Andengradsfunktioner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksempeler på beregning af parablens skæringspunkter med x-aksen
Advertisements

BEVIS I DENNE ART-TIMEN VAR DU SPESIELT BRA DU VISTE DATO: _______.
Fagdag Gyldendal forlag Oslo
Matematisk modellering i fysikk 1 Utvikle og vurdere fysikkelevers matematiske modelleringskompetanse Øystein Guttersrud 12. august.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Funksjoner - 3. april-02 TEMA:
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Høgskolen i Oslo og Akershus – våren 2013 Dosent Ivar Bredesen
Tidligere læreplaner.
Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
Mot bedre bestillings- og utviklingskompetanse Animasjoner til parAbel ImageIn Mathematics Norway & China. Et prosjekt under CONTEXT-paraplyen Heidi M.
Hvorfor matematikk?. Matematikk Nødvendig redskap Naturvitenskap Matematikk + Det er like nødvendig med matematikk for å beskrive / forstå naturen som.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Presentasjon for Systemstøtte for Ediel Åse Marit Haugland
“Logisk set” opg. 2.1 Øvelse 2.1 i(dansker,jyde) a(spiller,dansker) Ergo: i(spiller,jyde) Dette er en ugyldig syllogisme i 1. figur. Ugyldigheden fremgår.
Bibliotekarisk identitet 2.0 Bo Skøtt Middelfart 2014.
Er målene veldefinerede?
Opgaver. Forskrift for en 2.gradsligning er:y=ax 2 +bx+c.
Indsæt logo her Underoverskrift Overskrift Patientsikkert Sygehus – Lommekort – af Navn Efternavn – juni 2010 Logo.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Ny eksamensordning – nye eksamensoppgaver H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:
Thomas Sløk Tvedt Veiledere: Uwe Wolter, Yngve Lamo, Adrian Rutle Serialisering av grafiske spesifikasjoner.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 17. februar 2006.
En dag med Silverlight Intro. Expression Blend 2 Expression Studio Hvad sker der for det sorte tema? Hvorfor Expression Blend?
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Pakker og Synlighedsmodifikation Java Package; public, private, og deres fætre.
Fire forskningsområder/kandidatforløb i datalogi hvor et eller to matematik tilvalgsfag er nyttige. Algoritmik Kryptologi Kompleksitetsteori Computergrafik.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Web- og serverprogrammering Dette materiale er under Åben Dokumentlicens, se JSF - Java Server Faces - dag 8.
Det gylne snitt og Fibonacci-tallene Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Koding med Blue- bot, vigra barnehage,15. mars 2017
Fra cand.act til cand.scient til Master
Geometri 2.
Taktil sproglighed, NVC
2021.AI.
Matematisk modellering
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Hvilke utfordringer gir de nye læreplanene? (R1, S1, VG2T, VG2P)
| Af |>| A | | Af |<| A |
Kunst og design.
Den matematiske samtalen
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Fire forskningsområder/kandidatforløb i datalogi hvor et eller to matematik tilvalgsfag er nyttige . Algoritmik Kryptologi Kompleksitetsteori Computergrafik.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Borregaard og hensynssonen
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Grafen til kvadratiske funksjoner
| Af |>| A | | Af |<| A |
Den korrigerende handling
T Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven, og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
B Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Utskrift av presentasjonen:

Andengradsfunktioner Lavet af Klaus

Indhold Indledning Toppunkt for en parabel Nulpunkter for en parabel Grafregner Modellering

Indledning Hvad er en andengradsfunktion? Forskrift Paramenternes betydning. En andengradsfunktion er også kaldt en parabel. Grundparablen hedder y=x^2 ellers ser forskriften for en parabel sådan her ud: y=ax^2+bx+c. a fortæller om hvilken vej parablen skal vende, hvis der er minus foran vender den nedad og hvis der er plus vender den opad, man kan også sige at hvis a er større end 1 er den smal og hvis den er mindre end 1 er den bred. b har ikke nogen betydning i sig selv, men den fortæller hvor den skal ligge i koordinatsystemet sammen med a. c fortæller hvor parablen skære med y-aksen

Toppunkt, Nulpunkt og bevis Toppunktet Nulpunkter Eksempel til at regne og tegne: f(x)=x2-4x+3 Bevis Grafregner Toppunkt = -b/2*a Nulpunkt = -b +- (kvad(b^2-4ac))/2a Find Bevis på Jytte’s hjemmeside

Modellering Matematisk modellering Virkelighedens univers fase Problem- formulering 4. fase Konklusioner 3. fase Matematiske ræsonnement er 2. fase Matematisk model Matematikkens univers Virkelighedens univers Parabler kan f.eks vise omsætningen for en produktion ved forskellige afsætningsmuligheder!