Oppsummering Pedagogisk uke Institutt for strategi og ledelse 26. september 2014 Paul Gooderham, instituttleder Paal Fennell, administrasjonssjef.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Marketing and Brand Management (MBM)
Foto: Jo Michael Roller og forventningsavklaring Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Optimal produkttilgjengelighet I
Pilotprosjektet så langt
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Ndla.no - versjon 2.0Nasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena Eksempel: Hudens oppbygningHudens oppbygning Eksempel: Hudens oppbygningHudens.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Personalmøte GFU 26. september 2012
Et innovativt og interaktivt verktøy
Tidsbrukutvalget Kurs/nettverk 25. mars. Kartlegging og dokumentasjon –Dokumentasjon for å ha ryggen fri –Testing ved oppmelding –Kartlegging av min.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Hva er gjort Planer fremover
1 Video i undervisningen
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Bruk av E-kompendium og Podcast som læringsmetoder
Landsby 63 og 64. (Dobbel landsby) Skolegården. Et sted å være – et sted å lære. Intensiv landsby, januar 2010.
Web på mobile enheter Thomas Flemming, Webseksjonen.
Undersøkelsesmetoder: Industri og Forskning Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
1 Teknisk regelverk Vedlikehold Felles bestemmelser Magne Nordgård, Jernbaneverket Infrastruktur teknikk, Elkraft September 2003.
Foreldremøte VG1, VG2 ogVG3 St. Paul gymnas 11. september.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
Håndfunksjon og habiliteringstjenester hos førskolebarn med cerebral parese Gunvor L. Klevberg PhD-stipendiat, ergoterapeut Takk for invitasjonen…. For.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
PedIT. Norsk Nettskole Eid av 4 kommuner Non-profitt Globalskolen > eget selskap Volda, Aurskog, Hamar. Totalt mellom 25 og 30 årsverk.
Strategi & bemanningsplaner
Meiningsfull læring skjer gjennom:
KDL – ny struktur og innhold
Fasilitering av kurs.
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Overordnet strategi SV-fakultetet
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Hvorfor Internship. BI Stavanger, 4. november 2014 Morten H
Velkommen til forelesersamling BI Stavanger 16. januar 2013
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering Pedagogisk uke Institutt for strategi og ledelse 26. september 2014 Paul Gooderham, instituttleder Paal Fennell, administrasjonssjef

Tidligere erfaringer - snuoperasjon 2007 var et kriseår for SOL når det gjelder undervisning i Aud Max Innsikt: Slipp til de som vil og kan – pliktundervisning i Aud Max er ingen god oppskrift Egen mini ped. Sem. startes for Aud Max kursene – medfører læring og koordinering Våren 2010 begynte vi å se resultater 2

Bronsesvampen siste 4 år: V10: Inger G. Stensaker (SOL 040) H10: Magne Supphellen (SOL 010) H11: Magne Supphellen (SOL 010) V12: Mads Nordmo (SOL 020) H12: Jarle Bastesen (SOL 030) V14: Inger G. Stensaker (SOL 040) 3

Bronselaget 4

Planer fremover Effektivisering av våre ressurser gjennom målrettede tiltak for å øke graden av feedback i Aud Max (jfr. Torben) It’s Learning må suppleres av Facebook 24/7 og andre sosiale medier (dette gjøres delvis allerede) Økt bruk av studentassistenter Hyppigere testing av kunnskap gjennom f.eks multiple choice Instant feedback under forelesning gjennom Twitter på skjerm 5

Spredning av MET 030 modellen 15 studentassistenter Ledes av en «super» stud.ass. Integrert bruk av næringslivet med case og regneark (se også SOL 040) Mye gruppeundervisning 6

Utfordringer – Aud Max Våre stipendiater snakker i større grad kun engelsk Profesjonalisering av TA? Modell av Ivy League? 7

8