FUN-prosjektet (Fysikkutdanning i Norge) Carl Angell og Ellen K. Henriksen Skolelaboratoriet, Fysisk institutt, UiO Anders Isnes Institutt for lærerutdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Demens - Test.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Verdens 7 underverk.
Unge & Rus.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
Etter jobb på fredag var jeg ganske trøtt…
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Grunnleggende spørsmål om naturfag
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hva er vitsen med å gifte seg?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Om å skrive om litterære tekster
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Lag leddsetninger med som
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Sammensatte tekster ?.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
AV PROFESSOR WILLY AAGRE, FAKULTET FOR HUMANIORA OG UTDANNINGSVITENSKAP Unge utsagn og det faglige, det kulturelle og det sosiale i sin klasse og sin skole.
Utvalgte resultater for SVGS
Utvalgte resultater for SVGS
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Hva er realfag? B – Samarbeid
Sinne Film:
Utskrift av presentasjonen:

FUN-prosjektet (Fysikkutdanning i Norge) Carl Angell og Ellen K. Henriksen Skolelaboratoriet, Fysisk institutt, UiO Anders Isnes Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, UiO

Overordnet mål med FUN bidra til at fysikk- utdanningen blir bedre og at flere velger fysikk komme med begrunnede anbefalinger om fysikk- fagets form og innhold i skolen og i høyere utdanning

Forskningsspørsmål i FUN Hvilke faktorer påvirker elever og studenter til å velge (eller ikke velge) fysikk i videregående skole og høyere utdanning ? Hvordan ser elever, lærere og studenter på fysikkfaget ? Hvordan opplever elev- er, lærere og studenter undervisningen ?

Metode: Spørreskjema-undersøkelse RespondentgruppeAntall svar Anslått svarprosent Kvinne andel 2FY-elever i videregående skole %33 % 3FY-elever i videregående skole %29 % Fysikklærere i videregående skole %*11 % Begynnerstudenter i fysikk ved UiO, UiB, NTNU og NLH %36 % Studenter som tok begynnerkurset i fysikk ved UiO vår – %33 % VKI-elever i videregående skole, vår %52 % * Vi antar at vi har fått svar fra omtrent 50 % av alle fysikklærere i Norge

Faktorer som påvirker utdanningsvalg (I): Elever og studenter oppgir egne evner og interesser oppgis som de viktigste faktorene som har påvirket deres valg av fysikk.

40 % av jentene og 27 % av guttene i 2FY ville IKKE gå videre med 3FY. Den mest vanlige grunnen de oppga var "jeg trenger det ikke i videre utdanning". Trenger det ikke For vanskelig For krevende Uinteressant Vansk. god karakt. Andel som nevner grunn (%) Faktorer som påvirker utdanningsvalg (II)

Faktorer som påvirker utdanningsvalg (III) Hva er viktig i et framtidig yrke - ifølge VGS- elever

Faktorer som påvirker utdanningsvalg: Altså moren min (…) kommer jeg med fysikk så blir hun jo helt gal (Jente, 3FY) …lillebroren min (…) jeg kommer til å si til ham at han burde velge fysikk(Jente, 2FY) [Far] viste det til meg slik at jeg ble interessert i det (…) han tenker kanskje at ”Nei søsteren min, hun er jente, hun trenger ikke å vite om noe sånt”(Gutt, 2FY)

Personorienterte aspekter i framtidig jobb Hvor viktig er det å kunne hjelpe andre og arbeide med mennesker i en framtidig jobb? - Vurderinger fra 2. klasse- elever fra ulike fag

Oppfatning av studieretningsfag

Oppfatning av fysikkfaget (II) Elevene mener at å forstå verden er noe av det viktigste med fysikkfaget. Lærere er stort sett enige med elevene, men legger litt mer vekt på det eksperi- mentelle. Viktig i fysikk Andel som svarer "(meget) viktig" (%) Lærere Studenter Elever Forstå dagl. fenom. Gjøre beregn. Bruke måleapp. Forstå teknol. Oppleve eksp. Kjenne vitensk. hist. Kunne ta stilling Forstå verden

Oppfatning av fysikkfaget (III) På et åpent spørsmål om hva som er mest karakteristisk for fysikkfaget, la elevene vekt på formler/teori og det at faget beskriver verden. Lærerne ga lignende, svar, men la mer vekt på fagets ekspe- rimentelle natur. Andel som nevner (%) Elever Studenter Lærere Formler/lover/teori Matem., beregninger Eksperimenter Krevende, vanskelig Beskriver verden

Oppfatning av fysikkfaget Sitater fra fokusgruppene om eksperimenter i fysikkundervisningen: Altså den ampereboksen, den er jo ikke en runding med A på liksom, så det er jo litt bra at man får se hva det er i virkeligheten også.(Jente, 2FY) Den gangen (læreren) skjøt en flaske sånn i hodehøyde over elevene (…) da ble det litt fart over fysikken synes jeg!(Gutt, 3FY)..du holder deg litt i bakgrunnen når de kobler disse amperemetrene og sånn. Jeg aner ikke hvordan jeg gjør det, for jeg har aldri gjort det. (Jente, 3FY)

Opplevelse av undervisningen (I) Elever og lærere ga ganske lik beskriv- else av hva som foregår i fysikk- timene. Andel som svarer "(svært) ofte" (%) Lærere - slik er det Elever - slik er det Elever - ønsker Kval. drøft. av begr Elevers forslag Demonst. Begr. El.øv - ferdig beskr El.øv - velg selv Disk. begr. i klasse Disk. begr. i gruppe Individ. oppg. regn. Oppg. regn. i gruppe Prosjektarbeid Bruker andre bøker Tavla, nytt stoff Tavla, regneoppg Matem. framstill.

Opplevelse av undervisningen (II) Elever og stu- denter etterlyste hyppigere bruk av "kvalitative undervisnings- metoder" som f.eks. gruppe- diskusjoner og lærerstyrt drøfting av begreper. Elever - slik er det Elever - ønsker Lærere - slik er det Stud. - slik er det Stud. - ønsker Gjennomsnitt 54321

Er matematikken et problem i fysikk, og er 3FY mer matematisk enn 2FY? Funn fra fokusgruppene: - Elever finner matematikken i fysikkursene enkel, og de hevder at det er mer matematikk i 2FY enn i 3FY -Elever oppfatter 3FY som et enklere og mer hverdagsnært fysikkurs Alle har mattekunnskaper nok til å regne fysikk (Gutt, 3FY) Det er egentlig ganske morsomt, noe med den relativitetsteorien. Jeg har forklart relativitetsteori til flere jeg… (2 jenter, 3FY)

Oppfatning av fysikkfaget (IV) Hva oppfatter du som mest karakteristisk ved fysikkfaget? NOEN SITATER FRA 2FY- og 3FY-ELEVER: - Mye stoff + lite tid, vanskelige prøver, interessant - Beskrivelse av verden gjennom forenklede modeller - Mye lærdom vi neppe får bruk for i dagliglivet. - Alltid noe å se bort fra for at formlene fortsatt skal gjelde - Forståelse, nytter ikke å bare pugge - Vanskelig stoff, forklart på en enda vanskeligere måte, med mange forvirrende formler - Lære om ting som er en selvfølge. At himmelen er blå, at ting faller mot bakken - Lite filosofering. Aldri diskuteres om menneskene oppfatter tingene som de virkelig er. - forklaringer på ting som jeg ikke trodde trengte forklaring – men som viser seg å være interessant

Endringer av faget for å tiltrekke flere elever: Forslag basert på FUN-resultater: Gjøre faget mindre arbeidskrevende og vanskelig i forhold til andre fag (f.eks. ved å redusere omfanget) ? Gjøre faget mer "jentevennlig" ved å fokusere mer på personorienterte sider ? Bruke mer kvalitative diskusjoner og demonstrasjoner i undervisningen ? Hvordan ville slike endringer bli mottatt av de gruppene som i dag er fornøyde med faget?