Design, studentundersøkelse 2014-15 Frode Svartdal, Knut Gundersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
TØYENSTANDARDEN.
Håndbok til Studweb LES DENNE! Du får en side-for-side veiledning med forklaringer og tips…
OBSERVASJON.
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Springbrett til kunnskap Pedagogisk bruk av tester.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Skriv ett eller flere søkeord:
Unio Min side Oppdatering av e-post og mobil
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
ANOVA: Litt om design & statistikk
Design, evalueringsstudie 06/07
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Skåring av SSIS-skjemaene Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Skåring av motivasjonsskjema
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
REKRUTTERING OG OPPLÆRING AV VALGMEDARBEIDERE
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Ajax og PHP. I dag l Hvordan få en bedre brukeropplevelse via Ajax- script l Gjennomgang av kode l Oppgaveløsning på.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Aggression Replacement Training
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Eksperimentell metode - I
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Ting å huske, samt en tidslinje for prosjektet Frode Svartdal 2. Desember 2014.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Skåring av HIT-skjema Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole NB! Nytt og enklere skåringsskjema!
Skåring av HIT-skjemaet Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
TDT4105 Informasjonsteknologi, grunnkurs
Forskningsdesign: eksperiment
Produktnavn.
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…
Skoleutvikling B – Samarbeid
Sett inn bilde av produkt her
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
1. Case fra politiet 2. Gjennomgang av app 3. Elevarbeid 4
Utskrift av presentasjonen:

Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen

ART – moralsk resonnering + tankefelletrening ALTERNATIV 1: SAMME PRAKSISSTED KJØRER TO GRUPPER OG FORDELER DELTAKERE TILFELDIG TIL BETINGELSENE RANDOMISERING SSIS, HIT MOT Dette er et enkelt design: SSIS og HIT administreres før og etter intervensjonen MOT administreres en gang tidlig i intervensjonen, og så en gang mot slutten Deltakere randomiseres til betingelsene

ART – moralsk resonnering ELLER ART – moralsk resonnering + tankefelletrening KONTROLL ALTERNATIV 2: ET PRAKSISSTED KJØRER EN GRUPPE, MEN MÅLER OGSÅ EN KONTROLLGRUPPE RANDOMISERING SSIS, HIT MOT Dette er også et enkelt design: SSIS og HIT administreres før og etter intervensjonen MOT administreres en gang tidlig i intervensjonen, og så en gang mot slutten Deltakere randomiseres til betingelsene Hvilken variant som velges bestemmes ved loddtrekning

1. Uttak av elever Gi informasjon til potensielle deltakere i prosjektet Elevene skal fortrinnsvis søke om å få delta på ART / SPT

2. Utvelgelse av elever Foreta grov screening av potensielle deltakere og del inn i kategorier. Bruk skjema for pre-sjekk. Husk at atferdsvansker både kan være utagerende og i form av skyhet / ensomhet. Gjerne ha med et par elever som kan ha funksjon som positive modeller (på engelsk «true models»), ikke kun flinke.

3.Informasjonsmøte med første kartlegging Det kalles inn til 2-3 informasjonsmøter; et for foreldre og et for elever og evt. ett for lærere. Hensikten er å orientere om programmet, fylle ut samtykkeerklæringer og gjennomføre den første kartlegging med SSIS og HIT. I forhold til motivasjonsskjemaet skal elevene vente en uke før de gjennomfører første kartlegging. Dersom dere skal ha kontrollgruppe må dere foreta randomisering. Ideelt har dere ca 4 i hver kategori (se presjekk + evt positive modeller). Trekk innen hver kategori slik at det blir like mange av hver kategori i de 2 gruppene

4. Kartlegging og koding For kartlegging skal hver elev ha sin kode. Eksempel EliSilSPTT4GForPre Dette står for prosjektet Elise Silje som har SPT T står for innføring om tankefelle; Elev nummer 4 G(utt) i motsetning til J Foreldreversjon og Pretest. Husk at her må dere være pinlig nøyaktige. Før resultatene over på regneark og send inn til skolen

5. Programmet gjennomføres Dere vil på siste samling før jul få vite om dere skal lære elevene om tankefeller på forhånd. Før fraværsliste for hver trening og beskriv også andre hendelser som kan påvirke resultatet

6.Ny kartlegging Husk også å sende inn skjema for bakgrunnsvariabler Før resultatene inn på regneark og send til skolen