Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Design – strategiske beslutninger
Lederskap og forbedringskultur
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Standardisert arbeid.
Hvorfor mister vi gjester?
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Kvalitetsbegrepet, grunnleggende kvalitetsteori
Lean produksjon 5.4 LEAN Introduksjon TQM Center Norway.
ABC – D el 2 Styringspakken
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
OM 11: Capacity Planning and Control
Kvalitetsindikatorer (KPI’er, måleparametre)
Observasjon ?.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Emner i faget Kvalitetsbegrepet Planlegging for kvalitet
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
Risikostyring i praksis
Forelesningsnotat 7 OEE/TAK
Oppbygging av læreboka og faget
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Forelesningsnotat 5. Kundeverdi
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
1.6. Prosessledelse, verdiskapende samspill - introduksjon
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Planlegge og prioritere tiltak
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
OM 11: Capacity Planning and Control
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I. Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Forbedringssamlingen
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Årsaker til økonomisk vekst
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse 1.2. De tre Store Tapene Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse

De Tre Store Tapene De Tre Store Tapene er direkte relatert til kvaliteten på ledelse og lederskap. Felles for de tre store tapene er at de er knyttet til mangel på ledelseskvalitet. Denne sammenhengen skal vi klargjøre gjennom hele faget.

målene er faktisk mulig De Tre Store Tapene Derfor er alt annet å betrakte som tap Å nå de høye “Mission impossible” målene er faktisk mulig

Hva er ”De Tre Store Tapene”? 3) Utnyttelses TAP 2) Produkt relaterte TAP 1) Prosess relaterte TAP

Hva er ”De Tre Store Tapene”? Tap knyttet til at vi ikke utnytter potensialene menneskene som er eller bør involveres. Og tap knyttet til at man ikke handler i samsvar med miljø- og samfunsinteressene 3) Utnyttelses TAP Tap knyttet til at produktene eller tjenestene ikke har de kvalitetsegenskapene som møter kundene eller samfunnets virkelige behov 2) Produkt relaterte TAP Tap er knyttet til selve produksjonsprosessene. Stopptid, avvik og tapt ytelse. De måles ofte som tapt totalproduktivitet på engelsk ”Overall Equipment Efficiency (OEE) ” 1) Prosess relaterte TAP

1). Produktrelaterte tap Som fører til: Tap av: Feil produkt (egenskaper stemmer ikke med virkelig behov) - missfornøyde kunder - inntekter: markedsandeler Dårlig service Produkt ikke i samsvar med bærekraftig vekst - tapt av omdømme - ressurser i form av økte kostnader for markedsføring og omdømmebygging Dårlig markeds- og produktkommunikasjon Produktvarighet - konflikt håndtering Resurser i form av unødige reklamasjons- og konfliktkostnader Dårlig servise

2). Prosessrelaterte tap Som fører til: Tapt: Havari/teknisk stans - stans - tilgjengelighet Omstilling og justering Redusert hastighet - hastighetstap - ytelse Småstans, plunder og heft Innkjøringsfeil - produktavvik - produktkvalitet Produksjonsfeil

Verdiskapende og ikke-verdiskapende Kunden må være villig til å betale for det Aktiviteten må fysisk endre produktet eller tjenesten Aktiviteten må gjøres feilfritt Ikke verdiskapende = MUDA= TAP Forretningsmessig nødvendig Tilfører ingen verdi til produktet eller tjenesten TQM Center Norway

De 7 mudakategoriene (produksjon) Overproduksjon For mye, for tidlig eller for hurtig Transport Unødvendig transport av emner eller medarbeidere mellom prosesser Bevegelser Unødvendige bevegelser av medarbeidere eller emner i en prosess Ventetid Medarbeidere eller emner som venter på en arbeidsgang avsluttes Omarbeid Sortering, gjenbearbeidning Overforedling Foredling ut over kundens ønsker Lager Materialer som ikke får tilført verdi TQM Center Norway

Produktets gjennomløpstid Verdiskapende tid er en liten del av gjennomløpstida Tradisjonell kostnadsredusering fokuserer ofte på den verdiskapende tida Muda verdiskaping Emballering Venting Støping Transport Rigging Maskinering Lagring Sammenstilling Lagring TQM Center Norway

Måling av maskinutnyttelsen (kun en del av muda) OEE Tilgjengelig- het Ytelse Kvalitet Vrak Havarier Omstilling og justering Oppstart Småstopp Redusert hastighet =

Effektiv brukte materialer TPM Guide De 16 tapene (OEE) 1 Planlagte tap Planlagt stans 2 Ledelses tap Tapte timer i produksjon Menneske- relaterte tap 3 Organiserings tap Verdiskapende arbeidstid 4 Logistikk tap Tapt tid pga materialflyt og personlig organisering 5 Bevegelse 6 Justerings tap Tapt tid pga manglende kvalitet Planlagte stopp 1 Planlagt stans Uforutsette stopp 7 Om/Innstilling 8 Maskin Tap Verktøybytte 9 Ikke planlagt stans Verdiskapende produksjonstid Produksjonstap Oppstart tap 10 Stans /tomgang 11 Hastighetstap Kvalitetstap Hastighetstap 12 13 Vrakproduksjon Oppetid 14 Energitap Effektiv brukt energi Resurs tap Materialtap 15 Effektiv brukte materialer 16 Tap på hjelpeutstyr Effektiv brukt utstyr

3). Utnyttelsestap - de sju nye muda-kategoriene Består av: Tap i form av: 1. Kompetanse muda Mangel på utnyttelse av de ansattes, lederes og partneres kompetanse, kreativitet og skaperkraft For få og for små ideer til forbedring og fornying 2. Lærings Sein og uproduktiv læreprosess Mangel på å utnytte endringer og feil til læring Unødig reise og kurskostnader og opphoping av kunnskap som ikke brukes med en gang, eller kanskje aldri - Mangel på forbedringer 3 Risiko - Høy risiko gir skader som koster den ansatte, bedriften og samfunnet. - Høye forsikringspremier, dårlige skadeoppgjør, sykefravær og omdømmekostnader 4. Misstrivsel - De ansatte trives ikke på jobben - Høyt sykefravær, personaloppfølging, rekruttering av vikarer og nye ansettelser.

3) Utnyttelsestap Som fører til: Tap i form av: 5. Leveranse- muda - Missfornøyde leverandører Økte kostnader i form av høyere priser på leveranser. Forhandlingskostnader. Konflikthåndteringskostnader. 6. Samfunns friksjon - Missfornøyde omgivelser og myndigheter - Unødig kontroll og inspeksjon, konflikthåndtering, omdømmekostnader 7. Økologi - Ikke økologisk bærekraftig viksomhet Unødig MIPS Materialforbruk per servise enhet. Unødige energikostnader Unødige resirkulerings og sykluskostnader

Metode for å fjerne ”De Tre Store Tapene”? Utvikle kvalitetene i lederskapet og gjennom det frigfjøre de menneskelige og samfunns- messige ressursene - Modul 2 og 6 3) Utnyttelses TAP Forbedre kvaliteten i kunde- og samfunns- kommunikasjon, utvikle en design- og utviklings prosess basert på “Buddhas tre øyne” - Modul 3 og 4 2) Produkt relaterte TAP Kunde og Samfunnskommunikasjon Strategisk ledelse (Hoshin – ledelse) Kvalitet Leve- ranse HMS Kostnad Prosessledelse Verdiforankret ledelse Fjernes ved å systematisk utvikle en “lean”- kultur og en “lean” prosess - Modul 5: Effektiv produksjon 1) Prosess relaterte TAP