Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik - 2006 Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fleksibilitet i utdanning v/Edel Storelvmo Rektor ved Høgskolen i Narvik.
Advertisements

Oslofjord alliansen. Status og videre framdrift
UH-sektorens samspill med fagskolesektoren (sett fra HiG)
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
TETT PÅ DET DU TRENGER! 19 bachelorutdanninger, 15 masterstudier.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Strategi 3)Mål 4)Avdelinger 5)Satsningsområder.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Aldri før har det vært så nærliggende å ta høyere utdanning.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Presentasjon 4. april 2006 Britt Haraldsen
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Velkommen til høgskolen i Vestfold
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Innovasjonsfaglig aktivitet ved Norut De regionale instituttenes rolle Aktivitet i Alta/Hammerfest.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Høgskolen i Lillehammer og Gjøvik (HiLG). Utfordringer for sektoren Studentrekruttering/konkurranse Sentralisering og regionalisering Regional utviklingsrolle.
Høgskolen i Gjøvik Avdeling for ingeniørfag
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Konferanse om Norsk ingeniørutdanning Praksis og næringslivskontakt Klekken 19 oktober 2006 Sverre Narvesen Raufoss Technology & Industrial Management.
Høgskolen i Nord-Trøndelag - en næringsrettet høgskole.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Næringsrettet Høgskolesatsing – nHS Seminar – Høgskolen i Oslo, Klekken 13. januar 2005 Arthur Almestad nHS-koordinator Norges forskningsråd, Innovasjonsdivisjonen.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Regionale forskningsfond
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Litt historie om Y-veien
Høgskolen i Lillehammer i et 20-års perspektiv 2000 –
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Næringsrettet HøgskoleSatsing - nHS Nordisk forsknings- og utviklingskonferanse: HSS 03 - Högskolor och Samhälle i Samverkan, Ronneby 14 -
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
På vei mot noe nytt. HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG NTNU som regional aktør i Trøndelag når nåværende HiST og NTNU sitt samfunnsoppdrag kommer inn under samme.
INTRODUKSJON.
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
People Students Research Fusjon Mål: Et samlet institutt
Hva kan BIA-Nettverk INDO bidra med for din bedrift?
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Universitetet i Stavanger
Overordnet strategi SV-fakultetet
Prodekan bachelorutdanning IV
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og medieteknikk

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik har i overkant av 1700 studenter og 200 ansatte, og er lokalisert på Kallerud på Gjøvik. HiG ble etablert i 1994 som følge av den nasjonale omorganiseringen av høgere utdanning. HiG besto tidligere av profesjonshøgskolene Gjøvik ingeniørhøgskole og Sykepleierhøgskolen i Oppland, som ble slått sammen til en høgskole.

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Utdanninger - IIA Bachelor i ingeniørfag –Bygg, elektro, medieelektronikk, industriell design og teknologiledelse Bachelor –Geomatikk, teknologidesign Årsstudium –Landmåling, Geografiske Informasjonssystemer, teknologidesign EVU –Byggesakskolen, Prosjektledelse (bygg), Geomatikk (flere ulike tilbud), Universell utforming

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Master studier 2 masterstudier utvikles med fokus på industriens behov (Toten-Moelv området).  Arbeidstittel: ”modellering, simulering og dataanalyse” ( bevilget fra PIU til å utvikle samarbeidet HiG/NCE)  MEPP En av disse masterstudiene bør bygges videre mot et PhD program (nr. 1). Strategisk samarbeid med NCE Raufoss, NTNU KTH og Chalmers. Bred master med spissede forskningsmiljøer.

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Hvordan lykkes i dialog høgskole – næringsliv ? Skap vinn-vinn-vinn situasjoner i konkrete prosjekter Finansiering – vær kreativ og bruk mulighetene Student Høgskole Næringsliv/bedrift

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Hva vinner studentene? –Relevans i studiet –Sommerjobb – praksis –Lærer næringslivets kultur –Nettverk - jobb Hvordan lykkes i dialog høgskole – næringsliv ?

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Diverse utviklingsprosjekter mot regional industri SkatteFUNN –Skape ergonomisk riktige produksjonslinjer –Sprekkdannelser ved impregnering –Dråpeutskiller for arktiske ventilasjonsanlegg –Belysning i industrien for å minske sykefraværet –Eksplosjonsskjøting av høyspentlinjer med fiberoptiske kabler –DIO- Distribuert Inkubator Organisering Andre prosjekter –Sponutskilling ved dreiing (NFR) –KomSam - Samarbeid HiG / regionalt næringsliv –Lærlingordning i høyere utdanning –Bachelor : Risk Management (Forsvaret) –Elektronettverk Innlandet (Innovasjon Norge)

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Hva vinner høgskolen? –Relevante og attraktive studier (bedre rekruttering) –Vitalisering av fagmiljøet – praksis også for faglig ansatte –Bedre økonomi –Økt FoU aktivitet Hvordan lykkes i dialog høgskole – næringsliv ?

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik men hva vinner næringslivet ? –Sikre kompetent arbeidskraft –Styrker eget nettverk –Løser bedriftens FoU oppgaver –Styrker bedriftens mulighet til støtte i forhold til det offentlige virkemiddelapparatet Hvordan lykkes i dialog høgskole – næringsliv ?

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Det beste instrument for samarbeid høgskole-næringsliv ”Læring i bedrift” Skaper tillit på det personlige plan mellom høgskole og bedrift Gjensidig forståelse for muligheter/ ulikheter Fører til relevante studier Skaper FoU-prosjekter

Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Fakta/erfaringer ”Læring i bedrift” 31 studenter i 21 bedrifter 1 dag pr. uke i 2 mnd. (2005/2006) 3. klassetrinn 1-2 i hver bedrift Svært motiverende for studentene Lærerengasjement viktig for bedriftene Alle 21 bedrifter vil være med videre