Etter- og videreutdanning ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) Børre A Olsen Studieleder – avdeling for økonomi, organisasjon og ledelse (ØOL)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Advertisements

Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Studentutveksling ved UiA Info til studentambassadørene.
9 prinsipper og 1 regneark:
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
1 Utvikling av nye logistikkbaserte forretningsideer i samarbeid med høgskoler og kunnskapsparker Næringsrettet Høgskolesatsing Ottar Ohren Molde, 17.
Mid-Norway European Office
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Verdal kommune Undervisningssykehjem Verdal bo og helsetun, Verdal kommune – Åre – Tone Haugan, virksomhetsleder Undervisningssykehjem Verdal.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Høgskolen i Oslo Arbeid, arbeidsliv og arbeidshelse del 1: Funksjonsvurdering- vurdering av arbeidsevne oktober 2002 Avdeling for helsefag Ergoterapeututdanningen.
Høgskolen i Nord-Trøndelag Avdeling Levanger
Rådgiversamling 19. desember Rådgjevarsamling.
Miniseminar om etter- og videreutdanning
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Hvorfor flerbrukshall og svømmehall på Røstad?
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Barne- og ungdomsarbeid NJFF Telemark Organiseres gjennom rekrutteringsutvalget –Pr.i dag 3 medlemmer med delte ansvarsområder (barn og ungdom, jenter)
PLANPROSESSER District Norden.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
NÆRINGS OG KULTURUTVALGET -ARENA FOR INVOLVERING OG MEDVIRKNING TIL NÆRINGSUTVIKLING I NORDREISA. VELKOMMEN Bedriftsworkshop 22. november 2012.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Høgskolen i Nord-Trøndelag - en næringsrettet høgskole.
Høgskolen i Bergen Gir deg en utdanning som..er etterspurt i samfunnet Tilbyr utdanninger med..nærhet til arbeids- og..næringsliv Tilbyr bachelor- og..mastergrader.
Prosjektprosessen (Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet - BOA)
Dato: 9. mars 2015 Rammer og retningslinjer for eksternfinansiert virksomhet ved UiO Kursholdere: Terje Bakke og Thomas Kjensli.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
1 Idéportalen – Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og offentlig forvaltning Idéportalen, v/ Line Hafsahl Johansen.
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Kompetansemegling i Rogaland
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Forskningsbasert Kompetansemegling Kompetansemegling i Osloregionen 2004.
Oppgavemål for satsingen Utdanning KS Utdanning 1.Kvalitetsstyringssystemer. KS skal kartlegge hva kommunene og fylkeskommunene trenger for å utvikle.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
1 Rikets tilstand … i mai Program Avdelingens økonomiske tilstand, Per Studiene – søknadstall, Per Ny aktivitet ved avdelingen –FoU-prosjekter,
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
VA –teknikk. Samarbeid Organisering Av Samarbeid mellom HIN og VA - bransjen Årsmøte i Driftsassistanse Nordre Nordland Andenes 26 – 27 mars Ved Førstelektor.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Organisasjonskart DMMH 2017
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Studietilbud i Kristiansund - ØS
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Rapport fra arbeidsgruppe oppnevnt av UHR Orientering i dekanmøtet
Utskrift av presentasjonen:

Etter- og videreutdanning ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) Børre A Olsen Studieleder – avdeling for økonomi, organisasjon og ledelse (ØOL)

Disposisjon Kort om begrepet EVU, og litt om HiNT og ØOL Våre EVU-referanser Hvordan vi jobber med EVU … langs de ulike ledd i verdikjeden Formaliteter / retningslinjer – og forankringen Erfaringer … Utfordringer … Tankekors …

Begrepet ”etter- og videreutdanning” (EVU) Knyttes vi til eksternfinansiert virksomhet: Etterutdanning: Utdanning UTEN studiepoeng (gjerne dagskurs og korte seminarer) – ingen eksamen Videreutdanning: Utdanning MED studiepoeng – ”normale” arbeidskrav og eksamen

HiNT … ? Trondheim - Statlige midler: ca 340 mill - EVU (og FoU): ca 30 mill - Fem faglige avdelinger + EN administrasjon

HiNT – avdeling for økonomi, organisasjon og ledelse (ØOL) 30 faglig tilsatte Utdanninger: – Grunnutdanninger: Bachelorer, – Mastergrader: To ”executive masters” i samarbeid med TØH og CBS – Annen bevilgningsfinansiert videreutdanning: div. årsstudier og halvårsstudier Avdelingens budsjett fra ”grunnbevilgningen”: ca 20 mill Årlig EVU (og FoU) – eksternfinansiert: ca 4 mill

Noen av våre ”oppdragsgivere” … Folkeuniversitetet … rundt om i landet … Politiets fellesforbund Sivilforsvaret Norske Skog Aker Verdal Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk Sparebank-1 Midt-Norge Kommuner og Fylkeskommuner Innovasjon Norge Forsvaret

Verdikjeden i EVU … og hvordan vi jobber med den Produktutvikling / akkvisisjon Kontrakts- og budsjettarbeid Gjennomføring ”Ettermarkedsaktiviteter” Fagstabens rolle … og administrasjonens rolle mht ”støtteaktiviteter”

Formaliteter … ihh til rundskriv fra Kunnskapsdepartementet HiNT har utarbeidet retningslinjer for … – eksternfinansiert aktivitet (2004) – bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (2009) Våre retningslinjer følger lojalt opp det som foreskrives gjennom rundskrivene Følger vi lojalt opp våre egne retningslinjer ??

Erfaringer, utfordringer og tankekors EVU er viktig for oss – faglig og økonomisk Smidighet og kundefokus Rollefordeling mellom fag og administrasjon Påslaget for indirekte kostnader (tilleggsordre eller ”full cost”) … og hensyntaken til konkurranseevne / konkurransevridning Videreutdanning … som del av den bevilgningsfinansierte aktiviteten … I fagstaben: mer populært å jobbe med EVU enn med grunnutdanningene