Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Målgruppe - Kompetansemegling Vanligvis små og mellomstore bedrifter (SMB) med liten erfaring i å samarbeide med FoU-miljø, liten erfaring i forskningsbasert utviklingsarbeid liten FoU-kompetanse Større foretak med tilsvarende kompetanse- og innovasjonsutfordringer søker et styrket samarbeid med ulike FoU-miljø bør ikke ekskluderes fra programmet kompetansemessige utfordringer og potensial for kunnskapsbasert nyskapning er avgjørende
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Utenfor målgruppen (Kompetansemegling) ”Bedrifter som kan få støtte til FoU-prosjekter, bør i utgangspunktet ikke omfatte ufødt næringsliv eller bedrifter helt i startgropa” ”Det er andre ordninger i virkemiddelapparatet som retter seg mot denne typen bedrifter”
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Hvilke bedrifter skal vi søke etter? Prioriteringer i TEFT: Søke etter ”gode bedrifter” med potensiale for FoU. Økonomisk sunne, klar strategi, god ledelse, faglig og teknisk ”på høyden”, osv I TEFT 1 – bare ”produksjonsbedrifter” Prioriteringer i Kompetansemegling: Bør beholde samme føringer som i TEFT mht ”gode bedrifter”, økonomi, strategi, ledelse, etc.?
_________________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________ Trinn i TEFT-prosessen: Bedriftsbesøk Godkjenning v/programledelsen Teknologiprosjekt Forprosjekt Teknologiattaché: - Presentere programmet - Info om bedriften - produkter / marked / teknologi / økonomi / FoU-aktiviteter osv. - Mulige oppgaver for teknologiprosjekt Teknologiattaché: - Foranalyse - bedriftsdata - Utvikling av teknologi- prosjektet: - prioritere oppgave - beskrive oppgave - søke kontakt m/institutt - tilbud fra institutt Forsker v/institutt: Utføre oppgaven i henhold til forprosjekt / tilbud Kostnad for bedriften: Egen tidEgen tidEgenandel min. 25% Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Hvor finnes informasjoner om aktuelle bedrifter? Kjenner bedrifter i egen region Institutter / forskere Etablere og bruke nettverk mot organisasjoner, etc. –Innovasjon Norge –Regionale avdelinger av NHO, bransjeforeninger (TBL) –Næringssjefer – fylkeskommune / kommuner –Næringshager / Næringsforeninger
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Hvor finnes informasjoner om bedrifter (forts.) Føringer fra strategisk næringsplan for regionen Databaser –Gule sider –Market Select – er et helt uvurderlig og nødvendig verktøy for å søke etter bedrifter i bransjer / kommuner / fylkesvis Internet / søkemotorer –Google
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Case: Søke etter bedrifter i Market Select –Fylke –Kommune –Bransje Hente tilleggsinformasjoner fra Internet Oppfølging i TEFT-databasen
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Hvordan ta første kontakt? E-post / brev Sende informasjon om programmet – med forslag om besøk Følge opp med telefonhenvendelse i ettertid for å avtale besøk eller Telefonhenvendelse for å informere og avtale besøk
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Eksempler Informasjon om bedrift (Båsum Boring) –Market select –Internett –Beskrivelse av TP. Prosjekt med direkte tilknytning til Nydalen: Teknologievaluering og - utvikling for energibrønner Arbeidsplan