Kontorsjef ved et Mat nat fakultet- institutt – erfaringer fra BIO Bjørnefjorden 9. feb 2005 Bjørn Åge Tømmerås.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Rekruttering av rektor og ledelse
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Enzyme development for Norwegian biomass – mining Norwegian biodiversity for seizing opportunities in the bio-based economy norzymed.umb.no.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Fra Høgskole til Universitet Innlandsuniversitetet Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark • Hamar: Lærerutdanning, naturvitenskap • Elverum: Folkehelse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
UiB’s kompetansestrategi
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Internkontroll i norske kommuner
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Sist oppdatert november 2013.
Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014.
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
STRATEGIUTVALG FOR MARINE FAG (SMF) VED DET MATEMATISK-NATURVITENSKAPELIGE FAKULTET Bygger på vedtak i fakultetsstyret: SMF.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Et instituttblikk på budsjett og strategi Instituttleder Jarl Giske Institutt for biologi UiB styrekonferanse, Solstrand
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Evaluering av læringsutbytte NOKUTs evaluering av læringsutbytte: Planer for oppfølging ved Handelshøyskolen i Trondheim.
SFF Forum: Holmenkollen Park, 16. – 17. januar 2008 CEES: A Centre of Excellence funded by the Research Council of Norway Centre for Ecological and Evolutionary.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Havet som blå resept, kilde til sunne og næringsrike proteiner Dag Rune Olsen dekan.
Fakultet for helse- og sosialvitenskap Orientering etter Høgskolestyrets vedtak av
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Dialogkonferanse Behovene
seniorrådgiver Åshild Vik Norges Forskningsråd
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
LMR1 IVT rekrutterer de beste
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Advisers Lisbeth Aune Ingunn Yttersian
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Administrativ organisasjonsstruktur
Opptak IV høsten 2017.
Fakultet for biovitenskap og akvakultur
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Utskrift av presentasjonen:

Kontorsjef ved et Mat nat fakultet- institutt – erfaringer fra BIO Bjørnefjorden 9. feb 2005 Bjørn Åge Tømmerås

Fra arbeidsbeskrivelsen Instituttledermodellen som er vedtatt ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet medfører såkalt enhetlig ledelse. Dette innebærer at det er tilsatt instituttleder som har øverste lederansvar ved instituttet. Kontorsjefen har ansvar for daglig drift av administrasjonen og er tillagt daglig personalledelse for den administrative staben. Nærmeste overordnede er instituttleder, og kontorsjefen rapporterer direkte til denne.

Fra arbeidsinstruksen, oppgaver og ansvar Anvisning Arealsaker Budsjettansvar Daglig ledelse av administrasjonen Forberedelse av saker til instituttleder Forberedelse av saker til instituttrådet HMS-hovedansvarlig Innkalling rådet Intern informasjonsflyt i administrasjonen Intern informasjonsflyt instituttet Kontroll mot lovverk Medarbeidersamtaler Referent Rådet Strategiplaner Søknadssignaturer Søknadsskriving prosjekt Utredninger Utviklingsarbeid/kompetanseutvikling adm personale Videreutvikling av administrasjonen (inkl. serviceavtaler) Årsmelding

Utdanning/Education 2 Bachelor Biologi, HavbruksbiologiBiology, Aquaculture Biology 13 Master Akvatisk økologi Aquatic ecology Biodiversitet, evol. & økologiBiodiversity, evolution and ecology Celle- og utviklingsbiologiCell and developmental biology Ernæring hos akvatiske organismer i oppdrett (NIFES) Nutrition in farmed aquatic organisms Fiskebiologi Fish biology Fiskeribiologi og forvaltningFisheries biology and management Havbruksbiologi Aquaculture biology Kvalitet og foredling av sjømatQuality and Processing of Seafood (NIFES) Marin biodiversitetMarine biodiversity MikrobiologiMicrobiology Profesjonsstudiet FiskehelseFish Medicine European Master in Aquaculture and Fisheries 5-årig lærerutdanningEducation of biology teachers 109 kurs/courses; > 800 ECTS

Forskergrupper/Research Groups NYBYGG nord (Close to IMR, Bergen Museum): Akvatisk atferdsøkologi / Aquatic behavioural ecology Ecological and Environmental Change [Bjerknes] Fish Biology, Ecology and Reproduction FIBER Marin biodiversitet / Marine biodiversity Systematikk / Systematics Evolusjonær økologi / Evolutionary ecology Modelleringsgruppen / Mathematical modelling Økosystem-effekter av fiske / Ecosystem effects of fisheries NYBYGG sør: Molekylærbiologi på Archaea / Molecular biology on Archaea Ekstremofile mikroorganismer / Extremophile microorganisms Mikroalgers og soppers fysiologi og anvendelse /Physiology and application of microalgae and fungi Mikrobiell økologi / Microbial ecology [CIPR, UNIFOB Petroleum] HIB Bioblokk (Close to Molecular Biology and Sars Centre): Fiskesykdomsgruppen / Fish Disease group Anvendt og industriell biologi / Applied and industrial biology Skjelettutvikling / Skeleton development Fish immunology Utviklingsbiologi hos fisk / Developmental biology of fish

Eksternfinansierte Prosjekter ca 100 Externally financed projects 75 millioner kr/år

BIO i 2005 ”Storinstitutt” for å møte de nye utfordringer både faglig og økonomisk/administrativt. Fokus på forskning, fått ansatt instituttleder og etablert nye forskergrupper etter forskningens behov Etablert ny undervisningsorganisering En ny samlet administrasjon er etablert med sine tre seksjoner; studieseksjon, økonomiseksjon og personal- og ekspedisjonsseksjon. Teknisk stillinger omstilles nå, ferdig tidlig i 2005.

Krav til administrasjonen i BIO Administrasjonen er til å bidra til å nå instituttets mål som er innen forskning, undervisning og formidling. Tjenestene, støttefunksjonene som adm skal besørge skal være både pålitelige og effektive Administrasjonen skal bidra til å sikre BIOs interesser Administrasjonen skal være så liten som mulig Vi skal ha kompetanse som medfører at f eks forskerne kan konsentrere seg om sin jobb

Krav til administrasjonen i BIO Omstillingene foregår samtidig med hele UiBs omstillinger innenfor IT (klientdrift) og innføring av elektronisk fakturabehandling, inklusive nye innkjøpsfullmaktstrukturer og e-handel

Kompetanse og oppgaver i ledelse av et nyinstitutt Instituttleder har alt ansvar, skal kunne alt og gjøre alt Lynavleder, oftest etter vedtak/tiltak som instituttet ikke rår over Organisasjonsutvikling, utvikle for å nå instituttets mål Rapportering, høringer, kontakt mot fakultet og senter Endringskompetanse uten oppsigelser UiBs lokal – sentral, spenningsaksens gode og dårlige sider Administrasjonskompetanse Økonomi, personal, undervisning Spisskompetanse i et samarbeidsklima, team øk/pers Stillingsbeskrivelser og instrukser som tvangstrøye når dynamikk behøves for å nå målene

Tekniske stillinger Flere stillinger vil ligge direkte under kontorsjef De fleste ønsker seg og får forskergruppetilknytning Mange gleder seg over mulighetene til mer faglig inkludering. Bidra i forskergruppenes prioriteringer og dynamikk En huskeregel med ikke mer enn 75% arbeidsandel i sin gruppe Forskningsstasjon på Espeland Vi reorganiserer IKT tjenestene både som følge av BIOs behov og etter konsekvensene av klientdriften

Hele instituttet vil i løpet av de neste par årene bli samlokalisert på Marineholmen Moderne forskning behøver Moderne samarbeid i Moderne bygg. De 3 MMM-er Framtida