Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Mål og forventninger, faglig innhold, program og gjennomføring
Administrasjon og dokumentstyring på byggeplass
Hms på byggeplass..
HVOR MYE TJENER EN TØMRER ?
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Generelt ved medarbeidersamtaler
Hvordan undervise om psykososialt arbeidsmiljø?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
NESO Formannsskole Ledelse
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Prosjektorganisering, prosjektledelse og prosjektstyring
NESO Formannsskole Ledelse
NESOs formannsskole – klasse 18
Utarbeidet av Hilde Waage,
OPPGAVE 3 ORGANISASJONSPLAN.
Frontlinjeserivce
Cary C K Huang Er utnevnt til RI President-E for perioden Han tiltre 1/ Forretningsmannen Gary C K Huang, har vært medlem av Taipei Rotary.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Diabeteskofferansen Ledere
Personlig planlegging
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Utdanningsforbundet Trondheim
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hms på byggeplass..
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Prosjektorganisering, prosjektledelse og prosjektstyring
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
NESO Formannsskole Motivasjon
Organisering med oppgave- og ansvarsfordeling på prosjekt
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Byggenæringens utfordringer
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Mål og læring hos elever
Trond Pedersen Løsningsarkitekt. Den gode Brukerhistorien.
NESO Formannsskole Ledelse
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Byggesaksforskriften (SAK 10)
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Nasjonalt kompetanseløft for skogbrukets arbeidskraft Eva Skagestad, Skogbrukets Kursinstitutt.
Personal, ledelse og konflikter. Normer og roller Egne forvent- ninger Rollesendere Rolleinne- haver Andres forvent- ninger.
Lillehammer. + Amal Issa (25 år) Ingeniør Mobil: E-post: Utdanning Linje Jeg har gått på høgskolen.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Bybanen Utbygging (BU)
Evalueringens problemstillinger
NESOs Basskole Arbeidsplaner
Evalueringens problemstillinger
Mall_Foto Samarbeid om HMS-opplæring- hva innebærer det?
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
NESOs Bas skole Ukeplaner
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder NESOs Formannskole 2014

Formannens rolle og oppgaver Hvilken rolle og hvilke oppgaver har en formann eller en byggeplassleder? Har du som formann eller byggeplassleder forskjellige roller og funksjoner? Hvordan er arbeidssituasjonen for en formann eller byggeplassleder?

Formannen mellom barken og veden

Hvilken funksjon har jeg i dag?

En formann eller en byggeplassleder kan ha flere roller og funksjoner: Planlegger / Tilrettelegger Arbeidsleder Kontroller Utførende

Kartlegging av elevenes hverdag

Arbeidssituasjonen hos en formann eller byggeplassleder er ofte preget av: Mangel på tid Endringer i arbeidsforholdene Uklarheter Holdninger til planlegging og produksjon Lite fritid og privatliv Stress og utbrenthet

Mangel på tid Når gjør en formann eller byggeplassleder de administrative oppgavene?

Endringer i arbeidsforholdene Nye entrepriseformer Dårlig produksjonsunderlag Tegninger, beskrivelse Krav til produktivitet Kortere byggetid Dokumentasjon KS, HMS, fremdrift, økonomi Dette krever økt kompetanse

Uklarheter Oppgave- og ansvarsforhold Tegninger og beskrivelser Planer Uforutsett

Holdning til planlegging / produksjon Hva er viktigst for en formann eller byggeplassleder? planlegging og tilrettelegging eller deltagelse i produksjonen? Hvordan er det i din bedrift?

Rollen som formann eller byggeplassleder og fritid og privatliv?

Forhold som fører til stress og utbrenthet Tidspress Blir ofte avbrutt i arbeidet Stor arbeidsmengde og stort ansvar For mange ting samtidig Ikke tid til privatliv og fritid Dårlig kommunikasjon og manglende samarbeid

Firmaets ansikt Byggeplassleder er firmaets ansikt utad Kontakten med byggherre Kontakten med UE / lev / andre entrepriser Kontakten med de ansatte ute Fra det konkrete til det abstrakte

Store påvirkningsmuligheter Konsulenter Byggherre Underentreprenører Leverandører Egen drift Viktig å være klar over sin rolle som anleggsleder. Som ANL kan en styre sin hverdag gjennom å oppdra andre. Dere kjenner hvor skoen trykker.

Utvikling av medarbeidere Utvikle dine medarbeidere Tilføre din kunnskap til andre Lære de å ta ansvar Delegere oppgaver Fra å gjøre det selv til at andre skal gjøre det Følge opp og kontrollere Etterspørre

Bevisstgjøring av lederrollen Forme din hverdag Hvordan vil du kommunisere Mot byggherre Mot konsulent Maskinførere Etc. Det blir ”litt” som du gjør det til!

Rollen som byggplassleder Motivator Pådriver Teambygger Menneskekjenner Kreativ Inneha et vell av kunnskap ANL bygger bro mellom mennesker, firma etc. Noe har vi naturlig talent for, andre sider må vi jobbe med.

Hvilken type leder er jeg? Hvilken ledelsesstil vil jeg ha som byggeplassleder?

Lederstiler Den operative gjennomføreren Lagspilleren Ser til at saker og ting blir utført Lagspilleren Skaper lagånd Menneskekjenneren Samler gruppen og lever som en lærer

Lederstiler, forts. Den drivende entreprenøren Den visjonære Baner veg for nytenkning og starter opp nye prosjekter Den visjonære Skaper et levende og felles framtidig mål Den analytiske strategen Strukturerer forandringene og skaper grunnlag for bestemmelse