Forelesning Konkurranserett

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Advertisements

Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
1 Regulatørene kommer? direktør Willy Jensen PT-forum, 16. juni 2009 i Lillesand.
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
”til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kryss-subsidiering og andre feller
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Sosiologi i barnehagen
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 7: Oversikt over enerettsbeføyelsene og avgrensning av dem. Grensen mellom offentlig.
Konkurranselovens materielle anvendelsesområde
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Forelesning i mikroøkonomi.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Oppgavegjennomgang – kursoppgave v/ Ivar Alvik
Matkjedeutvalgets analyseramme
Konkurranse og samarbeid
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
Førsteamanuensis dr juris Olav Kolstad
Professor dr. juris Finn Arnesen, Senter for europarett
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 13, 14, 19 og 20 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Ole Kr. Fauchald Kort om oppgaven n Oppsummering av fase 1 ä Hva har vi lært (utover kunnskap om investeringsavtaler)? ä Forhandling av avtaler.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Forklaring av faget Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Velferdsøkonomi Forelesning nr. 4.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Valget mellom lov og andre virkemidler Lovgivningslære 13/10-15 Inge Lorange Backer.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Om reguleringer Randbemerkninger til Baldwin, Cage and Lodge: Understanding Regulation Forelesninger i lovgivningslære H 15 Professor Inge Lorange Backer.
CEDAW Helga Aune.
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
@eftasurv “En introduksjon til EU/EØS-rett og ESAs rolle” EFTA Surveillance Authority Håvard Ormberg Charlotte Flood 8. Ferbruar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Introduksjon til EØS-retten
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Valget mellom lov og andre virkemidler
Om reguleringer Randbemerkninger til
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
Product differentiation
Finanspolitikk og pengepolitikk
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
The Rise and Fall of Industries
INTERNASJONAL PRIVATRETT Forklaring av faget
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning Konkurranserett Førsteamanuensis dr.juris Olav Kolstad

Norsk konkurranserett – en oversikt Konkurranseloven av 5. mars 2004 nr. 12 Erstattet konkurranseloven 1993 Fra et overveiende inngreps- til et forbudsregime Tilnærming til EØS-avtalens/EF-traktatens materielle konkurranseregler ”Harmonisering” av reguleringen av konkurransebegrensende atferd § 10 og § 11 Delvis tilnærming ved kontroll av foretakssammenslutninger § 16

EØS-avtalens konkurranseregler Norsk lov, EØS-lovens § 1 Forutsetning at samhandelen er påvirket EØS-konkurranseloven Gir regler om gjennomføring og kontroll av EØS-avtalens konkurranseregler Gir norske myndigheter kompetanse til å håndheve EØS-avtalens konkurranseregler

Rettskildesituasjonen - konkurranseloven Lovtekst Materielle regler rettet mot markedsatferden formulert etter mønster av EØS artikkel 53 og 54 Elementer i § 16 om fusjonskontroll tilnærmet EØS artikkel 57 Forskrifter Gruppefritak gitt etter § 10, 3. ledd Bygger på gruppefritak gitt etter EØS-artikkel 53(3) Som igjen bygger på gruppefritak gitt etter EF-traktatens artikkel 81(1) Andre forskrifter Forarbeider Understreker tilnærmingen til EØS/EF

Domstolspraksis Forvaltningspraksis ”Soft law” Foreløpig ikke norsk praksis (HR) EFTA-domstolens rådgivende uttalelser EF-domstolens og Førsteinstansrettens avgjørelser Forvaltningspraksis Konkurransetilsynets/Departementets avgjørelser Kommisjonspraksis Tilnærmet ingen praksis fra ESA ”Soft law” Kommisjonens/ESAs retningslinjer

Rettskildesituasjonen - EØS EØS-avtalen EØS-artikkel 54-58 Sekundærlovgivning Materiell Prosessuell Domstolspraksis EFTA-domstolen, EF-domstolen, Førsteinstansretten Forvaltningspraksis ESA, Kommisjonen ”Soft law” EØS-loven EØS-konkurranseloven

Konkurranselovens formål, § 1 Formålets betydning innenfor konkurranseretten ”Å fremme konkurranse for derigjennom å bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser”, § 1, 1. ledd Effektiv ressursbruk som overordnet, men middelbart, formål Konkurranse som umiddelbart formål Det skal tas ”særlig hensyn til forbrukernes interesser” ved anvendelsen av konkurranseloven Kom inn i Familie, Kultur- og administrasjonskomiteen Tradisjonelle forbrukerhensyn? Eller fokus på fordelingen av det samfunnsøkonomiske overskudd”? Jf. § 10, 3. ledd

Konkurransereglenes rolle i EØS Det indre marked virkeliggjøres gjennom Reglene om de fire friheter (fri bevegelse) Rettet mot stater Berører deres myndighet som lovgiver Konkurransereglene Rettet mot private rettssubjekter Griper inn i deres privatautonomi I første rekke i friheten til å konkurrere og kontraktsfriheten

Konkurransereglenes rolle i EØS Reglene om de fire friheter Målsetning: Opprettelsen av det indre marked Virkemiddel: Fjerne nasjonale markedsbarrierer Konkurransereglene Mål: Integrasjon og effektiv ressursbruk Andre mål? Virkemiddel I: Fjerne markedsskiller Integrasjonsimperativet Virkemiddel II: Virksom konkurranse

Felles formål? Effektiv ressursbruk Forbrukerhensyn Integrasjon

Den teoretiske referanseramme Økonomisk teori som teoretiske referanseramme Konkurranseteorien Konkurransepolitikken Konkurranseretten Plass for andre målsetninger? Skillet tolkning og skjønnsutøvelse

De økonomiske modellene Det klassiske utgangspunkt Frikonkurransemodellen Den perfekte konkurranse Monopol Markedstilpasning og ressursbruk Pareto effektivitet Kaldor Hicks kriteriet Modellene og virkeligheten

Fra perfekt til virksom konkurranse Fokus på markedsmodeller eller -prosessen? Det umiddelbare og det middelbare mål Søken etter en praktisk atferdsmodell Perfekt konkurranse på de viljeløses marked Konseptet ”virksom konkurranse” Konseptet i den økonomiske teori Konkurranseloven og ”virksom konkurranse” EF-domstolens og Førsteinstansrettens konsept Et klart konsept?

Markedsaktørenes frihet (1) Teknisk forutsetning eller egen verdi? Kommisjonens fokus på bindinger inter partes ved tolkningen av art 81(1) EF-domstolens syn En avtale må analyseres i den rettslige og faktiske kontekst hvori den fungerer Markedssituasjonen med og uten det tiltak som vurderes

Markedsaktørenes frihet (2) Den økonomiske analysen av begrensninger i handlingsfriheten Bindinger inter partes Begrensninger i handlingsfriheten til konkurrenter og etterspørrere Handlingsfrihet og markedsmakt

Markedsmakt Konkurranseretten primært fokusert på situasjoner hvor ett eller flere foretak besitter markedsmakt Definisjon av markedsmakt: The term ”market power” refers to the ability of a firm (or a group of firms acting jointly) to raise price above the competitive level without losing so many sales so rapidly that the price increase is unprofitable and must be rescinded. Landes/Posner

Markedsmakt (2) Foretak som besitter markedsmakt kan nyte noen av de samme fordelene som et monopol Merprofitt Et ”stille” liv Markedsmakt og effektiv ressursbruk Markedsmakt gir foretak muligheten til å øke prisene og redusere tilbudet, noe som gir en dårligere utnyttelse av ressursene

Markedsmakt (3) Markedsmakt kan manifistere seg gjennom Samarbeid eller samordnet atferd mellom konkurrenter Ensidig atferd: Misbruk av dominerende stilling Strukturelle endringer: Fusjonskontroll Fisjon av monopoler Markedsmakt fra et politisk perspektiv Ansamling av makt på få hender

Den rettslige analyse av markedsmakt Skillet prestasjonsbetinget og restriktiv markedsmakt Den rettslig utfordring ”Per se” eller ”rule of reason”? Markedsmakt og tolkningen av § 10 / art 53 / art 81 De minimis/bagatellunntaket Markedsmakt og tolkningen av § 11 / art 54 / art 82

S-A-R modellen (1) Deskriptiv analysemodell (Grunnleggende faktorer) Årsaksmodell (Grunnleggende faktorer) Teknologi, rettslig rammeverk, forretningsmoral, type produkt, etterspørsel, økonomisk vekst, kjøpernes atferd Struktur Antall tilbydere og etterspørrere, etablerings- og avgangshindringer, produktdifferensiering, kostandsstrukturer, gjennomsiktighet

S-A-R modellen (2) Atferd Resultat Prising, markedsføring, F&U, investeringer, etablering, strategier Resultat Priser, profitt, produksjon, allokeringseffektivitet, dynamisk effektivitet, fordeling

Forholdet mellom krrl og EØS-avtalen EØS-konkurranseloven § 7 Forholdet mellom § 10 og § 11 og artikkel 53 og 54 Samhandelskriteriet som jurisdiksjonskriterium Skal anvende EØS-avtalens konkurranseregler der samhandelen påvirkes Motstridsproblematikk Krrl kan ikke forby tiltak som er tillatt etter EØS-avtalen Kan anvende mer restriktiv lovgivning på ensidig atferd fra dominerende foretak § 7 kommer ikke til anvendelse på § 16 Men hva med ”alminnelige EØS-rettslige prinsipper”

Samhandelskriteriet Et tiltak må ”påvirke handelen mellom avtalepartene” for at art 53 og 54 skal komme til anvendelse Trekker grensen mellom EØS-avtalen/EF-traktaten og nasjonale konkurranseregler Dersom samhandelen ikke påvirkes reguleres forholdet eksklusivt av nasjonale konkurranseregler Nasjonale regler kan håndheves parallelt

Samhandelskriteriet Samhandelskriteriet må tolkes på bakgrunn av EØS-avtalens/EF-traktatens målsetninger Etableringen av et felles eller indre marked Utgangspunktet It must be possible to foresee with a sufficient degree of probability on the basis of a set of objective factors of law or fact that it may have an influence, direct or indirect, actual or potential, on the pattern of trade between Member States

Samhandelskriteriet Handelsstrømmene Mellom avtalepartene Foretak fra forskjellige medlemsstater involvert Eksport og import mellom medlemsstater Avtaler som dekker en medlemsstats hele territorium Den tidligere per se regelen Domstolens syn i dag

Samhandelskriteriet Avtaler som dekker hele EØS Handel med tredjeland Per se regel Handel med tredjeland Import til EU Eksport fra EU

Samhandelskriteriet ”kan påvirke” Negativ innflytelse nødvendig? Direkte eller indirekte Faktisk eller potensiell Endringer i markedsstrukturen som en påvirkning av samhandelen

Samhandelskriteriet En mer funksjonell tilnærming? Merkbarhetskravet Fokus på det indre markeds funksjon? Bare begrensninger med fellesskapsdimensjon som faller inn under art 53 og 54? Merkbarhetskravet