Www.nifustep.no NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Bibliometri for Fagerberg-utvalget Trondheim 30. august 2010 Gunnar Sivertsen Norwegian.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Selskapet stiftet i 1984 Hovedkontor i Tromsø 51 heltidsansatte, 16 nasjonaliteter, 6 Dr grads studenter NIVA hovedaksjonær Datterselskap i Russland Omsetning.
Internasjonalt arbeid og engasjement Seminar Internasjonalt arbeid og engasjement Rotary Foundation. 1. og 2. september 2010 Herman Stabell DRFCC.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Utvikling av et norsk forskningsbarometer Presentasjon for Fagerberg-utvalget,
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Digitalt innhold og nettbaserte tjenester Bibliotekplankonferanse Ole G. Evensen Universitetsbiblioteket i Bergen.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Page 1 Nivåinndelingen og publiseringsmønstrene Hva viser statistikken? Gunnar Sivertsen Norsk institutt for studier av forskning og utdanning.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Offshore Artic Data Collaboration Project (OADC) Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten, Polarmiljøsenteret, Tromsø,
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Etablering av et nasjonalt forskningsdokumentasjonssystem mellom UH-sektoren, helsesektoren.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Hvordan stimulere til innovasjon og økonomisk vekst? Jarle Møen Institutt for foretaksøkonomi Norges Handelshøyskole Avslutningskonferansen til FAKTA og.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
The Rotary Foundation of Rotary International T HE R OTARY F OUNDATION T HE R OTARY F OUNDATION of Rotary International Distriktssamlingen 20. mars 2010.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Source: OECD (2010), Measuring Innovation: A New Perspective, based on Scopus Custom Data, Elsevier, July 2009; OECD, Patent Database, January 2010; and.
Government initiatives to support the commercialization of research - an international benchmarking study Einar Rasmussen 27. April 2006 FORNY-forum.
IPv6 in the Norwegian public sector
Hvordan påvirkes forskerne av excellence-virkemidler?
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
Kommentarer med et internasjonalt perspektiv
UH sektoren i internasjonalt perspektiv
Citations and citation databases
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
NTNU in International University Rankings 2017
Projections of the disease burden
Publiseringsindikatoren Formålet – Resultatene – Diskusjonen
Citations and citation databases
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Norwegian Strategy Aginst Antibiotic Resistance – some examples
Strategic priorities in International cooperation
The Nature Index for Norway - a new measure of biodiversity
SRPP Guidance in Norway
Issue paper on biodiversity accounts and Indices- some comments on the difference between the Australian and Norwegian approach. UN Committee of Experts.
Citations and citation databases
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Research strategy Son May 2017 Sense of urgency! Nå gjelder det!
A review of exploration activity and results on the NCS
Research Data Management and DMP
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Bibliometri for Fagerberg-utvalget Trondheim 30. august 2010 Gunnar Sivertsen Norwegian Institute for Studies in Innovation, Research, and Education

Oppdraget Hvordan bruke bibliometri til å måle sentrale dimensjoner (kvalitet, effektivitet, internasjonalisering, evt. også mangfold, fornyelse, rekruttering, samfunnseffekter) på en måte som gjør det mulig å sammenligne internasjonalt? Hvordan blir bibliometri brukt i mål- og resultatsystemer og finansieringssystemer internasjonalt? Kommentarer til notatet om Måling av forskning

Disposisjonen 1.Bibliometriens relevans for mandatet 2.Hvordan blir bibliometri brukt i mål- og resultatsystemer og finansieringssystemer internasjonalt? 3.Hvordan bruke bibliometri til å måle sentrale dimensjoner (kvalitet, effektivitet, internasjonalisering, evt. også mangfold, fornyelse, rekruttering, samfunnseffekter) på en måte som gjør det mulig å sammenligne internasjonalt? 4.Oppsummering

Bibliometriens relevans for mandatet Måling av samfunnseffekter og samfunnsøkonomisk avkastning eller nytte?  Nei Måling av kvalitet?  Nei, ikke av forskningsbidragenes kvalitet  Ja, kan gi en del av indikasjonene på om forskningssystemet er velfungerende og underbygger forskningskvalitet Måling av effektivitet (internvitenskapelig aktivitet og resultater i forhold til ressurstilgang)  Ja, og her kan utvalget bidra til å forbedre praksis i Norge

Disposisjonen 1.Bibliometriens relevans for mandatet 2.Hvordan blir bibliometri brukt i mål- og resultatsystemer og finansieringssystemer internasjonalt? Hvordan bruke bibliometri til å måle sentrale dimensjoner (kvalitet, effektivitet, internasjonalisering, evt. også mangfold, fornyelse, rekruttering, samfunnseffekter) på en måte som gjør det mulig å sammenligne internasjonalt? Oppsummering

”The dual funding system” (A simplified model excluding international sources, etc.) Government Direct grants Historical, Political Strategic Performance based Higher Education Institutions Research Councils Projects and Programmes Competition Research Evaluation

”The dual funding system” (A simplified model excluding international sources, etc.) Government Direct grants Historical, Political Strategic Performance based Higher Education Institutions Research Councils Projects and Programmes Competition Research Evaluation

Motivation in Norway: The need for more emphasis on research in the overall funding model for the Higher Education Sector Budget for HES Basic: 60%Education: 25%Research: 15% StrategicPerformance based Scholarly publications Dissertations External funding Since 2006: “Publication points” “Study points” since 2002

The model in Norway Panel evaluation, rankings External funding  Peer reviewed  Contract research, etc. Dissertations Metric indicators  Publication output  Citations  Patents Level of analysis:  Individuals  Groups  Programmes  Departments  Institutions  Countries

The standard (so far) database for bibliometric studies

Another starting point: Institutional information systems

Another challenge: Sociologisk Forskning is indexed by ISI, but Statsvetenskaplig tidsskrift is not

Coverage of all scientific publications in Norway’s HE sector Based on (fractionalized) publications from

Publication types in selected social sciences

Foreign language and ISI coverage in selected social sciences

Principles behind the use of institutional data on a national level Completeness: All scholarly publications should be included Simplicity: All scholars can understand the measurement and its effects Transparency: Every institution can see and check all other institutions’ data. The national database is also online and open to society at large. Participation: The indicator is developed and maintained in collaboration between the institutions and the authorities Multiple use of the data: CV’s, applications, evaluations, annual reports, internal administration, bibliography for Open Archives, links to full text, etc.

Models for performance-based funding of research institutions Panel evaluation, ranking Bibliometric models All disciplines; all publications Selected disciplines; Citation databases N GB B DK S SF AUS

Disposisjonen 1.Bibliometriens relevans for mandatet 2.Hvordan blir bibliometri brukt i mål- og resultatsystemer og finansieringssystemer internasjonalt? Hvordan bruke bibliometri til å måle sentrale dimensjoner (kvalitet, effektivitet, internasjonalisering, evt. også mangfold, fornyelse, rekruttering, samfunnseffekter) på en måte som gjør det mulig å sammenligne internasjonalt? Oppsummering

Bruk i mål og resultatstyring? Indikatorrapporter som eksempel på et datagrunnlag som kan videreutvikles

Den norske indikatorrapporten: Artikler per capita

Den nederlandske indikatorrapporten: ISI-artikler i forhold til folketall og antall forskere

Bibliometric Research Performance Indicators for the Nordic Countries (Nordforsk, 2010)

Oppskrift på Scoreboard Ta 1 stk. Indikatorrapport, gjerne en fersk norsk en Se på andre lands rapporter: Har de noe som den norske mangler, og som dere savner? Savner dere noe i alle rapporter? Kritisér konkret og konstruktivt den norske rapporten på dette grunnlaget Lag en ønskeliste over hva som er viktig å måle (ikke et indikatorsett) og sett inn i ovnen til langsteking (fordi indikatorutvikling er en krevende FoU-prosess som blant annet har godt av internasjonalt samarbeid)

Disposisjonen 1.Bibliometriens relevans for mandatet 2.Hvordan blir bibliometri brukt i mål- og resultatsystemer og finansieringssystemer internasjonalt? Hvordan bruke bibliometri til å måle sentrale dimensjoner (kvalitet, effektivitet, internasjonalisering, evt. også mangfold, fornyelse, rekruttering, samfunnseffekter) på en måte som gjør det mulig å sammenligne internasjonalt? Oppsummering

Økt kvalitet? Relative Citation Index (ISI ) Source: National Science Indicators (NSI), Thomson Reuters

Shares of reference lists in articles in ISI that cite other articles in ISI

Mean citation rates (world, 5 year citation window)

Andel av artiklene som er med blant de 5 prosent mest siterte

Effektivitet? Relative Citation Index (ISI ) Source: National Science Indicators (NSI), Thomson Reuters

Effektivitet? Shares in the world’s scientific output (ISI ) Source: National Science Indicators (NSI), Thomson Reuters

Økt kvalitet? Økt effektivitet? Publication points in Norway’s Higher Education Sector

Eller ingen virkning? Fra diskusjonsnotatet ”Et velfungerende forskningssystem” Formålet er å gi sektoren insentiver til å øke omfanget og kvaliteten av forskning. Men som Gabrielsen mfl. (2007) påpeker, er ”insentiver som ikke føres ned til dem som faktisk tar beslutningene et slag i luften”. Siden forskningens omfang og kvalitet i hovedsak styres av forskernes egne handlinger, følger det at slike insentiver, for å være effektive, må ha følbare konsekvenser for de forskere/forskergrupper som bidrar til resultatene. Selv om praksis varierer (Frølich, 2007), tyder mye på at dette ofte ikke er tilfelle i nevneverdig utstrekning. Av dette følger at effektene av disse insentivene sannsynligvis vil være nokså begrensete.

Poster in the toilets of The Centre of Excellence in linguistics at the University of Tromsø

Internasjonalisering? ”Norske” ISI-artikler med og uten internasjonalt samarbeid

Andel internasjonalt samarbeid har sammenheng med landets størrelse (i vitenskapelig produksjon) Terttu Luukkonen, Olle Persson, Gunnar Sivertsen: Understanding Patterns of International Scientific Collaboration. Science, Technology & Human Values 17 (1992) 1, Reprinted in: Helga Nowotny, Klaus Taschwer (eds.), The Sociology of the Sciences, Vol. I, The International Library of Critical Writings in Sociology, An Elgar Reference Library. Cheltenhem, UK: Edward Elgar Publishing Limited, 1996,

Hvor er samarbeidet? Hva betyr nasjonsgrenser eller statsborgerskap? (Denne statistikken er aggregert fra enkeltartikler. Vi vet hvilke personer (og institusjoner) som samarbeider.)

Mangfold? Fornyelse? Rekruttering? Samfunnseffekter? The integration of four databases in Norway WoS Publications and Citations Complete scholarly publication data (The Norwegian Current Research Information System) The Norwegian Registry of Researchers R&D statistics down to department level

Disposisjonen 1.Bibliometriens relevans for mandatet 2.Hvordan blir bibliometri brukt i mål- og resultatsystemer og finansieringssystemer internasjonalt? 3.Hvordan bruke bibliometri til å måle sentrale dimensjoner (kvalitet, effektivitet, internasjonalisering, evt. også mangfold, fornyelse, rekruttering, samfunnseffekter) på en måte som gjør det mulig å sammenligne internasjonalt? 4.Oppsummering

Oppsummering Bibliometri kan bidra til indikatorer for forskningssystemets interne effektivitet (publisering, sitering) Bibliometri kan dessuten bidra til å beskrive andre dimensjoner og utviklingstendenser (eksempel: internasjonalisering) Kan være uhensiktsmessig å redusere indikatorene til en eller noen få Det må tas hensyn til at (det internasjonale) datagrunnlaget er faglig skjevt Avanserte indikatorer (med felt-normalisering) er nødvendig i forbindelse med siteringer