Petter M. Lundby. Tenk på noen du kjenner : Under 8 år eller over 80 år.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SMB Kollegium AS Gjennom vårt partnerskap med Xledger AS setter vi standard for regnskapsarbeide. Vi gir deg tilgang til et ekte web-basert økonomisystem.
Advertisements

Senter for Velferdsteknologi
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Dynamisk Datamaskering hos Santander
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: multikanal kampanje Innleveringsfrist 15. august.
Snorre Jensen• Tidstyvbekjemper
Nett-basert-individuell plan SamPro
MULIGHETSSTUDIE - UTVIDELSE AV HASLEHALLEN
Rettskildekurs: Lovdata
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
SAM-info Konferanse om universell utforming, Lyngdal
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
“Reise til utlandet med oksygen”
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
WCAG 2.0. WCAG historikk •West County Assembly of God, 1969 •Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0), 1999 •Web Content Accessibility Guidelines.
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
21.Januar 2003 Design Patterns 1.Kort repetisjon av viktige patterns 2.Oppgave 3.Felles gjennomgang Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold.
Eksempler: Pantemaskinen Airborne-systemet
Maritimt IT-Forum En møteplass for deg som vil holde deg oppdatert og påvirke utviklingen av IT-løsningene i den maritime næringen.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
ByggSøk i Skedsmo BEdagene, 31. mars 2005 Hans Petter Grønås
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
3 X FJORDBYEN 1. april 2005 Ellen S. de Vibe, direktør i Plan- og bygningsetaten Fremtidsbildeprosessen og Fjordbyprogrammet.
Fjernvarme og fjernkjøling i Norge – drivere og utfordringer
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Brukerundersøkelse ved Deichmanske Bibliotek Vi utformet og utførte en brukerundersøkelse om brukernes lånevaner etc. på Deichmanske Bibliotek i Oslo.
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Reisen starter med et.
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Selv om det er forskjellig hvor langt de ulike kommunene har kommet i VFT satsingen så er mange store utfordringer der samme. Mange ulike fagsystemer.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Drømmehjelpa – finnes den? God hjelp i et brukerperspektiv Samfunnsdagen 7. juni Faglige rådgivere Anne B. G. Fjelnseth og Gry Strøm.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Prosjekt og utviklingsarbeid i bibliotek Siri Tidemann-Andersen, Det flerspråklige bibliotek.
IRIS MARIE BORVIK Transport. Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler.
N.
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
VERDENS BESTE VERTSKAP
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Kollektivtrafikkforeningen
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
Utskrift av presentasjonen:

Petter M. Lundby

Tenk på noen du kjenner : Under 8 år eller over 80 år

Mye informasjon tilgjengelig – Ikke koordinert Noen må ta ansvar – ROM Eiendom – KID prosjektet - Brukerne i fokus!

Når går det? Hvor går det? Hvor kjøper jeg billett? Hvor skal jeg gå? Hva skjer hvor? Sikkerhets info Stasjonsinformasjon (WC/ Hittegods/ Oppbevaring / Bank etc.) Områdeinformasjon

Tilpasset ulike brukerbehov: Ansatte, reisende, entreprenører, turister, funksjonshemmede, tale, flerspråklig… Tilpasset et bredt informasjonsbehov og mange kanaler Forutsigbart og rask å integrere med eksisterende systemer og innholdsleverandører (eks. Kollektiv, Reiseliv, Handelsstand, Offentlig etc.) Fleksibilitet - løsning som er tilrettelagt for flere aktører

Påstand! – Teknologi utgjør kun 10-20% – 80-90% er prosess Samarbeid mellom de ulike aktørene er avgjørende for gode informasjonsløsninger

EVAKUER OSLO SENTRALSTASJON GÅ UT NÆRMESET UTGANG EVACUATE OSLO SENTRALSTATION USE YOUR NEAREST EXIT EVAKUER OSLO SENTRALSTASJON GÅ UT NÆRMESET UTGANG EVACUATE OSLO SENTRALSTATION USE YOUR NEAREST EXIT