Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Eksamen i Treningslære 2
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Pedagogisk analyse.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
8 Mål og strategier Påstandene:
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Kunsten å lese skjønnlitteratur
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Kulturteori
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Forklaringstyper i historievitenskapen
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Introduksjon - positivisme
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Sosialkonstruktivisme
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO MEVIT 2800 METODE INTRODUKSJON Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Det medievitenskapelige fagfeltet Østbye m.fl. Kap I: (Karl Knapskog) Medieforskere studere medienes produksjonsforhold, medienes tekster, formidlingsperspektiver, publikums mediebruk. Metodespørsmål må settes inn i en vitenskapsteoretisk sammenheng, vi må se på identifisering, forståelse og forklaring av sosiale og kulturelle fenomener. Det vi studere er menneskelige handlinger og materielle resultater av disse handlingene. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Teori og metode i medievitenskap Metoder er fremgangsmåter for å gi svar på spørsmål. Spørsmålene vi reiser må står i sentrum. Metoder er analyseteknikker, de er resonneringsmåter, de er hjelpemidler. Vi må arbeide med teori, problemformulering, valg av analysemateriale og undersøkelsesopplegg, metode er bare en liten bit av dette. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Metode som praktisk dømmekraft Vi må se de historiske og sosiale vilkårene for ulike teori- og forskningstradisjoner. Gjennom innsyn i valg og vurderinger i forskningsprosessen kan vi få innsikt i metodespørsmål, for eksempel sammenhengen mellom problemstillinger, teori og metode. Vi må se på konkrete eksempler. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Vitenskap som sosial praksis Metode er en planmessig måte å komme frem til kunnskap på. Forskning er ofte ikke så planmessig og rettlinjet. Arbeidsprosessen er ofte rotete. Kuhn: 1964: Teori om paradigmeskifter. Forskeren driver en etablert sosial praksis. Vitenskapelige tradisjoner og forskningsmiljøer styrer det som gjøres. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO Kan alt forklares? Metode er ikke bare tekniske ferdigheter, visse metoder inngår i teoridannelsen. Carl Hempel: ”A unity of science” 1965; Han mente at humaniora og samfunnsvitenskap burde ta i bruk metoder og standarder fra naturvitenskapene. Karl Popper: teorier kan ikke endelig bekreftes, men verifiseres. Kritisk rasjonalisme. De teorier som motstår falsifiseringsforsøk, definerer lovmessigheter. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Observasjon og forklaring Kåre Lunden: Det finnes ingen spesiell vitenskapelig metode, men en allmenn metode som går ut på å tolke observasjoner på bakgrunn av generell kunnskap og å modifisere den generelle kunnskapen på grunnlag av observasjoner. Vitenskapelig innsikt er en systematisk og kritisk utprøvd versjon av den forståelsen vi har i dagliglivet. Teorier og forventninger er forutsetninger for observasjon, den er en referanseramme som gir mening til observasjoner, hendelser og handlinger. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Vitenskap som tolkning Verken humanistiske fag eller samfunnsvitenskapelige fag kan adoptere forklaringslogikken i naturvitenskapelig forskning. Sosiale fenomener står i en eller annen relasjon både til subjektive intensjoner hos handlende aktører og til kulturelle tradisjoner, skikker og institusjoner. Data innen human- og samfunnsvitenskapene kan ofte ikke observeres direkte, uten forutgående tolkning. Vi må ha en kulturell kompetanse for å forstå, skape mening, av det vi observerer. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Fortolkning og forklaring Forståelse: Den sosiale virkeligheten formidles gjennom det språklige og begrepsmessige rammeverket til de aktørene som utgjør denne virkeligheten. I følge det tolkende, eller hermeneutiske perspektiv er samfunns- og humanvitenskapenes oppgave å gjøre menneskelig atferd forståelig. Forklaring: Men mye forskning handler om å påvise samfunnsstrukturelle forhold, vilkår som påvirker de sosiale aktørenes liv og handlinger på bestemte måter. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Kontekstuell forståelse Mange forklaringsforsøk går ganske enkelt ut på å kartlegge de sammenhengene fenomenet inngår i, for eksempel ved å beskrive den konteksten fenomenet er en del av. En samfunnsmessig kontekstualisering vil kunne omfatte identifisering og skildring av forhold knyttet til tid, rom, teknologi, kommunikasjonsformer, sosiale interaksjons- eller handlingsfelt, sosiale institusjoner og strukturer. Vi kan ofte skille mellom identifikasjon av et fenomen (konteksuell forståelse, fortolkning) og (teoretisk) forklaring av fenomenet. Dette er to ulike nivåer. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Medievitenskapens metodearsenal (Siste slide fra Østbye kap.1) Aktørforståelsen er sentral i resepsjons- og bruksforskningen. Gjennom intervju, deltakende observasjon og andre former for etnografiske undersøkelser forsøker man å rekonstruere hvordan symbolske former (tekster, handlinger, uttrykk) blir tolket og forstått av ulike aktører i ulike livssammenhenger. Det samme gjelder metoder for å studere institusjoner og organisasjoner som produserer medietekster, studier av produksjonskultur og organisasjonskultur. En samfunnsmessig kontekstualisering vil kunne omfatte identifisering og skildring av forhold knyttet til tid, rom, teknologi, kommunikasjonsformer, sosiale interaksjons- eller handlingsfelt, sosiale institusjoner og strukturer. Å analysere symbolske former, mønstre og relasjoner kalles objektiverende analyse. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO HVA ER DATA? Data: ”det som er gitt”, det vi ikke stiller spørsmål ved. Data om sosiale fenomener er i utgangspunktet bare tilgjengelig gjennom forståelse, tolkning og en bestemt type kulturelt betinget innforståtthet. Empiri: forhold vi kan si noe sikkert om, det som kan erfares. Teori: Begrepsforståelsen av erfaring Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO HVA ER METODE? Metode: De teknikker og strategier som anvendes innen en disiplin til å manipulere data og oppnå kunnskap. Metode: Kan også bety den filosofiske evaluering av forskningsteknikker innen en disiplin. Forskningsmetoder: De undersøkelsesteknikker som anvendes innen en akademisk disiplin. Metoder har varierende innslag av teknikk: det vil si etablerte og veldefinerte fremgangsmåter. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO HVA BETYR KVANTITATIV? Kvantitativ: adj., lat., som angår mengden el. graden. Kvantifisere: beregne. Kvantitative forskerteknikker: enhver forskningsmetode som resulterer i at dataene blir uttrykt i numerisk form. Kvantitative metoder: ses i sammenheng med begreper som typologisering, representativitet, generalisering, (mønstre.) Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO HVA BETYR KVALITATIV? Kvalitativ: adj., lat., som angår arten, beskaffenheten, el. verdien. Kvalitet: beskaffenhet, egenskap, art, verdi. Kvalitative forskerteknikker: enhver undersøkelse hvor forskerne samler unike data om det problem de undersøker. Kvalitative metoder: Ses særlig i sammenheng med det såkalte kvalitative forskningsintervju og med et aktørperspektiv eller et internt perspektiv. Brukes også til tekstanalyser, billedanalyser m.m. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

HVILKE METODER FORETREKKES – kvantitative eller kvalitative? Metodene ses på som supplerende i stedet for som motsetninger. I fagmiljøene i dag oppfattes anvendelse av kvantitative og kvalitative metoder snarere som supplerende, enn som uforenelige. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO

Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO NOEN VIKTIGE BEGREPER Teoretiske perspektiver: Et teoretisk perspektiv er en forestilling om hvilke slags data som er viktige. Når jeg har valgt en viss synsvinkel kommer den etterpå til å utgjøre en ramme for min forståelse. Deduksjon: Logisk slutning fra det allmenne (generelle) til det enkelte (spesielle). Induksjon: Logisk form for slutning og metode som består i at man slutter fra en rekke enkelttilfeller (det spesielle) til det allmenne (generelle). Karakteristisk: angir det særpregede ved noe. Typisk: samnavn på de egenskaper som særskilt kjennetegner en viss gruppe. Hermeneutikk: gresk, betyr å forklare. Hermeneutisk metode går først og fremst ut på tolkning og utlegning av tekster, men er også brukt om forståelse i mer vid forstand. Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO