Jon Henrik Bern Faggruppeleder signal Oslo 27.11.2014 Signalfeil Oslo Jon Henrik Bern Faggruppeleder signal Oslo 27.11.2014
Strekning Oslo Drammenbanen, åpnet 1872 (Oslotunnelen 1980) Askerbanen, åpnet 2005 og 2011 Spikkestadbanen åpnet 1872 Hovedbanen (åpnet 1854) Filipstad, Loenga, Lodalen
Hvem er vi? Signalavd Oslo består av: 18 signalmontører 4 sporvekselkontrollører 5 lærlinger 5 tilstandskontrollører
Feiltyper «Vanlige» feil: Kompliserte feil (lengre feilrettetid:) Sporfeltbelegg Feil på sporveksel Kompliserte feil (lengre feilrettetid:) Jordfeil Kabelfeil Feil på relesatser m.m
Kondensproblemer drivmaskin Brann i kabelkanal Oslotunnel
Sikringsanleggene 5 ulike typer signalanlegg (snart 6 – ved åpning av Høvik): Oslo S – Skøyen: GS-anlegg NSB 77 Askerbanen: SIMIS-C Hovedbanen: NSI 63 og SIMIS-C Drammenbanen: NSI 63 Spikkestadbanen NSB 94 Lodalen/Loenga: NSB-77 og NSI-63
Beredskap og feilretting Beredskap for feilretting i Oslo 24/7 Signal 2 personer på vakt Fjernstyring 1 person hjemmevakt Linjen 4 personer på vakt (unntatt lør-søn) KL 6 personer på hjemmevakt Lavspent 2 personer på hjemmevakt Tele 2 personer på hjemmevakt
Punktlighetsarbeid i Oslo Riktig beredskap kalibrering og responstid Fagkompetanse Forberede generasjonsskifte Etterutdanning Tverrfaglig forståelse Oppfølging av feil Faglig og tverrfaglig Feil- og trendanalyser Jakt på gjengangere
Punktlighetsarbeid i Oslo (forts) Forebyggende vedlikehold Oversikt i anleggene (Banedata) Følge opp feilutvikling over tid (Synergi) Utskifting av komponenter (Generiske kontroller)
Utfordringer Oslo området Flere typer sikringsanlegg stiller store krav til signalmontører og opplæring Krevende ressurssituasjon – spesielt på NSB77 Svært høyt aktivitetsnivå de neste årene Fremkommelighet i Osloområdet øker responstiden Økning i togtrafikken gir mindre tid til vedlikehold
Spørsmål? Nei vel…. Javel Takk for meg!