Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DASH EAM Enterprise Asset Management Vedlikeholdsstyring
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Mette Gjertsen Prosjektleder i Statens pensjonskasse
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Copyright © 2009, CIBER Norge AS 1 Scrum i ikke-utviklingsprosjekter Mario Aparicio.
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Elementer av en utviklingsprosess
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
Velkommen til Scrum-kurs
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Hvem stakk av med produkteieren min?
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Hilde Berg Bentsen og Rune Myrmell
Introduksjon til systemutvikling
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Etter Scrum: Effektivt teamarbeid krever mer
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
KANBAN som bevis på at regler ikke er til for å følges Smidig 2010 Aud Jorun Forbord – KANTEGA AS.
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Lyntale – Smidig november
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Kanban, det er et alternativ til Scrum det! ... eller?
Nå har vi solgt skinnet. Hvordan dreper vi bjørnen?
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Arkitektur og smidighet
PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
Scrum gir forventede resultater selv i
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
Einar Gudmundsson Smidig 2010 Et smidig prosjekt i England med et offshore team i India.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
© Steria Deltagernes ”User Story” Som en din rolle i prosjekter Ønsker jeg å lære mer om ditt ønsketema Slik at jeg hvordan håper du kvelden skal forbedre.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Planlegge og prioritere tiltak
BIT-konferansen 1999 BIT-programmet - pågående og planlagt virksomhet BIT-konferansen 1999 Olav Bardalen, SND.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
1 Innsida 2.0 – Sandkassa NTNUs IT-konferanse Rica Hell 21. til 22. oktober 2010 Per Hovde Prosjektleder Innsida 2.0.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Internkontroll Pilotnettverk
Hva er XP ? Ikke ekstrem, men heller meget forsiktig
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Utviklingsredaktør Helen Vogt 4. november 2013
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer Ved Steinar Bjørneset, seniorrådgiver hos Statens landbruksforvaltning

Situasjon i 2010 33 systemer 31 produkteiere 5 vedlikeholdsleverandører Konsulentbistandsavtale – løpende timer Mangelfull dokumentasjon av system og prosess Liten grad av koordinering på tvers Lite åpenhet og gjennomsiktlighet

Situasjon i 2011 33 systemer 31 produkteiere 1 vedlikeholdsleverandør ”Smidig” vedlikeholdsavtale, SSA-V God dokumentasjon - inngår i DoD Koordinering på tvers av systemer Stor grad av åpenhet og gjennomsiktlighet Kontinuerlig forbedring

Vi har altså en betydelig bedre situasjon i 2011 enn 2010 etter innføring av ”smidig” vedlikehold Ved siden av flere ikke- økonomiske gevinster, har vi etter innføring av ”smidig ” vedlikehold spart 7% … men det koster

Erfaringer gjort 2010 - 2011 Ingen leverandører har erfaring med ”smidig vedlikehold” Ingen virksomheter har erfaring med ”smidig vedlikehold” Det finnes ingen rammeverk for ”smidig vedlikehold” Vi har brukt 1 år på å utarbeide en fungerende prosess for ”smidig vedlikehold” og i sann smidig natur, så forbereder vi den kontinuerlig…

Om Scrum I Wikipedia: “..and it can be used to run software maintenance teams or as…” Om Scrumban i Wikipedia: ” … is especially suited for maintenance projects or (system) projects with frequent and unexpected user stories or programming errors”

Scrum, Kanban, Srumban … er rammeverk tilpasset for at utviklingsteam skal være mest mulig effektive … men forutsetter at oppgavene som skal gjøres er delt opp i riktige størrelser og prioritert av kunden

Hvordan få 31 produkteiere til bli enige om prioritering av vedlikeholds oppgaver for 33 systemer som 10 utviklere skal utføre? … og at de er fornøyde med resultatet?

”Vi trenger et rammeverk for smidig vedlikehold som omfatter hele vedlikeholdsskjeden fra planlegging og prioritering til gjennomføring av endringer, driftsoppgaver og feilretting” Steinar Bjørneset