Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen en sykkelby med potensiale
Advertisements

Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Inndeling av vegnettet
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Sykling i Norge og Oslo Nordens dårligste tilrettelegging for sykkel
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Hva satser Oslo På Store og små prosjekter
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Litt om Statens vegvesen
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Sykkelbynettverk Sandefjord 7-8 mai mai
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Sykkel og varelevering i by
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Plan- og bygningsloven
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Sykling mot enveiskjøring
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling Region midt Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Sykkelsatsing og styrket vedlikehold i Grenland Olav Risholt, Telemark fylkeskommune.
Kan vi forebygge sykkelulykker gjennom vegutforming?
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Laget av: Kamilla M Sofie Synne
Trafikk regler og sykler
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Statusoppsummering Seismiske målingar. Traséval. Kostnadsberekning. Status i forhold til finansiering: * Endelege vedtak i kommunar og fylke. * Statlege.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Byutvikling i et friluftsperspektiv
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Katja Rekilä Statens vegvesen Vegdirektoratet
Retningslinjer trafikksikkerhet (Idrettslagets navn………)
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram? Sykkelkurs i Tromsø Torstein Bremset, Vegdirektoratet Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?

Åpner for nye løsninger Vegnormalen skal i kommende treårsperiode revideres Sykkelhåndboka kan oppdateres jevnlig Egen gjennomgang av vikepliktsregler Eget FoU om bredde på sykkelfelt ¨ Foto: Lars Olav Farstad

Løsninger vi ønsker mer av! Sykling mot enveiskjøring Sykkelbokser i lyskryss Mer bruk av 30 km/t i bysentra Sykkelgater stengt for gjennomgangstrafikk Fjerning av kantparkering Mer bruk av forkjørsregulering Foto: Knut Opeide Foto: Torstein Bremset

Kriteriene for sykkelfelt Dagens kriterier: ÅDT og fartsgrense Hva betyr tungtransport og busstrafikk for breddene? Hva betyr mengden syklister for breddene? Andre forhold? Hva er dansk sykkelsti? Foto: Knut Opeide Foto: København kommune

Den danske sykkelstien Er sikrere på strekning, men farligere i kryss, totalt sett litt farligere Ca dobbelt så dyr Vanskeligere å sykle forbi hvis ikke 2,5m bred Tar mer plass Må skiltes som en envegskjørt sykkelveg i hvert kryss Fordeler Oppleves som tryggere enn sykkelfelt Mindre feilparkering Foto: Marit Espelamd Foto: Torstein Bremset

Danske sykkelløsninger Blandet trafikk Cykelbane (norsk sykkelfelt) Cykelsti Separat toveis sykkelveg ÅDT inntil 6000 (veiledende) Bredde 1,5 m Cykelsti: Bredde 2 – 2,5 m, enveis Kantstein avsluttes 20-30 m før kryss Lik regulering i kryss som norske sykkelfelt Kantstein og bredde bidrar til opplevd trygghet 20-30 % økning i sykkeltrafikk ved oppgradering fra cykelbane til cykelsti Cykelsti har store fordeler i bygater med mye trafikk, det gir flere syklister på grunn av opplevd trygghet. Opplevd trygghet er vel ikke et kriteriet som ligger til grunn i våre håndbøker, men det bør vi kanskje innføre???. Cykelbane brukes der det er så trangt at både fart og trafikken likevel er svært lav, veiledende er at man etablerer cykelsti dersom ÅDT høyere enn 6000. I Norge er innslagspunktet maks 15.000 på 50 km/t Foto: Marit Espeland Dansk sykkelsti, kantstein skråner mot kryss før det avsluttes.

Hvorfor sykkelfelt? Færre ulykker i kryss og avkjørsler (fordi bilene ser syklistene og fordi syklistene er som andre kjørende) Trygghetssøkende syklister f.eks. barn kan benytte fortauet Ca halv pris i forhold til sykkelsti Lett å sykle forbi Tar lite plass 1,5 eller 1,8m Sykkelsti tar mer plass, kan føre til sykling i feilretning, vanskleig å sykle forbi, dobbelt så dyrt å anlegg ca per meter, trygger på strekning, farligere i kryss. Krever mass skilt, må skiltes som en envegskjørt sykkelveg i hvert kryss

Myndighet til å fravike N 100 (tidligere håndbok 017) Fraviksbehandling Myndighet til å fravike N 100 (tidligere håndbok 017) Vegdirektoratet for riksveg Fylkeskommunen for fylkesveg Kommunen for kommunal veg Myndighet ut fra forskrift til veglovens § 13Fraviksystemet er ment som en rutine for å velge tilpassa løsninger der normalløsningen gir uakseptable konsekvenser for kostnader og miljø. Gi frihet til å velge løsning tilpasset forholdene på stedet.

Fraviksbehandling for riksveg De tre verbene – SKAL, BØR og KAN har en definert betydning i normalsammenheng Verbene bestemmer fraviksbehandlingen Verb Betydning Fravik SKAL Krav Vegdirektoratet BØR Regionvegsjef Melding til Vegdirektoratet KAN Anbefaling Regionvegsjef informeres Denne tabellen er gitt i en del av normalene i håndbokserien i Svv. Verbene styrer fraviksbehandlingen.

Fraviksskjemaet… 2 deler: Søknadsdel Behandlingsdel

Hva kreves for å få innvilget fravik ? Fravik skal begrunnes faglig Trafikksikkerhet Framkommelighet Miljø Kostnader for investering, drift og vedlikehold Andre forhold som bør vurderes er: Systemskifter Kryss Forhold til andre trafikantgrupper og transportformer Må ha før- og etterundersøkelser Nye losninger som skal proves ut bør ha før- og etterundersøkelser slik at erfaringer dokumenteres.  Fravik skal begrunnes og dokumenteres Det skal redegjøres for miljø- og samfunnsmessige konsekvenser av tiltak Skal sikre en tilfredstillende og enhetlig kvalitet på vegnettet ut fra Samferdselspolitiske mål.

To nyttige verktøy Mal for før- og etterundersøkelser av sykkeltiltak. Mal for sykkelregnskap. Oslo først ut Begge malene utarbeides av Vegdirektoratet Sykkelregnskap: Et sykkelregnskap viser om en by eller kommune er på rett vei og viser den samlede utviklingen og innsatsen for sykkeltrafikken. Oslos første sykkelregnskap ferdig i forrige uke Mal for før- og etterundersøkelser: Forventet ferdig tidlig i 2015. For å vurdere om de enkelte tiltakene virker slik vi ønsker må vi foreta undersøkelser før og etter etablering. Da får vi kunnskap om hvilke tiltak som virker best og gir grunnlag for en systematisk faglig kunnskapsoppbygging. De kan også brukes til å utvikle og oppdatere metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak. Foto: Andreas Doppelmayr

Tall for antall syklister Trafikksikkerhetstall Hva er situasjonen? Hva har vi gjort? Hva har vi oppnådd Status og endringer i: Tall for antall syklister Trafikksikkerhetstall Tall for hva vi har bygget Tall og fakta om infrastruktur Rapporten viser hvilke indikatorer Statens vegvesen vektlegger og gir veiledning i bruk av indikatorer og regnskap

UTKAST: Mal

Mer om dette på: www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Vegnormaler/Fravik Fraviksystemet er ment som en rutine for å velge tilpassa løsninger der normalløsningen gir uakseptable konsekvenser for kostnader og miljø. Gi frihet til å velge løsning tilpasset forholdene på stedet. Nye normaler: Vi starter nå en ny revisjon av håndbok 017 der alle kommer til orde Det enkleste er å kontakte Vegdirektoratet for avklaring, og det bør skje før lokale myndigheter gis signaler om hvilken standard Statens vegvesen vil legge til grunn.