rettspoltisk argumentasjon (forskning?) Handler om å finne frem til foretrukne rettslige løsninger Ofte aktuelt å benytte i en forvaltningsinformatisk oppgave Noen metodiske krav –Krav til balanse i argumentasjon for begrunnelser og effekter/resultater –Argumentasjonen må både skje pro og kontra –Må argumentasjonen være uttømmende? –Det bør redegjøres for hvilken vekt en tillegger argumenter, og eventuelt begrunne vekten nærmere

Krav til rettspolitiske effekter/resultaterKrav til rettspolitiske effekter/resultater –Forslag bør produsere resultater/effekter som ligger innenfor rettslige idealer/prinsipper/grunnleggende rettigheter Forslag kan godt innebære endringer av institusjonelle og organisatoriske rammer Forslag vil ofte innebære endringer i prosesuelle og/eller materielle rammer –Forslag bør alltid ses i forhold til konsekvenser for rettssystemet for øvrig Rettssystemets effektivitet Rettsøkonomiske hensyn mv

Krav til rettspolitiske begrunnelserKrav til rettspolitiske begrunnelser –Kan være normative, og trenger da ikke være empirisk forankret Normative begrunnelser må likevel være knyttet til etablerte rettslige idealer/prinsipper/grunnleggende rettigheter –Eks.: Jeg kan argumentere for “databaseinnsyn” kun på grunnlag av offentlighetsprinsippet, og uten å forutsette en konkret effekt –Dersom en bruker faktiske forhold som begrunnelse, må det stilles vanlige krav til empirisk grunnlag –Eks.: Jeg begrunner et opplegg med automatisk utsendt rettsinformasjon med at det eksisterer et underforbruk av en rettighet - da må jeg kunne vise at dette er tilfellet!