Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Seniorforsker Dagfinn Moe
ISPS sikring og Beredskap
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Joachim Bjerkvik
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Thon Hotel Backlund, Levanger
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Utskrift av presentasjonen:

Bø hotell, 24.9.2014 Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver Kommunikasjon i krise Bø hotell, 24.9.2014 Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver I politiet i Telemark siden 2006, PMs ledergruppe, P5 i politimesterens stab POD KOMUT, ref. brannene Flatanger og Frøya PHS, stabskurs, arbeidsgruppe stabs- og lederutviklingsprogram Kommunikasjon i krise vs krisekommunikasjon Hvordan vi i politiet tenker rundt dette – håper det kan være til litt nytte. ”Nytt” fag (i politiet) og et fag i utvikling. Føler oss ikke spesielt flinke, men jobber med saken.

Krise = kommunikasjonsutfordring Kommer overraskende – eller snikende Mangel på kontroll Vitale interesser står på spill Mange aktører Tidspress Beslutningsprosesser bryter sammen Fokus på kortsiktige løsninger Usikkerhet Mangel på informasjon Stor interesse og pågang

Kommunikasjonen kan ikke vente … Involverte og berørte Pårørende og etterlatte Samfunnet og mediene Egne mannskaper Øvrige aktører Krisekommunikasjon er mye mer enn mediehåndtering

Mål for politiets kommunikasjon Oppdraget: redde liv og helse begrense skadevirkninger forebygge unødig frykt hjelpe innbyggerne til rette Kommunikasjonen er et verktøy og virkemiddel i politiets oppgaveløsning

Kommunikasjonens verdigrunnlag Befolkningen har høyeste prioritet Befolkningen og samfunnet har til enhver tid rett til å få oppdatert informasjon for å kunne ta informerte valg om egen og andres sikkerhet Denne retten styrkes vesentlig i krisetider, når folks velferd og helse er truet Målet med kommunikasjon i krise er den offentlige velferd, ikke å fremme organisasjonens omdømme eller tilfredsstille mediene

Staben - ledelsen Grunnlaget for ekstern og intern kommunikasjon: Hva skjer? Felles situasjonsbevissthet Hva gjøres? Plan, tiltak og prosessinformasjon Beslutninger, notoritet og tiltaksbehandling Legge strategi og rammer for kommunikasjon Ad beslutninger, notoritet og tiltaksbehandling -> Minne om at også kommunikasjonstiltak, og de valgene man tar på dette feltet må være tydelige beslutninger, som nedtegnes og også undergis en stabsmessig behandling og oppfølging, f eks gjennom tiltaksbehandling.

Strategi og rammer for kommunikasjon Åpen/lukket? Reaktiv/proaktiv? Tilgjengelighet/nivå/front – PM/talsperson etc Overordnet budskap – ønsket etterlatt inntrykk Prioriterte målgrupper Mål for kommunikasjonen Hvilke kommunikasjons- og informasjonsbehov har politiet? Rammer/føringer/forutsetninger Situasjon vs. Mediebilde Lokal/regional/nasjonal/internasjonal – håndtering og mediedekning

Hvem har et kommunikasjonsbehov? Interessenter og målgrupper Kartlegge og analysere På forhånd –og– underveis Hvem er viktigst? Hvordan nå fram? Politiet Involverte Pårørende Berørte Kriseeier Samarbeids- partnere Befolk-ningen Egne ansatte Politi-distrikt POD Sær-organ Mediene Myndigheter Offentlighet Hvem har et kommunikasjonsbehov når det oppstår en ekstraordinær hendelse som må håndteres av norsk politi?

På hæla eller på tuppa? Framoverlent: På eget initiativ Kriseerkjennelse Beredskap Mobilisere Organisere På eget initiativ Foregripe spørsmål og behov Kapasitet til å se framover Utarbeide langsiktig strategi Et hav av forskjell mellom hæla og tuppa. Gjelder også til hverdags. OVERKILL er modellen. Eksempel 1) drapssak – tømme saken for aktuell informasjon. Eksempel 2) drapssak – ”blottlegge” for å imøtekomme kritikk

Utnytte fagressurser i politi-Norge Samarbeid på tvers av distriktsgrenser Nabohjelp på besøk Fjernhjelp bistår fra sitt eget distrikt Kommunikasjonsfaglig utrykningsgruppe (KOMUT) via POD

Standardisering av planverk og tiltakskort P5 LEDELSE VARSLING OG UMIDDELBARE TILTAK ORGANISERING AV P5-ENHETEN STRATEGI OG PLANLEGGING BUDSKAP OG PRESSEMELDING PRESSETELEFON KOORDINERING ANDRE AKTØRER PÅRØRENDEKOMMUNIKASJON PRESSEKONFERANSE OG -SENTER MEDIEOVERVÅKING PUBLISERING OG DISTRIBUSJON Implementere planverk i PO og PBS Web Skalerbarhet – fra en mann til en større organisasjon Prosess med tiltakskortene for å etablere nasjonal standard

Samvirke og samhandling Fritt fram på twitter i sektorene? Etablere kontakt Felles pressekonferanse ofte ikke aktuelt for politiet Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Takk for oppmerksomheten

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst

Endres i topp-/bunntekst