Kommunene og norsk økonomi 1/2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
Kapittel 14 Simulering.
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Første konsultasjonsmøte Regnskapsundersøkelsen 2011 – kommuner.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Driftsrapport HNT 2007 Foreløpig status pr. 26. januar 2008.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Mellomoppgjøret forutsetninger
1 Budsjettundersøkelse - representativitet. 2 Forslag investeringsbudsjett 2015 Anslag for investeringer i kommunene 2015 – cirka 60 mrd. kroner (anslag.
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Lav rente – en gjeldsfelle
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kommunene og norsk økonomi 1/2015 Skattesvikt Kommunene og norsk økonomi 1/2015

Bakteppet Høye oljepriser har gitt høy aktivitet i oljesektoren, store inntekter til staten og ekspansiv finanspolitikk Lave renter på grunn av finanskrisa i Europa Økonomiske konsekvenser for Norge høy aktivitetsvekst i fastlandsøkonomien høy lønnsvekst høy arbeidsinnvandring og befolkningsvekst Økonomiske konsekvenser for kommunesektoren økte utgifter til drift og investeringer økende gjeld økte pensjonskostnader

Kombinasjonen av høy oljepris og lave renter gjorde Norge til et annerledesland

Lavere oljepriser gir lavere aktivitet i norsk økonomi – hvor mye skal oljeprisen falle?

Skattesvikt – for første gang på mange år Skattesvikt på 2,7 mrd kroner for kommunesektoren under ett 1,2 mrd kom i RNB02014 Ytterligere 0,9 mrd kom i NB2015 samtidig ble det klart at lavere befolkningsvekst gjennom 2014 gir mindre økt utgiftsbehov i 2015 enn tidligere antatt, og at kommunene fikk beholde pengene 0,6 mrd kom etter at Nasjonal-budsjettet 2015 ble lagt fram

Blir det en ny skattesvikt i 2015? Og hvor stor?

Et svært grovt anslag på avvik i skatt fra nasjonalbudsjett til regnskap Sett på sammenhengen mellom avvik i skatt, lønn og sysselsetting mellom anslag i nasjonal-budsjettene og regnskap for årene 1996-2014 (og RNB for 2004-14) Mult R R2 Just R2 Std feil Obs 0,798 0,638 0,600 1,636 49   Koeff Stdfeil t-Stat P-verdi Konstant #I/T Sysselsatte 0,787 0,294 2,677 0,010 Årslønn 1,394 0,377 3,694 0,001 2006 3,806 1,023 3,720

Lavere vekst enn anslått i NB2015 vil gi skattesvikt Vekstprognoser for norsk økonomi for 2015   BNP FN Syssel-satte Årslønn Evt. skattesvikt FIN (08.10.14) 2,0 0,8 3,3 - SSB (04.12.14) 1,0 0,2 3,1 -1,2 NBa (11.12.14) 1,5 0,5 -0,4 Evt skattesvikt i forhold til anslaget i Nasjonalbudsjettet er beregnet av KS. Anslaget er regnet som andel av inntekt i kommunesektoren i 2015. SSB og Norges Bank la til grunn en oljepris på om lag 70 dollar pr fat Effekten av et ytterligere fall i oljeprisen på 25 dollar pr fat i 2015   BNP FN Syssel-satte Årslønn Evt. skattesvikt SSB (2014) -0,2 0,0 Cappelen mfl (2014) -0,3 -0,1 Bjørnland og Thorud (2014) -0,4 Lagt til grunn for beregningen -0,8 For Bjørnland og Thorud er førsteårseffekten interpolert, basert på forløpet for de to andre kildene.

Kommunesektoren har tapt på merskattevekst over tid – og på mindreskattevekst! Merskattevekst er det normale, fordi Finansdepartementet normalt undervurderer lønnsveksten Når lønnsveksten blir høyere enn anslått, øker også kommunenes kostnader mer enn anslått Oppjustering av skatteanslaget etter RNB er bare midlertidig merinntekt All oppjustering av kostnader er varige I snitt en årlig innstramming på 1,2 mrd 2015-kroner

Inntektsveksten bremser opp, utgiftene likeså

Handlingsrommet er brukt opp Kommunene – handlingsrom i prosent av bto inntekt Pst  2011 2012 2013 Netto driftsresultat 2,5 3,2 2,8 - Avsetn/bruk bundne fond 0,2 0,3 0,1 - Dekn tidl års underskudd - Avvik avskrivning/avdrag 1,3 1,1 - Investeringsmoms 1,5 1,4 = Handlingsrom -0,7 -0,2

Kun gjennom effektivisering kommunene kan ha gitt bedre tjenester, i snitt 0,8 pst mer effektive pr år En budsjettanalyse utført av Fürst og Høverstad (2011): 1,2 pst Planlagte effektiviseringstiltak i følge KS’ budsjettundersøkelse for 2015? (Memo: 0,8 pst i 2015 utgjør 4 mrd kroner)

Gjelda øker fortsatt mest i kommunesektoren Befolkningsvekst, sentralisering og vedlikeholdsetterslep gir høye investeringer Lave renter bidrar også økt lånevilje også i kommune-sektoren Ikke alle renteutgiftene skal finansieres av kommunekassa rentekompensasjons-ordninger, gebyrfinansiering En økt rente på 1 prosentpoeng gir 1 ½ mrd kr i netto økte utgifter

Budsjettundersøkelse 2015

Budsjettundersøkelse 2015 Økonomiske hovedoversikter januar 2015: Gjennomgang av obligatoriske hovedoversikter som kommunene sender til fylkesmannen 15.1 og 1.3. I overkant av 150 kommuner, og 10 fylkeskommuner – rimelig representativt Spørreundersøkelse desember 2014 – rådmennenes budsjettforslag: Et utvalg (78) av rådmennenes forslag for 2015. Hovedbildet er: Krevende budsjettarbeid – svakt utgangspunkt fra 2014 Flertallet av kommunene har realvekst i brukerbetalinger og gebyrer. Økning av eiendomsskatten i mange kommuner. Budsjettene for sosialtjenester og barnevern øker mest

Netto driftsresultat – 2015 vs 2014 Kommunene utenom Oslo Anslag for 2015 er 0,70 – 0,75 pst av driftsinntektene for kommunene utenom Oslo Kommunegrupper Antall kommuner Budsjettert netto driftsresultat 2015 Vedtatt budsjett 2014 (356 kommuner) Under 3 000 innbyggere 59 (160) 0,60 % 1,21 % 3 000 - 5 000 innbyggere 18 (64) 0,37 % 1,19 % 5 000 - 10 000 innbyggere 36 (90) 0,54 % 0,66 % 10 000 - 20 000 innbyggere 22 (60) 0,98 % 0,75 % 20 000 - 50 000 innbyggere 15 (40) 0,63 % 0,53 % Over 50 000 innbyggere utenom Oslo 6 (13) 0,55 % 0,84 % Totalt: 156 kommuner 0,69 % 0,77 %

Mange kommuner, og spesielt de minste, budsjetterer med negativt netto driftsresultat

Svak skattevekst i 2014 – vanskeligere utgangspunkt for 2015

Kommunene effektiviserer og iverksetter sparetiltak i underkant av 4 mrd kroner i 2015

Eiendomsskatteinntektene i 156 kommuner øker med 12 pst (0,45 mrd)

Investering per innbygger Investeringer på om lag 50 mrd i alle kommunene utenom Oslo i 2015 (foretak kommer i tillegg) 2015 2014 (361 kommuner) Kommuner Investering per innbygger   Låneopptak Under 3000 innbyggere 14 209 63 % 13 820 68 % 3000 - 5000 innbyggere 13 953 76 % 12 973 70 % 5000 - 10000 innbyggere 13 681 11 212 10000 - 20000 innbyggere 11 301 67 % 9 302 72 % 20000 - 50000 innbyggere 9 599 69 % 9 101 Over 50 000 innbyggere utenom Oslo 11 479 11 470

Fylkeskommunene 2015 Budsjettert med et netto driftsresultat på ca 2,5 pst av driftsinntektene Vil investere for om lag 15 mrd kr i 2015 to tredeler til samferdsel  om lag 30 pst til utdanning