KS Strategikonferansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Differensiert arbeidsgiveravgift fra , Ellen Mulstad, NHO-S.
Advertisements

Finansiering av Vegbygging
Dok.8:75 ( ) med Sosialistisk Venstreparti •makspris 1500,- •søskenmoderasjon (1200,- for andre og 900,- for påfølgende barn) •statlig.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder Møte.
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Drift og meldingsovervåking Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Spillemidler til idretts-, nærmiljø og friluftsanlegg. Høstseminar 2011 – Asker idrettsråd.
KS Kommuneøkonomikonferanse, Tromsø
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsråden Kommuneproposisjonen Pressekonferanse 15.mai 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune rådmannen Rådmann Ola Stene – Budsjett Orientering til formannskapet 1 Formannskapet Status arbeidet med.
Levanger kommune Rådmann Ola Stene Formannskapsmøte Inntektssystemet – kort repetisjon og oppdatering.
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Kommunereformen – KS sin rolle i reformen
Nytt inntektssystem for kommune-Norge
Økonomi og pengestrømmer i idretten
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Norsk mal: Startside alt. 2 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Inntektssystemet for kommunene og økonomiske virkemidler i kommunereformen.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ved seniorrådgiver Børre Stolp, KS
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Høringsforslag nytt inntektssystem – eventuelle effekter kommunesammenslåing Sigmund Engdal, Fredrikstad, Hvaler, Råde, 22.. januar 2016.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Befolkningsutvikling Endring / /2010 Folkemeng den i alt år
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Endring av inntektssystemet for kommunene: virkninger for små og spredtbygde kommuner Jan Mønnesland januar 2016.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad.
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Kommune av Flora og Vågsøy
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop
Børre Stolp, tidligere KS-økonom
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Fordeling av kommunens inntekter
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Utskrift av presentasjonen:

KS Strategikonferansen Nytt inntektssystem for kommunene 16.01.2008, Tromsø

INNTEKTSSYSTEMET Inntektssystemet med ”Grønt hefte” viktigste rammebetingelse for driften av kommune-Norge Landet 2008: 46,2 milliarder kr til kommunene og 15,9 milliarder kr til fylkeskommunene Troms 2008: 2.133 millioner kr til kommunene og 873 millioner kr til fylkeskommunen = samlet 3 milliarder kr

Frie inntekter Landet 2008: 151,8 milliarder kr til kommunene og 36,1 milliarder kr til fylkeskommunene Troms 2008: 5,3 mrd kr til kommunene og 1,5 mrd kr til fylkeskommunen = samlet 6,8 mrd kr Troms 3,3 % av landets folketall Nordland 5 % Finnmark 1,5 % Nord-Norge 9,8 % av landets folketall

Inntektssystemets kompleksitet Et matematisk system for en rettferdig fordeling av statlig rammetilskudd +/- utgiftsutjevning +/- inntektsutjevning +/- overgangsordninger +/- distriktspolitikk + skjønnsmidler

Dagens inntektssystem Likt innbyggertilskudd +/- utgiftsutjevning +/- inntektsutjevning Kommunal selskapsskatt Skjønnsmdler Regionaltilskudd Nord-Norge-tilskudd

Dagens inntektssystem Full utgiftsutjevning (forutsatt at kostnadsnøklene er fullstendig og korrekt) Delvis inntektsutjevning Distriktspolitiske tilskudd (Nord-Norge-tilskudd og regionaltilskudd) Skjønn Overgangsordninger (tap/gevinst over 5 år)

Inntektssystemet Et kompleks system som ofte endres av Stortinget i større eller mindre grad Kunnskapen og forståelsen av kommunenes viktigste rammebetingelse er begrenset blant administrasjon og folkevalgte (også stortingsrepresentantene)

Informasjon Staten v/ fylkesmannen KS Folkevalgtprogrammet Høgskolene og universitetet Lokale forskningsmiljøer

Historisk gjennomgang av IS 1986 – 2007 Særskilt presentasjon etterpå av KS Troms v/ Inge Johansen Inge er Nord-Norges svar på Børre Stolp !

Norut Alta KS Troms og Finnmark har engasjert Norut Alta for å se nærmere på de distriktspolitiske tilskuddene i inntektssystemet Særlig se på begrunnelsen og virkningen disse har for Troms og Finnmark Finansiert med skjønnsmidler fra fylkesmennene i Troms og Finmark, via regionrådene Balsfjord-Karlsøy-Tromsø og Vest-Finnmark Hver kommune får i dag utlevert et eksemplar av rapporten

Sørheim-utvalgets mandat Mandatet: skal ikke vurdere kostnadsnøklene Regjeringen vil vurdere kostnadsnøklene fram mot kommuneøkonomiproposisjonen, mai 2008 Skal ikke vurdere IS for de nye regionene Skal vurdere endringer av inntektssystemet innenfor en provenynøytral ramme

Den politiske behandlingen Høringsfrist: slutten av januar –08 Styret i KS Troms behandler saken 22.01.08 KS Sentralstyret behandler saken de nærmeste dagene Send kommunale vedtak både til KS Troms og til departementet

Sørheim-utvalgets mandat Inntektsutjevningen Forholdet skatt og innbyggertilskuddet Selskapsskatten Skjønnstilskuddet De regionalpolitiske tilskuddene Overgangsordninger Kompensasjon for vekst- og fraflyttingskommuner

Forholdet skatt og totale inntekter Utvalget foreslår: Skattens andel av kommunenes totale inntekter bør ligge rundt 50 % En mindre dissens fra H og Frp Eiendomsskatt og konsesjonskraftinntekter skal ikke inngå i det skattegrunnlaget som benyttes for inntektsutjevningen

Inntektsutjevningen Utvalgets flertall ønsker å beholde dagens modell, men øke den symmetriske inntektsutjevningen fra 55 % til 60 % H ønsker dagens modell uten endringer V og Sp ønsker en mer omfattende inntektsutjevning

Selskapsskatt Ap, Sp og SV foreslår at dagens ordning med kommunal selskapsskatt avvikles H, KrF, V og Frp foreslår at dagens ordning videreføres Dissens fra Krf og V: Skattesimuleringsmodell Dissens fra H og Frp: Skattefondmodell

Vekst, fraflytting og folketall Utvalget foreslår at oppdatering av folketall skjer 1. juli i året før budsjettåret Gjelder for beregningen av innbyggertilskuddet og utgiftsutjevningen Oppdatering av folketall i forhold til inntektsutjevningen: som i dag Veksttilskudd til kommuner som har vekst høyere enn dobbel vekst, gjennomsnittelig siste 3 år Veksttilskudd kr 50.000 pr nye innbygger ut over vekstgrensen

Skjønnsmidler Utvalget foreslår å redusere den totale skjønnsrammen til kommunene Regionalpolitisk begrunnet skjønn trekkes ut av skjønnsrammen (legges inn i distriktspolitisk tilskudd)

Viktigst i Sørheim-utvalget De regionalpolitiske tilskuddene Utvalgets flertall foreslår at dagens regionalpolitiske tilskudd i IS samles til et nytt distriktspolitisk tilskudd Det nye tilskuddet knyttes til det distriktspolitiske virkemiddelområdet

Distriktspolitisk tilskudd Kommuner som sliter med fraflytting og dårlige levevilkår skal settes i stand til å gi ”et bedre utbygd tjenestetilbud” til innbyggerne enn gjennomsnittskommunen Prioriterer kommunene i Nord-Norge spesielt Gies til kommuner i sone III (kommuner med lav indeks) og IV, med skatteinntekt under 120 % av landsgj.snittet. En fast sats pr kommune + en sats pr innbygger 50 % av tilskuddet fordeles med et likt beløp pr innbygger innenfor prioritert område 50 % pr kommune

Distriktspolitisk tilskudd Innbyggerne og kommunene i de ulike prioriteringsområdene gies ulik vekt Skjønnsmessig vekting mellom sonene Fortsatt prioritere Nord-Norge, men Troms og Finnmark taper (med unntak av tiltakssonen i Troms) Mange kommuner i Sør-Norge blir vinnere med Sørheim-utvalget Kommuner mellom 3000 og 10000 innbyggere styrkes Taperne blir de minste kommunene

Distriktspolitisk tilskudd Kr 2.089.179.000 som fordeles på alle kommunene i Nord-Norge og mange kommuner i Sør-Norge Et flertall i utvalget foreslår at økningen i det distriktspolitiske tilskuddet, inklusiv tilskuddet til Tromsø og Bodø, primært bør finansieres med friske midler

Distriktspolitisk tilskudd Sone IV – tiltakssonen vektes 0,90, dvs kr 3382 pr innbygger + 14,4 millioner kr Sone IV – Troms vektes 0,35, dvs kr 1315 pr innbygger + 5,6 mill kr Sone IV – Nordland vektes 0,30, dvs kr 1127 pr innbygger + 4,8 mill kr Sone IV – øvrige kommuner vektes 0,20, dvs kr 752 pr innbygger + 3,2 mill kr Sone III (med indeks 35 – 40) vektes 0,15, dvs kr 225 – 564 pr innbygger + 0,9 – 2,4 mill kr

Nord-Norgetilskuddet Soneinndelingen og vektingen betyr reelt sett en opprettholdelse av et eget Nord-Norgetilskudd innenfor det distriktspolitiske tilskuddet Tiltakssonen prioriteres særskilt Kommunene i Finnmark har så gunstige ordninger i dagens IS at mange av dem (9) likevel taper på det nye forslaget

Tromsø og Bodø Motorer i landsdelen Utvalgets flertall foreslår at Tromsø og Bodø skal få regionalpolitisk tilskudd, selv om disse ligger utenfor det distriktspolitiske område Ved neste revidering av det distriktspolitiske virkeområdet skal det vurderes om Tromsø og Bodø skal motta tilskudd

Distriktspolitisk tilskudd Utvalgets mindretall (Per Monsen, Frp) foreslår: Tilskuddet skal fordeles med 70 % på innbyggerne og 30 % som fastbeløp pr kommune Tromsø og Bodø bør ikke motta distriktspolitisk tilskudd Tiltakssonen og resten av Nord-Norge bør ikke gies særbehandling via Inntektssystemet

Tromsø og Bodø Tromsø får distriktspolitisk tilskudd med 87,9 mill kr, men taper likevel 74,1 mill kr Bodø får distriktspolitisk tilskudd med 54,9 mill kr, men taper likevel 5,1mill kr Harstad taper 23,8 mill kr Hammerfest taper 12,9 mill kr Alta taper 37,5 mill kr Sør-Varanger taper 13,5 mill kr

INGAR Dagens overgangsordning erstattes med en helhetlig inntektsgaranti (INGAR) Inntektsgarantien skal sikre mot en sterk nedgang i rammetilskuddet fra et år til et annet, i forhold til landsgjennomsnittet Endret inntektsutjevning og endringer i rammetilskuddet som følge av endret selskapsskatt kompenseres ikke INGAR for tap større enn 300 kr pr innbygger