Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? 21-11-14 Jannecke Wiers-Jenssen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Studier i Tyskland.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Nordisk kandidatundersøkelse 2007 Resultater fra Norge Jannecke Wiers-Jenssen NIFU.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
ANSA Association of Norwegian Students Abroad Organisasjonen for norske studenter i utlandet u Nesten 9000 medlemmer i 64 land u Informasjon om studier.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Rådgiverseminar Lena Dammen, Ingunn Egedius og Silje Ingrid Ruud
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Skolelederundersøkelsen 2008
Nettverk for private høyskoler
Student Exchange Programme
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Internasjonalisering - et strategisk valg for å heve kvalitet Mette Halskov Hansen Pro-dekan for forskning HF, UiO.
Samarbeid med søramerikanske institusjoner: Erfaringer og utfordringer NOKUTs godkjenningsseminar 2007 Hanne-Gerd Nielsen UiO.
Rådgiverseminar Lena Dammen og Ingunn Egedius
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
UTVEKSLING og DELSTUDIER Info til studentambassadører, 10. november 2014.
Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Internasjonalisering ved universiteter og høgskoler Hvilke trender ser vi? Susanne L. Sundnes Lansering av Indikatorrapporten 28. september.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Utveksling ved HF Therese Gjessing Internasjonal koordinator.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
HMS-kort i Byggenæringen
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Ny episode av gjennomføring og frafall
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen

Hovedspørsmål Hvem er de utenlandske studentene i Norge? Hvorfor velger de Norge som studieland? Hvordan vurderer de utdanningstilbudet? Er det noen forhold de opplever som spesielt utfordrende? Er de integrert i studiemiljøet? Hvor mange ønsker å bli i Norge? Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Sterk vekst i antall utenlandske studenter Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Norske studenter i utlandet og utenlandske studenter i Norge Kilde: Lånekassen og DBH Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Veksten i antall studenter fra de største avsenderlandene Kilde: DBH Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Bakgrunn for vekst i antall utenlandske studenter i Norge Økt vekt på internasjonalisering på ulike nivå –Internasjonale avtaler og reformer (Bolognaprosessen, Lisboakonvensjonen) –Økning i antall engelskspråklige programmer –«Internasjonalisering hjemme» Kvalitetsreformen –Endring i finansieringsmodell –Økt konkurranse mellom norske læresteder Fravær av studieavgifter Stipendordninger (Kvote-, nordområde-, ERASMUS-stipend etc.) Arbeidsinnvandring Teknologisk utvikling (nettstudier) PhD-utdanning: Lønn under arbeid Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Typer studenter Hovedtyper Helgradsstudenter Delgradstudenter (delstudenter, utvekslingsstudenter) Kvotestudenter (fra U-land og Balkan) Andre programstudenter (NORDPLUS osv.) «Free movers» Fjernstudenter/nettstudenter Studenter som er bosatt i Norge fra før (arbeidsinnvandrere, flyktninger, familiegjenforente m.m.) Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Utenlandske studenters syn på å studere i Norge NIFU rapport 34/ Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Spørreundersøkelse til utenlandske studenter 2014 Innsamlingstidspunkt: April 2014 Målgruppe: utenlandske statsborgere som startet sin utdanning i Norge i 2013 eller vinteren 2014, og som fremdeles var studenter i Norge på undersøkelsestidspunktet Type undersøkelse: Elektronisk spørreskjema distribuert på e-post Oppslutning: 3216 respondenter = 40 prosent svar. Svarprosent varierer med landbakgrunn Innsamlet av SIU Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Hvor kommer helgradstudentene fra? Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Hvor kommer delgradstudentene fra? Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Hvorfor studere i Norge? Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Til Norge for å studere eller av andre årsaker? Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Viktigste årsaker, helgrad Ingen studieavgifter Engelskspråklige programmer og kurs Fredelig og trygt samfunn Forbedre karrieremulighetene i Norge Forbedre karrieremuligheter i hjemlandet Forbedre karrieremuligheter i andre land Teknologisk avansert samfunn Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Viktigste årsaker, delgrad Engelskspråklige programmer og kurs Forbedre karrieremuligheter i hjemlandet Uberørt natur Fredelig og trygt samfunn Forbedrede karrieremulighetene i andre land Teknologisk avansert samfunn Undervisningens rennommé Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Valg av lærested, viktigste årsaker Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? HELGRAD Program/kurs som tilbys Lokalisering av lærested Institusjonens fasiliteter Undervisningens rennommé Institusjonsprofil slik den framstår på internett DELGRAD Hjemmeinstitusjon har utvekslingsavtale med lærestedet Engelskspråklige programmer Program/kurs som tilbys Lokalisering av lærestedet Internasjonal campus

Vurdering av utdanningen Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Vurdering av undervisning og veiledning Skala 1(misfornøyd) – 5(svært fornøyd) Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Vurdering av studie- og læringsmiljø Skala 1(misfornøyd) – 5(svært fornøyd) Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Vurdering av utdanningen - mønstre Studenter fra Afrika, Øst-Europa og Russland er mer fornøyd enn andre Studenter fra Nord-Amerika er mindre fornøyd enn andre, særlig når det gjelder tilbakemelding og veiledning Små forskjeller mellom helgrad- og delgradstudenter Små forskjeller mellom lærestedstyper, men studenter på private læresteder er litt mindre fornøyde Samfunnsfagstudenter generelt litt mindre fornøyd enn andre Utenlandske studenter mer fornøyd enn norske studenter Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Utfordringer og integrasjon Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Utfordringer ved å studer i Norge Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Omgang med nordmenn på lærestedet Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Omgang med nordmenn på fritiden Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Framtid i Norge? Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Andel som vurderer å bli i Norge Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Hva vil de gjøre om de blir i Norge? Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Hvorfor arbeide i Norge? Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Avslutning Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Oppsummering Helgradstudentene kommer fra hele verden, delgradstudentene hovedsakelig fra Europa Viktigste årsaker til å studere i Norge er engelskspråklige programmer, fravær av studieavgifter og trekk ved natur og samfunn Utvekslingsavtaler avgjørende for valg av lærested Undervisnings- og læringsmiljø vurderes positivt Levekostnader og å bli kjent med nordmenn er utfordrende Begrenset kontakt mellom utenlandske og norske studenter Et flertall av gradstudentene vurderer å bli i Norge Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?

Implikasjoner/punkter til refleksjon Lite kontakt mellom utenlandske og norske studenter –Begrenser utbyttet for utenlandske og norske studenter –Ikke tråd med målene for internasjonaliseringspolitikken –Hvorfor er det slik, og hva kan gjøres? Mange ønsker å bli i Norge –Hvordan kan man tilrettelegge for at flere blir? –Hvilke implikasjoner har i så fall dette? Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge?