KVU for kryssing av Oslofjorden Statens vegvesen Region øst KVU for kryssing av Oslofjorden 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Samferdselsdepartementet har gitt oss flere oppdrag KVU for kryssing av Oslofjorden Samferdselsdepartementet har gitt oss flere oppdrag Utrede konsepter som kan redusere Oslofjorden som barriere for transport Utrede bru for rv. 23 som alternativ til utvidelse av Oslofjordtunnelen 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Anbefalinger «Redusere Oslofjorden som barriere» Utrede en ny fast forbindelse mellom Moss og Horten Gir størst nytte for trafikantene og bidrar mest til regionforstørring Avlaster E18 gjennom Oslo Valg mellom bru og tunnel krever videre utredning På kort sikt flere og mer miljøvennlige ferjer Moss - Horten Forutsetter utbygging av rv. 19 i tunnel gjennom Moss Jernbanekryssing over Oslofjorden kan ikke forsvares samfunnsøkonomisk 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Samlet vurdering Rv. 23 – tunnel eller bru? Bru gir størst nytte på lang sikt Størst nytte for trafikantene En mer forutsigbar forbindelse Mulighet for sykling og gåing Bru krever en større investering Tunnel med to løp har tilstrekkelig kapasitet og tilfredsstiller krav til sikkerhet 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – bru som alternativ til utvidelse av Oslofjordtunnelen Ill. Colourbox 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Bru som alternativ til utvidelse av Oslofjordtunnelen Rv. 23 – tunnel eller bru? Bru som alternativ til utvidelse av Oslofjordtunnelen 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Bru over nordre del av Håøya Rv. 23 – tunnel eller bru? Bru over nordre del av Håøya 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Investeringskostnader Rv. 23 – bru eller tunnel? Investeringskostnader Langsiktig investeringsbehov E6 Vassum – rv. 23 Krokodden (fire felt motorveg på hele strekningen) Bru koster dobbelt så mye som tunnel Investering i løpet av ti år (hva må gjøres for å oppfylle forskrift om tunnelsikkerhet?) Bru koster nesten fire ganger så mye som tunnel 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Samfunnsøkonomisk analyse Rv. 23 – tunnel eller bru? Samfunnsøkonomisk analyse 1,2 Beregnet med langsiktige kostnader Vassum – Krokodden. Også med investeringskostnad på 3,4 milliarder kroner har nytt tunnelløp negativ netto nytte. 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Støy Rv. 23 – bru eller tunnel? Støy avhenger av trafikkmengden, farten, terrenget og bruers høyde over terreng Der vegen går på bru Rød sone over 65 dB < 100 meter på hver side Gul sone over 55 dB > 250 meter på hver side Relativt lett å skjerme støy fra bru 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Framdrift bru og tunnel Utvidelse av Oslofjordtunnelen Reguleringsplanvedtak på nyåret 2015 Nytt løp kan åpnes 2021 Rehabilitering av dagens løp og åpning av nytt system med to løp 2022 Planlegging og utbygging av bru Reguleringsplan tidligst 2020 Seks år til prosjektering og bygging Viktig å fortsette planlegging av Oslofjordtunnelen 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Støysonekart Rv. 23 – bru eller tunnel? Broneitakk Drøbak 10.02.2015 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015
Trafikale virkninger – endringer sammenlignet med Referanse Rv. 23 – bru eller tunnel? Trafikale virkninger – endringer sammenlignet med Referanse 11.02.2015 Broneitakk Drøbak 10.02.2015