Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Rettens sammensetning
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Kurs i forvaltningsrett
JUS201 Dag
Prosessuell Materiell Personell
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Viktige lover og regler
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
JUS201 Dag
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Offentlighet.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Ved bevissikring utenfor rettssak
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om rettsdogmatisk metode
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
innholdet i enkeltvedtak
Helserett spesialfag – 17. november 2014
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Oppgavegjennomgåelse i forvaltningsrett 13. November 2007.
Domsanalyse Rt
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Hjemmel for ekspropriasjon Birgitte Bie Mørkved
3 Marius Stub.
Matrikkelforskriften § 50 (5) Når det er nødvendig for å få klarere og mer entydige adresser, kan kommunen endre eller slette tidligere tildelte adresser…
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Klage og omgjøring rettssikkerhet (innrettelseshensyn) styring.
Domstolenes prøvelsesrett
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Oppgavegjennomgang – fakultetsoppgave, 3. avd. V05 5. April 2005 ved Sondre Dyrland og Herman Bruserud.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Tvisteloven kap. 36 – Overprøving av tvangsvern etter psykisk helsevernloven Helserett spesialfag – 14. oktober 2015.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
5 Marius Stub.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Advokat Hilde Økland Lone KLUGE Advokatfirma DA
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Domsanalyse Rt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Sammenstøt av forbrytelser
Fylkesmannen i Buskerud
Prøveforelesning i forvaltningsrett
FORELDELSE Jo Stigen UiO, 16. mars 2018.
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
3 Marius Stub.
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses påkrevet av hensyn til skogens foryngelse eller gjenvekst. Kongen kan også i andre tilfelle gjøre vedtak om freding av nærmere bestemte områder når særlige hensyn tilsier dette.”

Prøvingsrett for kompetansebetingelse – men tilbakeholden I utgangspunktet vil den nærmere vurderingen av om « særlige hensyn » foreligger, være et [rettsanvendelses]skjønn som domstolene bør være tilbakeholdne med å overprøve, jf. blant annet Rt Vedtaket vil i stor grad måtte bygge på en avveining av reindriftsfaglige og landbruksfaglige hensyn, basert på lokalkunnskap og konkrete observasjoner. Et sentralt spørsmål vil her være hvilke virkemidler som konkret er mest egnet til å oppnå målet – å redusere konflikten – vurdert opp mot ulempene som påføres de berørte. Dette er avveininger domstolene normalt vil være lite egnet til å foreta.Rt

Rt 1995 s 20 tvangssprøyte Det kan etter min mening ikke være tvil om at denne tvangsmedisineringen var uhjemlet. Riktignok beror politiets grunnlag for maktbruk ved arrest og andre tjenestehandlinger til dels på sedvane, jf forutsetningen om dette i politiinstruksens § 3-2. Men det er her snakk om en maktanvendelse som innebærer en inngripende integritetskrenkelse, og det er en handling som faller utenfor de tradisjonelle politihandlinger. Legalitetsprinsippet tilsier at det må kreves hjemmel i lov for at en slik tjenestehandling skal være akseptabel. Slik lovhjemmel finnes ikke.

NOU 2004: 6 kapittel 5 Mellom effektivitet og personvern Grensen mellom faktiske handlinger og normer er på ingen måte klar, men mye av politiets virksomhet må trolig sees på som faktiske handlinger. Av den grunn kan det reises spørsmål om legalitetsprinsippet får anvendelse for politiets faktiske virksomhet. Alle de sentrale hensyn som begrunner legalitetsprinsippet – folkesuverenitetsprinsippet, maktfordelingsprinsippet og rettsstatsprinsippet – slår til med samme styrke overfor normeringer og faktiske handlinger dersom disse medfører inngrep i borgerens rettsfære.

Antall ansatte Høyesterett – 19 dommere (2009) Lagmannsrett – 160 dommere Tingrett – 368 dommere Tingrett – dommerfullmektig 164 Høyere saksbehandler off. adm ca Lavere saksbehandler off. adm ca Antall offentlig ansatte: Runder snart 1 mill

Rt 2007/257 (Trallfa) Sammensmelting av kompetansebetingelse og kan-skjønn ”det er vanskelig å se at kriteriet « særlige grunner » får noen selvstendig betydning som materiell kompetansebetingelse ved siden av det frie skjønn, og finner oppdelingen kunstig. Når avgjørelsen beror på om det etter en konkret og reell vurdering av de faktiske forhold i saken er en overvekt av hensyn som taler for dispensasjon, faller vurderingen sammen med hva en avveining etter fritt skjønn må gå ut på, slik at « særlige grunner » blir en betegnelse på avveiningsresultatet.”

Rt 2008 s 681 (Sterke menneskelige hensyn) ”Den foreslåtte ordlyd isolert sett må forstås slik at oppholdstillatelse på humanitært grunnlag skulle gis etter forvaltningens frie skjønn. Det følger av første ledd at særlig tilknytning til riket eller særlig sterke menneskelige hensyn skulle tillegges vekt som en del av « kan-skjønnet ».”